Gå til innhold

Dere som har prøvd pergo..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har endelig fått svar fra gynekolog om de korte lutealfasene mine, 8-10 dager. Det skal ikke ha noe å si når det gjelder å bli gravid, sier han.

Men siden jeg har hatt 2 mislykka graviditeter siden vi begynte å prøve for nesten et år siden så kunne vi få litt "drahjelp" med pergo hvis vi ville. Så derfor lurer jeg litt, hva slags erfaringer har dere med pergo? Har det klaffa kjapt etterpå? Har hørt at noen får bivirkninger, hva er de?

Vi skulle tenke litt på om vi ville prøve pergo, eller fortsette på "gamlemåten". Jeg må innrømme at det er en liten bøyg å skulle få "hjelp".. Men så tenker jeg at det har jo ingenting å si hvis det fører til at vi får en liten en litt fortere! : )

Blir takknemlig for svar...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Vi har brukt pergo med begge våre. Prøvde i over to år med førstemann før vi fikk pergo, og etter første brett var vi Gravide. Prøvde ett år med nummer 2 før vi igjen tydde til pergo og ble gravide etter første brett var vi gravide med nummer to. Er nå 17 uker på vei med nummer to. Jeg hadde ingen bivirkninger og var bare kjempeglad for å bli gravid selv om jeg måtte ha "hjelp" med begge.

Skrevet

Pella:

Måtte du til utredning for å få pergo eller?? Vurderer det jeg og.

Skrevet

Pella, det må jeg si var veldig lovende mtp pergo. Selv om jeg skulle være blandt de som får bivirkninger så skal vel det gå greit hvis vi faktisk får det til rimelig kjapt med pergo.

Nemo78, jeg forsto det sånn at det ikke var så mye undersøkelser for å få pergo. Men vet ikke hvor lenge du har prøvd og historien bak, kan jo hende det har noe å si?

Noen andre som har erfaringer med pergo?

Skrevet

Har prøvd i snart 1 år. Blitt gravid 1 gang men mistet desverre.

Skrevet

Omtrent samme historie vi da, Nemo78. Det var gynekologen som foreslo at jeg kunne prøve pergo, så da bør vel du også kunne få det rimelig greit hvis du vil. Pff, vil bare ha fortgang i ting, blir jo smågal av å prøve i all evighet...

Skrevet

Ikke så lett og være tålmodig nei. Ble fort gravid sist, så jeg skjønner ikke hvorfor det skal ta sånn tid nå. Prøver med akupunktur nå jeg. Om det ikke funker blir det nok ønske om pergo ja.

Skrevet

begynner på pergo imorgen jeg :S skikkeli nervøs..hehe... også slik som får ALT av bivirkninger nesten as..

men er det slik at EL kommer ca ved den 5 pilla?

Skrevet

Hva er egentlig pergo? føler meg helt grønn her.. mange som snakker om det men jeg finner ikk helt ut hva det er. jeg forsøker også å bli gravid men har ikke fått mensen på lenge lenge og ingenting skjer. er heller ikk gravid, har vært hos lege. han snakket om å bli satt på hormonkur over jul dersom jeg ikk har fått tilbake mensen. noen som er kjent med dette?? hva er hormonkur? jeg klarer ikke helt å kommunisere med legen min for han virke lite interessert...

klem

Skrevet

litt vanskeli å forklare syns jeg:S

pergotime er for at eggene skal komme bedre fram,som jeg forstår iallfall..hehehe... gjør at det blir litt enklere :) hihi..tragisk forklaring

Skrevet

ser du skriver at eggløsning kanskje kommer på dag 5? er det slik med pergo at man vet når EL kommer? er det større sjanser for at flere egg løsner når man går på det slik at det kan bli tvillinger?

Skrevet

tror ikke det har såå myeå si med tvillinger, håper da for guds skyld ikke det :) hehe..

hmm.. vel, en kur, er et brett på 5 piller, som man tar fra 5 syklusdag.(imorgen for meg) og etter de 5 dagene med pillene, sa legen min iallfall at det skal komme rundt den dagen.. ikke HELT sikkert så jeg må vel da bare teste på med EL tester...

hele greia er at pergoen ska dytte på eggstokkene og livmor, slik at eggene skal hjelpe litt på... flere egg ved el osv...

dustete til å forklare jeg..særlig siden dette er nytt for meg

Skrevet

Må man ha fått mensen for å begynne med det? mitt problem er jo at den ikke kommer, og da har jeg jo ikke hatt EL heller...

Skrevet

ja man skal begynne med denne 5 syklus dag.... Hmm gå til en PRIVAT Gyn, det gjør jeg, fått utrolig god behandling. må dra nå, men hvis du vil prate mer så kan du jo legge meg til på msn :

[email protected] (to understreker) :)

Skrevet

Det skal jeg gjøre :) snakkes senere da. er ofte på msn :)

Skrevet

Pergotime er et eggløsningsstimulerende middel.

