roannima Skrevet 24. oktober 2007 #1 Skrevet 24. oktober 2007 Ser det er flere innlegg på disse sidene om gyn.undersøkelser. . . . Og da celleprøver. Jeg dro til min første kontroll, ble og tatt celleprøve. Etter fjorten dager fikk jeg brev om at jeg hadde grov celle deling og måtte på ny kontroll på gyn.pol på sykehus. Hjelp hjelp hjelp tenkte jeg . . . . . MEN, da jeg kom til sykehuset ble jeg spurt hvorfor jeg var henvist . . . Eh . . . Sa jo da at legen hadde tatt celle prøve og den viste grove forandringer. Da sa legen på sykehuset,som forøvrig er overlege innen gynekologi , at det skal ALDRI tas celleprøve av ei gravid kvinne så sant det ikke er SYNLIGE forandringer på livmorhalsen. . . . Overlegen ble faktisk sint på fastlegen min:) grunnen er at hormoner hos ei gravid dame gir OFTE falske prøver. . . Som da var tilfelle med meg:) heldigvis . . . Jeg ble sjekket og alt var tipp topp . . . !! Spør dere jeg,har dere fått samme beskjed? Vet værtfall at blir jeg gravid igjen en gang skal jeg ikke ta celleprøve. . . Før baby'n er ute:)
maibaby-Ingrid2008 Skrevet 24. oktober 2007 #2 Skrevet 24. oktober 2007 Oi, legen min har tatt kreftprøve (han kalte det det, men regner med at det er det samme) av meg. Har ikke tatt det på mange år, nemlig. Står også i den boken man får på legekontoret at det skal gjøres på første kontroll hvis det ikke har blitt gjort på en stund.
Modesty Blaise Skrevet 24. oktober 2007 #3 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg har hatt celleforandringer hele livet og vært operert (konisert) to ganger for dette, jeg tok celleprøve når jeg var i uke 13. Min lege (overlege på gynekologisk avd på sykehuset) sa at dette var helt normalt og ufarlig å gjøre. Tydeligvis forskjellig praksis her og der. :-)
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2007 #4 Skrevet 24. oktober 2007 Hm............. Det høres veldig merkelig ut for meg. Jeg har moderate celle forandringer og blir fulgt opp med celle prøver og vevs prøver av livmortapp ( klipper vekk noen biter ) hver 6-8 uke. De vil holde det under oppsikt. Ca 8 Uker etter fødsel blir det foretatt en konisering. (fjerning av en del av livmor tappen ) Ofte fortas denne operasjonen uten problem i tidlig graviditet , men da jeg har mistet flere ganger tok de ikke sjansen og vil vente til etter fødsel...............
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2007 #5 Skrevet 24. oktober 2007 Heisann, Det står i papirer ja at alle, om det ikke er gjort nylis BURDE ta celleprøve ved første kontroll. legen sa til meg at dette var frivillig, men at alle gjorde det. Jeg gjordet det og fikk beskjed om at det var celleforandringer (som som kjent kan være forstadie til kreft). Da jeg var på gyn pol på sykehuset, fikk jeg beskjed om at vanlige celleprøver ikke tas av gravide ihht lokalbedøvelse. De tar vanligvis 4 prøver der inne, men i og med at jeg er gravid tok hun kun 1 UTEN bedøvelse... UHH kjente d ja. Fikk beskjed om at prøven sannsynligvis ville fortsette å vise celleforandringer (var vist vanlig), men at nye prøver ikke ville bli tatt før etter graviditeten. Etter et par uker ringte legen fra sykehuset og sa hun ikke hadde funnet endringer, men ville alikevel ha meg inn på en ekstra kontroll siden det kun ble tatt 1 prøve og muligens ikke hadde fått tatt prøve fra rett sted. Da skal jeg derimot kun ta en slik prøve som tas hos fastlegen så slipper heldigvis å "kuttes" der nede igjen. Håper dette kunne klarere litt ??
2hærligegutter Skrevet 24. oktober 2007 #6 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg har hatt celle forandringer i 3 år før jeg fikk førstemann (han er 5 år), når jeg ble gravid økte disse forandringene og ble henvist til sykehuset for biopsi prøver (j....vondt) tok nye prøver rett etter han var født og ble konisert (ell. hva det nå heter) 3 mnd etter fødsel. Blir nå i dette svangerskapet fulgt opp litt ekstra med UL (ett. den ord.) for å måle livmortappen siden denne er noe kortere enn norm.Har også en fastlege som er veldig forsiktig (har en tung jobb og mistet en i vinter) så er nå 50% sykemeldt. Tror egentlig han ikke vil jeg skal jobbe, har jo hatt litt vansker på jobben med spenninger i magen, var sykemeldt 100% i en uke, begynte å jobbe igjen i dag. Men jeg vil prøve litt til.Dette er ikke farlig så lenge du blir fulgt opp. Oi dette ble langt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå