Sitterpåpc Skrevet 25. oktober 2007 #1 Skrevet 25. oktober 2007 Er en ting som har plaget meg en del i det siste. Vi har ett vennepar med unger på alder med våre unger som vi før var mye sammen med. Var på turer, passet hverandres unger, ungene arvet klær etter hverandre etc. Og vi kunne prate om alt sammen. Men så plutselig så forandrer det andre paret seg veldig. Plutselig så kommer de bare på besøk når det er de som trenger barnevakt. De begynner å komme med slibrige kommentarer ang klærne våre som ikke er i riktig merke (vi kjøper de klærne vi trenger og vil ha uavhengig av merke) De kan si noe sånt som "den jakken der, det var vel noe bilig drit du har kjøpt på europris?" og så er det en skogstadjakke jeg har til over 2000 kr (bare for å nevne et eksempel) og de kan kommentere at "Nei, vi gidder ikke å kjøpe ..(bilmerket vi har)... For det er bare ....(deres bilmerke)... som er godt nok for oss. Ingenting annet på oss nei." Kommer alltid med noe i den duren der, og man blir jo litt lei etter ei stund. Jeg er ikke misunnelig på dem, men jeg føler absolutt at de føler vi ikke er gode nok for dem. Ser de har "byttet ut" andre i omgangskretsen også til "fordel" for en del av stedets sosietet. De kommer fortsatt med klr som våre unger skal arve etter deres, og det er utvaskede og hullete klær. Men de er slutta å takke ja når jeg tilbyr dem klær etter våre til dese minste unger (og da er det snakk om kun fine nye klær brukt max 4-5 ganger pr plagg av en unge) og svaret er "Nei takk, vi trenger ikke for våre unger går kun i stilige klær, selv til barnehagebruk". Da vi hadde hytte, var de veldig flinke til å invitere seg selv med på hyttetur, men når vi solgte hytta og de kjøpte, har vi ikke fått en invitasjon om å bli med dem på tur. Før var det alltid sånn fra begge sider at om noen av oss gjorde det bra, så var man glade på hverandres vegne, og hadde noen av oss det tungt, så støtta man hverandre. Men det siste året har det vært sånn at om vi har noe bra/opplevd noe bra, så kommer de med en eller annen slibrig kommentar ang det (rakker ned) eller de prøver å overgå. Opplever vi noe tungt, så er det ikke lengre noe klapp på skuldra og oppmuntring å få.Nei, da har de det 10 ganger verre så vi har ikke noe vi skulle ha sagt. En annen ting er at jeg nå etterhvert har oppdaget at ting som vi har sagt til dem i all fortrolighet får vi høre tilbake igjen av andre mennesker. Så de har tydeligvis fortalt ting videre som de ikke skulle si videre. Huff, dette ble langt og sytete. Mener ikke å syte men dette har plaget meg veldig i det siste. Kjenner at jeg kvier meg for å ta kontakt med dem nå. Blir lengre og lengre mellom hver gang nå. Vet liksom ikke helt hvordan jeg skal takle dem og hva det er som "går av dem" for tida.
Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #2 Skrevet 25. oktober 2007 Ikke moro når det der skjer! Har selv nettopp "slått opp" med to gamle veninner, fordi jeg ikke orket å høre på sytet deres lenger. Mitt råd: Prøv å finne ut om det er noen (god) grunn til at ting har blitt som det har blitt. Dersom det ikke er det, eller du ikke er enig i det som er grunnen, dropp kontakten. Man må ikke nødvendigvis beholde vennskap, dersom man ikke får noe positivt ut av det. Da bare tapper det deg for energi!
blimbaby Skrevet 25. oktober 2007 #3 Skrevet 25. oktober 2007 Ville nok enkelt og greit kutta kontakten... Det finnes helt sikkert en grunn bak dette, men slik de oppfører seg ville jeg ikke kasta bort energi på det.. vil de oppføre seg slik er det faktisk dere som er for gode venner for de, ikke de som er for gode for dere! Det finnes nok av jordnære folk å ha kontakt med, å få slengt ufine kommentarer er ikke noe man ønsker fra venner...
Lykkekløver Skrevet 25. oktober 2007 #4 Skrevet 25. oktober 2007 Slike "venner" er ikke noe å samle på... Prøv å ta dem på hva de sier og spør om hva de egentlig mente når de sa det og det. Men, vil egentlig bare anbefale å trekke deg unna dem, folk som bare kommer med negative kommentarer og ikke er til å stole på bør man holde seg unna. Man blir bare deppa og trist av slik. Har også hatt noen venninner som forandra seg i negativ retning og jeg avslutta de vennskapene. Orker ikke sånn fjortisoppførsel..
WP-TLogPeanut Skrevet 25. oktober 2007 #5 Skrevet 25. oktober 2007 Tror jeg ville bare kutta kontakten. Hadde du spurt dem hva som er problemet , og hvorfor de har blitt sånn, hadde de sikkert ikke hatt anelse om hva du mente heller.... Ikkeno feil med dem vettu.... Kjiipt det der :/ Fortjener bedre venner enn som så jah
Sjokomelk<3 Skrevet 25. oktober 2007 #6 Skrevet 25. oktober 2007 Leit når det blir slikt... Får nok bare sette en strek.. Gjorde jeg når det ble slikt med ei venninne... orker liksom ikke å godta det som er..
Sitterpåpc Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter #7 Skrevet 25. oktober 2007 Kunne godt tenke meg til å bare bryte kontakten med dem, og så vente til de tar kontakt igjen. Men problemet er at de er gudforeldre til en av våre unger. Vil jo ikke at ungenskal ha kontakt med sine gudforeldre bare som julegave og bursdagsgave. Gavene driter jeg i, jeg vil ungen skal kjenne dem jeg, de skal være noen i livet til ungen.
lengter daler ned i skjul... Skrevet 25. oktober 2007 #8 Skrevet 25. oktober 2007 jeg synes det er litt dramatisk å bryte kontakten... kanskje du feks kan prate litt med henne, fortelle hvordan du opplever det liksom... ta det på en vennlig måte så kanskje hun kan forklare seg..... høres ut som at de er litt missunnelige.....og derfor rakker ned på dere... dårlig gjort, men man kan jo snakke om det og bli venner igjen...
Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #9 Skrevet 25. oktober 2007 Hadde enten tatt det opp med dem og si ifra når de sier slike ting, eller bare slutta å ta kontakt. Venner forandrer seg hele tide, og i perioder har en mindre kontakt. Dette er jo en verdikonflikt, som ikke enkelt går over.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå