Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2007 #1 Skrevet 24. oktober 2007 noen her som har hatt det? går det an å bare ha betennelse på den ene sida. har i kveld hatt litt feber og ikke følt meg helt pigg, har vondt i det ene brystet, føles som at jeg går med melkespreng hele tida selv om jeg lar han spise masse fra den sida, helt til der er tomt.
Gjest Skrevet 24. oktober 2007 #2 Skrevet 24. oktober 2007 Jepp, du kan ha det i bare en pupp! Og, det er nok ikke brystbetennelse enda, sikkert en tett melkegang. JEg hadde det hele tiden de første 2 mnd... Men det kan bli betent om du ikke får løst det opp. Du får feber når melka presses ut i vevet og blodbanen, så det i seg selv er ikke tegn på en bakteriell infeksjon. Det som er viktig, er å¨få tømt brystet ofte. Annenhver time på dagen, og et par ganger om natta. Babyen tømmer brystet best, så legg han til på den sida først hver amming. Babyen tømmer også brystet best der haka er, så prøv å amme i en slik stilling at haka til babyen vender mot det vonde området. Masser forsiktig med håndflaten over det vonde mot brystvorta når melka renner. Det er også lurt å gå i dusjen/badekar. Bruk så varmt vann du klarer på puppen, og håndmelk ut samtidig som du stryker forsiktig med håndflaten over det vonde mot brystvorta. Bruk varme omslag på puppen før amming. Jeg fylte en gammel tennissokk med ris, og la den i mikroen ca et minutt. Det er viktig at du ikke knar og masserer brystet når melka ikke renner, for da kan du ødelegge melkegangene mer. Du kan ta Ibux for feberen, det er også litt betennelsesdempende. Paracet er også et alternativ. Om du ikke er bedre på ettermiddagen i morgen, så bør du nok kontakte lege for å få resept på antibiotika. Da er Diclocil førstevalget, ikke Penicillin. Og avgi melkeprøve, slik at de får tatt dyrkning for å bestemme hva slags bakterier det er. Lykke til - og god bedring!
skilpaddemamma Skrevet 24. oktober 2007 #3 Skrevet 24. oktober 2007 også må du bruke ullinnlegg, og hvis du har et ullskjerf eller lignede pakk det rundt brystet. Og når du blir bra må du fortsette med ullinnlegg, både inne og ute
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2007 #4 Skrevet 24. oktober 2007 Du har fått de tipsene du trenger allerede her så jeg trenger vel bare ønske deg god bedring! Har hatt mange runder med brystbetennelse jeg også så jeg vet hvor elendig en føler seg.. Legen gjør ingenting før det har gått et døgn, etter det får du antibiotika. Ikke frys! Ikke gå i fryseren for å hente mat engang, puppen skal være varm hele tiden, da renner melka lettere også..
1+1=2+1+x Skrevet 25. oktober 2007 #5 Skrevet 25. oktober 2007 Ta deg en varm (!) dusj... maser brystet med babyolje. Det er mitt tips i tilegg til at du må være varm. Fikk brystbetenelse tre ganger de første 1,5 måneder. Håper alt ordner seg for deg Lykke til...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå