Gå til innhold

Lurer på noe ang Nintendo DS...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigers kom med en slik en til 5 åringen når han hadde bursdag for et par uker siden. Jeg satt meg ned med det samme kveld, leste gjennom bruksanvisning og spilleanvisning til spillet han fikk med (SuperMario) og prøvde meg litt frem slik at jeg skulle kunne vise sønnen min det dagen etter om han stod fast og trengte hjelp. Og altså, hvilken aldersgruppe er dette EGENTLIG tiltenkt for? Det er jo dritvanskelig! Eller så er jeg bare blitt litt fossil, hehe...

Synes likevel 5 åringen min er litt i yngste laget, han skjønner fortsatt ikke helt hva som egentlig er poenget med spillet, men liker å sitte en liten stund i ny og ne med det og klarer seg sånn tålig bra, men han blir fort lei og synes det er litt skummelt innimellom også, da slår han fort av. Men, så kommer det morsomme da, lillebroren på 3 år er blitt helt hektet! Om han får lov kan han sitte i over en halvtime, helt i ro og spille, han er ikke så skvetten som storebroren og for en gangs skyld også mye mer tålmodig enn broren (vanligvis er det omvendt) og er faktisk blit ganske flink til 3 år og være og fersk på dette. Men hvor mye er det ok at de spiller pr dag? Har tenkt maks en halvtime på hverdager, kanskje litt mer i helger. Og er det helt idiotisk av meg å hinte til svigers at dette tydeligvis står på ønskelisten til 3 åringen også? Altså 3 år, han er jo altfor, altfor liten, men han elsker det! Hmmm.... Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du styrer spillinga og har kontrollen så synes jeg ikke 3 år er for lite. Her i huset er guttene spillegale!! Og ofte blir det litt for lenge om gangen. Jeg sliter litt med å stoppe de selv, for jeg er av den som liker sånne spilldingser og synes en halv time er for lite :P

Men det er jo opp til hvær enkelt . Har to venniner med hvær sin 3 åring, han ene ønsker seg nintendo ds til jul. Han andre har playstation som favoritt :P

Finnes faktisk en del lærerike spill også til de dingsene ;)

Skrevet

Jeg er en stor tilhenger av tv-spill og håndholdte spillduppedingser. Kjør på om ungen liker det, sikkert sunnere enn tv. Men det finnes DS-spill som vil være mer håndgripelige for små unger enn Mario-spillet; Nintendogs var den største suksessen her i huset.

Vi har ingen spesiell spilletidsgrense, men tar det litt som det kommer. DS er forøvrig genialt for reiser og slikt.

Skrevet

Ok, takk for svar :-) Bare jeg som synes 3 år er så lite da sikkert, synes jo 5 år var lite også jeg, hehe... Joda, jeg liker sånne ting selv, ble faktisk litt hektet på SuperMario og måtte bare spille igjennom et par brett, men vet at små unger ikke har godt av å sitte lenge, så jeg må bare begrense det synes jeg. Får se etter om jeg finner litt spill da, vi ble litt overrumplet over at han fikk dette, så aner jo ikke hva som er å få kjøpt.

Skrevet

Nintendogs? Hva går det ut på? Skal absolutt kikke etter flere, og må si meg enig med det med reiser. Ser plutselig for meg at ho mor faktisk kan få mulighet til å gå til frisør og slikt MED unger på slep i fremtiden! Få mini til å sovne i vognen og et sånt spill i hendene på hver av dem og vips, tre under osm er dønn i ro, hehe...

Skrevet

Jeg er utrolig uenig!! Ville ikke falt meg inn å kjøpe det til barn før de er i skolealder. Hva skal de med det? Barn skal leke!!!!

Skrevet

tre unger som er dønn i ro skulle det bli. De er riktignok noen undere for meg da, men var ikke helt det jeg mente ;-)

Skrevet

Men de lker jo med spillet da, trener opp finmotorikk, kordinasjon og evne til å beregne og tenke logisk, helt bortkastet er det da ikke, men er enig med at man ikke bør overdrive akkurat.

Skrevet

Jeg anser tv-spill o.l som lek. I motsetning til tv-titting, som jo er ganske utbredt hos barn under skolealder. Men du må jo gjerne la være å kjøpe ds for min del.

Skrevet

Problemet er at de blir så hektet at alt annet blir kjedelig. De blir faktisk stresset og noen litt agressive... jobber med barn og har sett dette både på egne og andres barn. Våre to eldste har (8 og 6) men de spiller kun litt i helgene.

Skrevet

Nintendogs går ut på at man kjøper en valp. Så gir man den navn og koser med den og går tur med den og lærer den triks og kommandoer og slikt. Det involverer mye prating til konsollen, så ikke det beste spillet på bussen og sånn, men klart fascinerende. Mer fascinerende enn det høres ut ved beskrivelse i grunn. Og nivåtilpasset - man kan ha bikkje bare for skøy, eller man kan trene den opp til å delta i konkurranser og slikt. Det er spillbart ganske lenge for de minste, blir kjedelig for store barn/voksne etter en stund.

Skrevet

I motsetningen til hva folk tror så er det jo faktisk BRA at ungene får spille litt...

De bedrer motorikken og også forståelse for sammenheng og problemløsning...

Problemet kommer ikke før foreldrene kjøper spill med altfor høy aldersgrense og når de lar barna regulere spillingen selv..

(greit med barn som bare spiller i ti min så er de lei, men noen kan jo sitte i timesvis)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...