Gå til innhold

Antall måltid og tilpasning til soving

Anbefalte innlegg

Skrevet

Apropos tidligere tråd om 4 eller 5 måltid.

Jeg syns det er vanskelig å tilpasse måltider og soving på dagen. Hva gjør dere?

Vesla holder gjerne i 3 timer før hun trenger en lur, men når hun sovner burde jeg strengt tatt begynt på neste måltid (for å rekke 4 måltid pent fordelt). Jeg ønsker å gi henne fire små måltider, for hittil har hun vært av den typen som spiser lite, men ofte.

Ja, ja. Nå skal vi opp til mormor og da blir det vel orden på sakene. Sist vi var der sov hun som en drøm.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det også litt rot med mm og mat om dagen. Det er ikke alltid så greit å få det til å stemme og plutselig vil hun ikke ha eller sover over ett måltid og da blir det surr.

Jeg har hittils ammet før hvert måltid, som gjør at hun ikke er sånn overinteressert i maten. Lurer på å bytte på dette nå fremover, slik at jeg kan få litt struktur på ting. Erica er veldig glad i vann, så nok væske skal hun få.

Ser for meg at 4 måltider fordelt utover dagen, pluss en kveldspupp er det vi skal gå for.

Da blir dagen slik:

0700: mm og grøt + vann

1100: frukt + evnt mm

1500: middagsglass+ vann, evnt mm om hun vil ha

1800: grøt + vann

1900: kveldspupp og natta

Skrevet

Hei.

Vi ligger på fire-fem måltider per dag. Alt etter når hun våkner om morgenen. To ganger denne uka har hun sovet helt til åtte om morgenen og da blir det litt kluss siden hun ikke får den flaska med melk mellom 6-8. Men det jeg merket er at hun sov like godt natta etter allikevel så lenge hun fikk i seg nok fast føde den dagen. Her har det gradvis gått seg til og selv om hun skulle velge å ta seg en litt lengre dupp så går det fint allikevel. Hos oss er det jo en sjeldenhet siden hun sover 30-45 minutter på dagtid av gangen. Så det er ikke ofte måltidene forskyver seg for oss. Ofte hender det at middagen blir så sent som klokka fire. Allikevel går det bra å gi henne grøt klokka seks igjen.

Men jeg har merket at det er enklere å tilrettelegge matingen ifht ting som trening osv. Så selv om vi prøver å holde 3 timers intervaller så hender det at vi strekker det til 4 timer. Hun er fornøyd og da stresser ikke jeg.

Vi har også hatt noen dager med litt mindre mat og mindre melk. Men det har vært pga tennene at hun var litt mindre mat interessert en stund. Det har nå gått seg til.

Omtrent slik ser dagen vår ut nå:

0600-07:flaske melk

0900: grøt + litt melk i flaske

1200: brødskive + frukt og kanskje litt melk hvis hun vil ha

1500: 1/2 middagsglass + melk i flaske

1800: grøt + melk i flaske

Lykke til! Du skal se det justerer seg av seg selv etter hvert nå.

Skrevet

Glemte å si at vi gir litt frukt i babyfeederen mellom måltidene av og til. I tillegg kjøpte jeg de kjeksene fra Hipp som er fra seks måneder. De var en slager siden hun kan sitte og spise selv og grise masse. Men der føler jeg at jeg må følge med så hun ikke klarer å sette noe fast i halsen. Hun spytter heldigvis ut igjen hvis det blir for mye og de kjeksene smuldrer raskt opp.

Skrevet

Så kjekt med disse matoversiktene! Jeg har lurt masse på om jeg gjør ting riktig. Maten er et kjempeproblem synes jeg. Gutten spiser alt han blir tilbudt av fast føde (smaksprøver av mors og fars mat) og er kjempeglad i vann på flaske....men de siste dagene griner og surver han når vi skal amme om dagen. Hva er det? Betyr det at ammingen går mot slutten eller kan det være forbigående? Synes det er alt for tidlig å slutte med ammingen.Men om natten er puppen hans beste venn og vi ammer fortsatt gjerne 3 ganger hver natt. Begynner å bli veldig lei av aldri å få sove mer enn 3 timer...Om dagen er det vanskelig å forstå når han er sulten, han er bare blid og surver nesten aldri, gir liksom ikke tydelige tegn på at han er sulten men spiser mye når han blir tilbudt. Jeg har en teori om at han får i seg mye mat om natten og dermed er nesten mett helt til middagstid. Må få snudd dette....tror vi bare må ta noen skrikenetter snart.

Ellers ser dagen slik ut (før den dumme klokka ble stilt):

07: prøver å amme, han vil bare ha litt

09: frokostgrøt med vann, da spiser han en del, halv prosjon kanskje

12-13: 1/2 fruktglass og det han vil ha av pupp

15-16: Middagsglass og da spiser han mye, nesten hele glasset hvis det er noe med tomat og gulrot (som er favoritten:)

18-19: kveldsgrøt en hel porsjon!

Så legger jeg han ganske kjapt etter det, ammer litt på sengekanten, mest for kos og tørste.

Kanskje han spiser for sent, at det er derfor han sover så dårlig? Vi får teste ut en annen matplan så grøten blir litt tidligere tror jeg. Gutten er virkelig glad i all fast føde og er i ferd med å bli ganske så rund, tror jeg skal veie han hos grønsakshandleren neste uke..:)

Bonne nuit!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...