hotmum Skrevet 25. oktober 2007 #1 Skrevet 25. oktober 2007 Hei jenter Jeg har fått påvist celleforandringer i livmorhalsen i to omganger nå. I dag tok gynekologen biopsier og snakket om at jeg evt må til konisering. Er det noen som har tatt biopsier UTEN at dette har resultert i konisering? Noen som har fått gjort konisering, og var det da bare lokalbedøvelse eller med beroligende intravenøst? Jeg har GU skrekk og hater slike undersøkelser generellt. Ønsker mange svar!
Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #2 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg har fått påvist grove celleforandringer flere ganger, og har vært inne for konisering, men de ombestemte seg i siste liten. Skulle gjøre det i narkose. Vanligst er lokalbedøvelse. Men nå må jeg til ktr hver 3.mnd. og jeg hater også GU! Så ville heller konisert, men de ville se det an litt til.
nickoline og supermann Skrevet 25. oktober 2007 #3 Skrevet 25. oktober 2007 3, grads celleforandring her. Måtte konisere. kun lokalbedøvelse, men det var veldig fort gjort. Han som gjorde det var visst også veldig veldig dyktig. Gruet meg unødvendig. Er nå friskmeldt!
hotmum Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter #4 Skrevet 25. oktober 2007 Takk lillekaramell...fint å høre hva andre har opplevd for jeg er helt satt ut...det ble liksom så alvorlig når legen nå tok disse biopsiene... Jeg har vurdert å drikke en pils før neste GU!!! Og jeg som aldri drikker!
nickoline og supermann Skrevet 25. oktober 2007 #5 Skrevet 25. oktober 2007 de utvidete celleprøvene var foresten det værste.
hotmum Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter #6 Skrevet 25. oktober 2007 hva gjorde de da nickoline...mht de utvidede celleprøvene? Hva er det? er det biopsier du tenker på?
nickoline og supermann Skrevet 25. oktober 2007 #7 Skrevet 25. oktober 2007 ja, biopsien. fikk ikke bedøvelse. Gjorde grisevondt. Men siden jeg akkurat hadde født, så kunne man takle det. Men som sagt. alt har gått fint, og man kan si det sånn at jeg er blitt vant med at noen roter meg oppi der. Føst SA, MA, graviditet med masse undersøkelser, fødsel, biopsi, konisering flere undersøkelser..................og endelig friskmeldt.
hotmum Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter #8 Skrevet 25. oktober 2007 Takk nickoline, og så fint for deg at du er friskmeldt! Det er litt psykisk belastende å vite at man har noe som er i ferd med å utvikle seg til kreft. Men man følges jo veldig godt opp i dette landet da.
nickoline og supermann Skrevet 25. oktober 2007 #9 Skrevet 25. oktober 2007 ja, det gjør man. Jeg har fått den beste oppfølging av min fastlege og AHUS. Jeg har foresten blitt tatt inn under et oppfølgingsprosjekt på AHUS. Ikke sikker på hva det går ut på, men skal sikkert inn på noen undersøkelser etterhvert! synes det er betryggende. Jeg kommer til å passe på å ta celleprøver en gang pr år selv om jeg er friskmeldt!
Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #10 Skrevet 25. oktober 2007 Lykke til ihvertfall, jeg var også litt nervøs de første gangene, det er helt vanlig! =)
JPG2011 Skrevet 25. oktober 2007 #11 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg ble konisert etter at de fant grove celleforandringer. Jeg fikk ikke bedøvelse når de tok biopsien, og jeg kjente ingenting av det. Koniseringen gruet jeg meg så vanvittig til, men det også var jo ingen sak. Fikk lokalbedøvelse, og det tok 10 min?? Rett ut igjen etterpå, blødde en del uker. Du kan jo høre om å få noe beroligende før du skal inn? Fikk akkurat svar på kontroll celleprøven, og den var fin.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 25. oktober 2007 #12 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg tok biopsi to ganger, uten bedøvelse og det gikk fint. De valgte å konisere til slutt og jeg fikk narkose som slo meg ut i en times tid og så var jeg våken igjen. Syntes det var greit å ikke være våken... Du kan ta en prat med din fastlege evt og be han/henne kontakte sykehuset vedr dette. Lykke til!
Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #13 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg fikk påvist plutselige,frove celleforandringer og ble sendt til konisering samme uke.De brukte laser,og jeg kjente ingenting. Hadde litt vondt et par dager,og det var det.Prøvene etterpå var fine,og nå går jeg til kontroll en gang i året.
@--->---- Skrevet 25. oktober 2007 #14 Skrevet 25. oktober 2007 dumt spm... men hva er egentlig konisering ?? :s
Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #15 Skrevet 25. oktober 2007 Hvis vevsprøven som er tatt fra livmortappen/-halsen din viser celleforandringer, som muligens kan bli ondartet dersom det får lov til å utvikle seg over lengre tid, anbefaler vi at en liten bit av livmorhalsen fjernes ved en operasjon som kalles konisering. Operasjonen foregår i lokalbedøvelse eller narkose på operasjonsstuen og tar vanligvis 10 - 15 minutter. En kremmerhusformet liten vevsbit ytterst på livmortappen fjernes med en liten elektrisk varmeslynge. Eventuelt syr vi noen sting for å stoppe blødning. Slike sting er sydd med tråd som oppløses av seg selv. Vevsbiten som fjernes blir sendt til undersøkelse og vi mottar svar etter ca. 2 uker. Det vil alltid bli gitt beskjed til din egen lege om inngrepet og resultatet av vevsprøven. Hvis resultatet av vevsprøven viser at du trenger mer behandling, samtaler vi med legen din, og du vil få skriftlig beskjed.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå