Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne julen kommer jeg til å være høygravid og den tidligere planen om å feire jul hos svigerforeldrene mine i en annen by på vestlandet utgår.

Det var deres tur i år,for ifjor var vi hos mine foreldre.

Siden terminen for lillebror er i desember/januar så fant vi fort ut at vi lager vår egen jul her hjemme istedenfor. Etter en stund, så kom vi frem til i fellesskap at mine foreldre og storebror skulle komme hit på julaften, hvor vi skulle lage en avslappet og hyggelig jul sammen med pinnekjøtt,gang rundt juletreet,etc. ALLE skal være med å lage maten,for det gjør vi hver jul. Det er så ideelt,for da ville jeg ha sluppet den store vertinnerollen i høygravid tilstand.

Men så....

har plutselig svigerforeldrene mine funnet ut at de vil feire jul her på østlandet og forventer å bli invitert hit på julaften. Mannen min mener at vi skal invitere de på julemiddag hos oss....Jeg skjønner at han vil at de skal føle seg velkomne,men da blir julaften plutselig noe helt annet. Jeg blir vertinne og de blir gjester i sin fulle forstand.... det orker jeg rett og slett ikke.

Foreldrene mine synes at det da blir litt mye styr,og har begynt å si at de da heller kommer 1.juledag. Dette gjør meg trist,fordi jeg ville feire jula med de,+ at jeg står mellom barken og veden i forhold til hva min mann ønsker,hva jeg ønsker og mine foreldres planlagte forventninger i forhold til jula.

Er det noen av dere som har noen tanker om hvordan jeg skal løse dette?? Det siste jeg vil er en kjempeslitsom jul hvor det bare blir krangel og tull og dessuten bør jeg ikke slite meg helt ut heller....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du eller han kan si til dine svigerforeldre at dei er hjertelig velkommen men da må din svigermor lage middagen i lag med sin sønn..... Og bruke DIN meny...Og i forkant avtale med din mann ka du FORVENTER att han skal ta seg av av rydding vasking gjestesenger ol.........Det var det første som slo meg....

Skrevet

Å lage selve julematen er helt greit å gjøre med mine foreldre(hvis de bestemmer seg for å bli med likevel). I min familie har alltid alle vært med å lage til,det er vår tradisjon og veldig koselig. Ryddingen kommer også til å gå greit tror jeg. Jeg har en handy mann..

Når svigerforeldrene mine kommer til Oslo,så har de en egen ferieleilighet,så jeg slipper også å ta stilling til gjestesenger og sånne ting.

Det jeg stresser med, er at hvis det bare hadde blitt mine foreldre her og min bror,så kunne vi ha slappet av og tatt alt i vårt rolige tempo og jeg hadde sluppet den o store vertinnerollen. Mine svigerforeldre vil alltid bli vartet opp og foretrekker å komme til dekket bord og at alt skal være så himla perfekt og på "deres måte". Jeg tror at jeg ville ha blitt litt mer stresset og det ville ikke ha blitt den rolige stemningen som jeg har sett frem til... Kjipt at mine foreldre backer ut også...

Skrevet

Det er vanskelig det der med svigerforeldre :(

men siden dere var hos dine foreldre i fjor så er det kanskje svigerforeldrene dine å feire jul sammen med dere i år??

så får heller dine foreldre komme til middag 1 juledag ?

men hvis svigerforeldrene dine kommer på julaften så kan de IKKE forvente at du disker opp all maten de får jaggu trå til får du si...hjelpe dere med maten og dekke bord og vaskeopp......de må da ta hensyn til at du er høygravid og snart fødeklar når det er julaften !!

Skrevet

herregud for noen svigerforeldre du har da... dekket bord, deres måte.... nei ikke f.. om det hadde vært i mitt hus.... jeg synest du skal stå på ditt.. det kan ikke være slik at : nei nå har vi ombestemt oss, vi vil komme likevell, så skal alt bli snudd på hodet... nei.. stå på ditt... vi feirer annen hver jul hjemme hos hannes og annen hver hos mine.. veldig greit. da blir det ikke rot =)

Skrevet

Jeg synes at du bare burde si i fra til mannen din , at dersom de kommer på besøk er det hans oppgave å si i fra at dere deler på matlagingen. Uansett er det vel ingen som forventer å bli vartet opp av ei som er høygravid. Ville nå trodd at det er naturlig for din svigermor å komme for å hjelpe deg i stedenfor å lage ekstra brydderi? Å når det komer til selve maten er det vel dere som bestemmer hva slags mat som serveres?

Skrevet

Du kan også si, at siden dere ikke vet hva som kan skje, så velger dere en stille jul hjemme. Å at du synes det ville være synd om du inviterte dem til jul, å at de kan risikere å måtte handle inne julemat og steke den selv, dersom du kan havne på sykehuset :-) (Den har jeg benyttet meg av i år). Det er nok ingen som vill sitte i noen andres hus aleine hehe! Så blir det opp til dem, om de vil hjelpe til eller bli hjemme !

Skrevet

ja syns åsså du skal snakk med mannen din og sivgermora di om at de lager maten... det kan jo hende svigermora di blir kjempeglad for å hjelpe deg=) har termin 10 des så her i huset er det samboeren min som skal stå for ribba og de som kommer hit deles på å sette på bordet.. ingen sure mine forde alle syns det var koseli å hjelpe så jeg fiår amme og slappe av=)

Skrevet

Hmm... den var litt vanskelig, du. Det viktigste er jo å bli enig med mannen din først, og så får de andre rette seg etter det valget.

En enkel løsning er at dere allerede har en avtale med foreldrene dine, så da får hans foreldre komme en annen dag i jula heller. Uhøflig å gå vekk fra en avtale....

Veldig lett å si at svigermor/far bør hjelpe til osv osv, men noen mennesker er vel bare av typen "forventer full oppvartning". Virker som om du vet at de vil forvente det nå også, selv om du er høygravid. Og da blir jo dagen på en måte ødelagt, når det bare blir stress..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...