Gå til innhold

Noen av dere som har kjennskap til elveblest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Småtten har hatt fem utbrudd av elveblest i løpet av to dager, og jeg vrir hodet mitt for å prøve å finen ut hva det kan komme av. Jeg har snakket med både helsesøster og legekontoret (men har ikke konsultert lege enda), og fikk bare beskjed om å prøve å lokalisere hva han reagerer på og evt. ta kontakt hvis det ble verre eller han fikk pustebesvær.

Han har ikke blitt introdusert for noe ny mat de siste dagene, jeg har ikke byttet vaskemiddel/såper, ikke noe såpe i dusjen og bare litt olje i badevannet hans og han smøres med A-Derma Exomega eller Akrem....

Setter stor pris på hvis dere har noen tips og råd jenter:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg kan hjelpe, men jeg fikk noen ekstreme utbrudd med utslett og kløe da jeg var ca 10 år. Det ble da sjekket om jeg ikke tålte citrusfrukter etc, men vi fant ingen ting og etter konsultasjon hos hudlege ble det konkludert med at det var utbrudd av elveblest jeg hadde.

Jeg har det fortsatt innimellom, men det har avtatt med årene. Det jeg reagerer på er hvis jeg blir for varm (ved trening eller soling), eller hvis jeg blir varm, men det f.eks blåser friskt i fjeset. Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke alltid får det ved trening, men bare noen ganger. Så kan det være noe av det samme Sebastian reagerer på, at han blir varm av for mye klær og aktivitet?

Noen generelle tips har jeg vel ikke bortsett fra å ikke klø (og det vet du vel allerede..) og å smøre med en lindrende/avkjølende krem når han har utslett. Mener også å huske at jeg fikk tips om å ikke bruke fuktighetskrem med parfyme og å smøre huden med en ekstra fet fuktighetskrem.

Skrevet

Hei. Kjenner ikke så mye til elveblest, men eksem generellt føler jeg at jeg kan mye om nå. Iom at snuppen har slitt med det en stund nå.

Men jeg er enig med Rødtopp i at både elveblest og eksem kan fremkalles av svette eller varme. - Min lille gutt får raskt frembrudd av utslett dersom jeg kler ham for varmt.

Men er du sikker på at det er Elveblest?

Man trenger ikke ha begynt å spise noe nytt for å få en allergisk reaksjon, allergenene kan ligge latent lenge hos barnet, før kroppen reagerer på det. Er det noe spes han spiser i kosten sin (selv om det ikke er nytt) som kan føre til allergisk reasjon?

Klør han fælt? Er utslettet varmt når du legger hånden på det? Du kan kjøle det ned med en brannsalve og eller vanlig Eurax.

Skrevet

Takk for svar:)

Sebastian har fått det både inne og ute så jeg har lurt på om han har blitt litt varm og evt. reagert på ull, men han har fått utbrudd etter at vi kuttet ull rett på kroppen også.

Han er heldigvis ikke stor nok til å "klø" skikkelig, men jeg ser at han prøver så det er nok irriterende for han:/

Skrevet

Hei! Jeg kjenner ikke så godt til elveblest. Men det du skal vite er at Akrem innholder spor av peanøtter, så det kan være lurt å ikke smøre med det nå.

Håper det blir bedre etterhvert. Gi lille venn klem fra oss

Skrevet

Tusen takk for tipset Seier & Glede! Jeg holder nå en stor knapp på at det er tennene som du foreslo:) Sebastian har blitt mye bedre, han har fortsatt små utbrudd, men de er ikke like hissige.

Godt å ha dere DIB damene!:) Selv ikke helsesøster nevnte noe om at det kunne forårsakes av tannfrembrudd, hun var jo rett på matallergi....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...