I følge min lege så kan man få medisiner for å få en framkallt mensblødning, og deretter ta pergotime fra og med dag 5. Den mest fruktbare tiden er fra dag 10 og utover, dvs at EL vil finne sted ca dag 14. (Sæden lever jo i 5 døgn, derfor er man fruktbar fra dag 10 og utover...). Det ER større sjangse for at flere egg løsner, og derfor også større sjangse for at flere egg fester seg og blir tvillinger/trillinger og det som mer er. Hehe.

Gå inn på www.felleskatalogen.no og skriv inn Pergotime, så får du god informasjon om pergo.

Jeg skal mest sannsynlig begynne på min første pergo kur på fredag... Det blir spennende... Lykke til videre alle sammen. Måtte vi alle sitte med en spire i magen før jul.

Skrevet

jeg begynner imorgen (oi,altså idag) :)

men tvillinger,trillinger er ikke planen..hihi..jeg bare håper den sitter med en gang! hehe... lest mange som sitter på første brett... jeg er LITT usikker på om jeg kommer til å ta EL test, denne første omgangen,og kanskje bare ha sex fra første brett er over ca... siden sæd lever ca 5 døgn,så er jo sjansen fortsatt stor :)

lykke til alle sammen!

Skrevet

jeg begynner fredag... spennende... Håper spiren sitter på første kur her også, men har mine tvil. Kroppen min er prinsesse vil ikke, hehe. Håper på ett barn i magen jeg også, ikke flere på en gang. Men etter lang prøvetid så blir jeg glad bare jeg blir gravid, så får de babyene som vil komme bare komme, de skal bli tatt godt i mot, hehe.

Tror jeg ender opp med å ta EL tester, jeg har en hel haug liggende, så kan like godt bruke de. Da finner jeg jo ut når jeg evt har EL, og når jeg skal forvente IKM... Og denne syklusen skal det virkelig være IKKE kommende mens... Den har vært her alt for mange ganger allerede, så på tide at den blir borte leeeenge ;)

Krysser fingrene for at pergo er det som skal til!!

Skrevet

krysser fingrene her også!!! for begge!

har ingen liggende så jeg får se! kan man finne ut på EL når man ska forvente IKM??

her skal det ikke komme noe mens heller!! så kan de to neste brettene med pergo bli LIGGENDE LANGT vekk! hehe

Skrevet

Lengden på syklusene mine varierer veldig, så har tatt EL tester det siste halvåret for å finne ut om jeg hadde EL, og da har jeg visst sånn ca når neste mens kommer. Når man har det sånn, så er det tiden fra mens til EL som varierer, ikke tiden fra EL til mens (lutealfasen). Den gjennomsnittlige lengden er 14 dager, men alt fra 10-18 dager er normalt. Hvis man har for kort lutealfase, får ikke egget tid til å feste seg før livmorslimhinnen støtes ut i en mensttruasjonsblødning. Under 10 dager er det da ikke så bra å ha... Men det er jo de som blir gravide likevel, men greit å vite sånn at man kan ta det opp med legen dersom den er for kort. Kan sikkert få medisiner mot det også, hehe.

Takk for at www.pernille.info finnes!!! Der ligger ALLE svarene man trenger når man prøver :o)

Skrevet

min er litt fram og tilbake, men aldr mer enn 2-3 dager... og da ligger den på nesten 28 dager :S

Skrevet

jeg har i tillegg nettopp blitt operert for endometriose.... for en mnd siden.....

Skrevet

Hvor lenge har dere prøvd? Her sluttet jeg på pilla i april 05... Jeg går hos fastlegen min og blir utredet. Dvs, jeg har tatt blodprøver etter progesteron nivå i 4 sykluser, og har hatt EL bare en av de syklusene. Og nå får jeg pergo, og skal ta samme blodprøvene igjen i 3 sykluser. Men håper så inderlig at vi ikke trenger mer enn en kur... :P

Hvis ingenting skjer på disse 3 syklusene blir jeg sendt videre til gynekolog som vil ta innvendig ul og hsg/lap på meg... Så her tar ting tid... Er så kjedelig å vente... Ventetiden er så lang...

Skrevet

Ingen bivirkninger, og klaffet ved første forsøk ;)

Skrevet

Åh så bra å høre, det gir håp. Hører mest om de som går på den ene kuren etter den andre, både dobbel og trippel, og likevel ikke blir gravid. Hadde du EL av deg selv da du fikk pergo? Håper vi er like heldige som deg. Krysser fingrene for denne pp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...