Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #1 Skrevet 25. oktober 2007 Nå har jeg prata med både hs OG legen på sykehuset. Man trenger ikke å følge "reglene" på når man kan begynne med grøt og sånt,for det er egentlig ikke noe regel på det. Det er opp til oss foreldre:) Nå er gutten min 3 1/2mnd(2mnd korr) og i går fikk han smake på litt banan og litt maisgrøt. Det falt i smak:) Han storkoste seg:) Må bare huske at de kan få hard mage av banan.. Kan godt hende at jeg tirrer på meg noen nå men.. Thihi..
Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #2 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg gidder ikke la meg provosere, gjør som du vil med ditt barn, selvom jeg ikke skjønner HVORFOR...
Enliiitentil? Skrevet 25. oktober 2007 #3 Skrevet 25. oktober 2007 Tja, si det, vennen:) Det hevdes jo at magene ennå er små + at tarmene ikke er fullt utviklet, men jeg fikk grøt da jeg var 2.5 mnd i 82 og har ikke noe dårligere mage enn andre i dag. Prinsesse P får derfor nå alle slags middags kombinasjoner 6-8 mnd (hun er 7 mnd) og spiser det hun liker. Hun får også brødskiver med smør og leverpostei, juice og div smaker av det vi spiser:-) Jeg fullammet Prinsesse P til hun var 5.5 mnd så dårlig samvittighet finnes ikke her. Ammer henne fortsatt, og det får veie opp for div. krem, sjkolade osv hun får smake av og til;)
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2007 #4 Skrevet 25. oktober 2007 enig med deg,HVORFOR....er jo klart at det kun er foreldrene som synes dette er morro,ungen har jo ingen nytte av det.....bare evt. vondt i magen.
Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #5 Skrevet 25. oktober 2007 Var det jeg mente.. Er så mange som spør når de kan begynne med grøt og sånt og så er svaret alltid tyyyyyyynn velling hvis de krever mer mat tidlig og ellers følge tallene som står på palkkene. Men man kan faktisk bestemme selv og det syns jeg er greit:) Vi kan gjøre som vi vil:) Hs sa at noen begynte med grøt når babyen var 6uker,men det syns jeg er litt veeel tidlig..
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2007 #6 Skrevet 25. oktober 2007 selvfølgelig kan man bestemme selv, er ikke sånn at politiet overvåker deg og tar ungen om den får grøt tidlig, men er det ikke fornuftig å gjøre det beste for ungen. Når der er anbefalt og vente 4 evt til 6mnd alder så gjør man det beste for ungen.
Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #7 Skrevet 25. oktober 2007 Hadde likt å visst HVORFOR jeg, som sagt..
Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #8 Skrevet 25. oktober 2007 Mulig jeg misforstår, men fordi det går an????
Mamman til M&E Skrevet 25. oktober 2007 #9 Skrevet 25. oktober 2007 Skjønner heller ikke poenget og tror ikke alle hs og leger, for ikke å snakke om ernæringseksperter er enig med din hs og lege i dette! Å gi mat fordi mor og far synes det er morro og stas er jo rett og slett umodent spør du meg. Jeg snakker IKKE her om de babyene som krever mer mat tidligere.
Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #10 Skrevet 25. oktober 2007 Gullet elsker nye smaker og det vet jeg pga at han får div kosttilskudd(legens ordre) og når vi begynte med de så kunne man se ansiktet lyste opp. Og når han smakte på banan gliste han bredt:) Og så syns jeg det er lurt å introdusere nye smaker litt etter litt. Ikke i store mengder,men bare så han får smake.
Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #11 Skrevet 25. oktober 2007 Kan du fortelle meg litt om hvilke kosttilskudd en så liten trenger? Som en lege beordrer? Bare lurer altså, siden jeg ikke har hørt om det før. Min lege sier temmelig mye rart, men jeg kan da tenke selv i tillegg..
Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #12 Skrevet 25. oktober 2007 Han får jernmix,folsyre,vitaminer og tran. Det er fordi han er litt prematur. Alle babyer født prematurt trenger ekstra greier.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2007 #13 Skrevet 25. oktober 2007 synes nesten det er skremende at de finnes så lite kompetente leger og hs rundt om i landet. Virker nesten som om de sier hopp så hopper man.Man kan vel tenke med det man har i hodet sitt.
Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #14 Skrevet 25. oktober 2007 Okei. Men selv om han liker dette (?)- så kan jeg rett og slett ikke skjønne HVORFOR du skal gi andre ting, som han IKKE trenger enda..!? Og hvis han i tillegg er prematur- har ikke de oftere et dårligere utviklet fordøyelsessystem? Mulig jeg tar feil men.. Skulle tro man da måtte være litt mer forsiktig enn ved hva man putter i fullbårne barn?
Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #15 Skrevet 25. oktober 2007 Hehe... Legen er barnelege, hs har vært det i maaaange år. Er bare folk her som har reagert negativt. Dessuten gir jeg han ikke hva som helst altså..
Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #16 Skrevet 25. oktober 2007 Fordøyelsessystemet hans er helt fint. De har sjekka han opp og ned i mente. Utenom at han får tilskuddene så er han som en helt vanlig baby. Og han ligger på linje med de andre babyene som er fullbårne som jeg kjenner. Alle jeg kjenner er imponerte over at han ikke ligger etter i utvikling(som smiling osv). Han er like stor som andre på 3mnd.
Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #17 Skrevet 25. oktober 2007 Hehe ja, det er jo et ganske kjent fenomen da, at det er de som har vært det i 'maaange år' - som ofte (ikke alltid) har størst problemer med å fornye seg, følge nye retningslinjer ol., etterhvert som det forskes mer og vi blir 'klokere'. Så akkurat det- er aldri noen trygghet for meg å høre! De unge er ofte (ikke alltid,nei) mer forsiktige, nøyaktige og oppdaterte.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2007 #18 Skrevet 25. oktober 2007 Barn har forskjellig behov, enkelte sover ber om man får fyllt opp magen litt extra..
Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #19 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg er forsiktig med hva jeg gir han. Han får ikke hva som helst. Og selvom legen mente at jeg ikke trengte å unngå noe hvis ikke det var allergi i familien,så tenker jeg litt sjøl og unngår de største allergenene.
Neijasså... Skrevet 25. oktober 2007 #20 Skrevet 25. oktober 2007 Hvorfor IKKE vente (hvis man kan)? Har i hvert fall ikke tatt sjansen på å gi min jente på nå 6 mnd fast føde før nå nylig. Hun hadde kolikk (reagerte på melkeprodukter) og jeg ville derfor ikke risikere å irritere magen hennes unødig når hun allikevel var fornøyd med mm. Eldstejenta (også kolikkbarn med melkereaksjon) ble vi "tvunget" til å gi grøt av helsesøster ved 5 mnd, da hun ikke hadde gått opp det antall gram som helsesøster syntes var nødvendig. Det ble et mas uten like med unge som ikke ville ha grøt til slutt, hun fikk i tillegg hard mage som vi måtte behandle i et halvår med lactulose før det gikk over. Ikke sikkert det skyldtes tidlig grøt, men vi har i hvert fall ikke gjort det samme denne gangen!
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2007 #21 Skrevet 25. oktober 2007 Man oppfatter gjerne ting på den måten man ønsker å oppfatte det. Kommer helt an på hvordan man spør, og hvilke svar en forventer. Har selv vært tilstede som sykepleier, når pasienter har spurt legen om ting. Enkelte har det med å vri og vende ting til sin fordel uansett hva som blir sagt. Kan umulig skjønne at en barnelege vil anbefale mor å begynne med alt mulig rart så tidlig, når hun i tillegg har født 5 og en halv uke før tiden. Høres helt sykt ut.
Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #22 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg spurte rimelig direkte og åpent: Når kan vi begynne med smaksprøver og og burde vi vente til han er 4mnd korr. Og så spurte jeg når det var greit å begynne med tynn velling.
Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #23 Skrevet 25. oktober 2007 Ser du skriver på Skravle at "Var mer for å informere siden det ofte er mange som spør om nå de kan begynne med ditt og datt og om det er farlig om babyen får bittelitt av ditt og datt". Det syns jeg ikke du skal gjøre, syns det er ganske ille om folk som er så feilinformert selv, går ut her og sier til andre at det er greit!! Greit folk her inne skal tenke selv, men tror faktisk fdet er ganske mange som tar det de leser her "for god fisk". Om du velger å følge rådene til disse to helsepersonellene, så får du værsågod gjøre det, men ikke råde andre til å gjøre det samme!
Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #24 Skrevet 25. oktober 2007 Er jo helst dere her som er så hardt i mot det da... Helsepersonellet og de rundt meg ser ikke noe galt i det så lenge det bare er litt. Jeg råder ikke jeg gir bare info. Jeg fikk moste grønnsaker fra jeg var 3mnd og jeg har da vokst opp til å bli et sunt menneske...
Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #25 Skrevet 25. oktober 2007 Ja jeg vet om en som drakk spylevæske når han var liten.. Han lever han, om enn ikke så sunt. Det er et av de dummeste argumentene noen kan komme med altså!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå