så var vi 4 Skrevet 24. oktober 2007 #1 Skrevet 24. oktober 2007 fra gutten da. Kan ikke si hva det er i tilfelle noen kjente sirkulerer her inne, men det er hjemmelaga. Takk for svar
*-* Skrevet 25. oktober 2007 #2 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg har skrevet mange og lange svar på farsdagsproblematikken, hehe, dette er vel noe av det samme. Jeg mener ikke å være negativ til det, jeg syns jo gaver er hyggelige. Ville bare si at sånne ting KAN komme til å oppfattes som demonstrativ markering av usikre stemødre. Det er jo fordi det er mye følelser inne i bilder her, og mange er usikre på sine posisjoner i disse kompliserte konstellasjonene. Men det betyr jo for all del ikke at man skal slutte å hjelpe barn med gaver til foreldrene sine, det har jeg aldri ment. Man kan bare være litt oppmerksom på at sånne ting er vanskelig for alle. Jeg syns det høres ut som en kjempefin ting å sette sammen noe hjemmelaga fra din sønn til pappaen, det blir han sikkert veldig glad for. Og særlig hvis barnet er hos deg mesteparten av tiden, da er det jo du som har tid og mulighet til å gjøre slike ting. Stebarna mine er hos oss halvparten av tiden, det vil si at de bor like mye hos oss som hos mor. Jeg ville derfor syntes det var rart hvis moren ordnet gave til faren sammen med dem, istedet for at barna og jeg gjorde det sammen. Vi har jo juleverksted hos oss:) Iallfall ville jeg satt pris på at moren spurte meg først i tilfelle jeg allerede hadde ordnet gave fra barna til faren deres, Jeg som kvinne føler jo at det er både mitt ansvar og min glede å ordne gaver innenfor min familie. Men situasjonen blir jo litt annerledes igjen dersom barnet bor fast hos den ene foreldrene, og også hvis det er lite, eller far ikke er godt etablert i nytt forhold. Gi hjemmelaget gave fra sønnen din til faren med god samvittighet, det ville jeg gjort! Men hvis sønnen din har en stemor ville jeg gitt gaven til begge to sammen fra gutten - da ville iallfall jeg som stemor blitt glad:)
ostekaka Skrevet 25. oktober 2007 #3 Skrevet 25. oktober 2007 Hei Jeg også svarte på farsdagstråden, og jeg har fått litt uønskede presanger i hus, som rape apen og fotballpokal greie tingen. Men hjemmelagede ting er jeg egentlig for, spørs litt på hvor lang levetid dette har. Men da jeg på den andre tråden fikk med meg at det dreide seg om en unge som var under 2 år, da ble det litt meningsløst hele farsdags stesjet. Da er det jo mor som lager til en presang til eksen for å være hyggelig mot han, fordi hun har så lyst å glede han, da blir det jo litt feil. Men ønsker gutten din å lage noe til faren så stiller det seg jo litt annerledes, enn om du går igang og mekker noe på vegne av et barn som ikke bryr seg. Jeg ser ikke det store behovet for at mor skal involvere seg, om da ikke barnet/barna har bedt henne om det, eller blitt entusiastiske når hun har foreslått det. Spør deg selv hvorfor du egentlig ønsker dette, så får du svaret :-)
så var vi 4 Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter #4 Skrevet 25. oktober 2007 han er bare 16 mnd nå da, snart 17 mnd, så behovet hans er ikke der akkurat. Men han er mest hos meg og det er her han gjør sånne formingsaktiviteter. Ble litt usikker nå...
*-* Skrevet 25. oktober 2007 #5 Skrevet 25. oktober 2007 Uff, det skal ikke være lett dette. Hvis han ikke har ny kjærste så kan du vel egentlig trygt gjøre det tror jeg. Hvis han har ny dame så kan du gjøre en hyggelig ting ved å gi gaven til begge to, da er du på den sikre siden. Men det er jo riktig som labolina sier, du velger å gjøre noe hyggelig for din eks, det har egentlig ikke så mye med barnet å gjøre siden det er for lite til å forstå. Så da må man jo nesten vurdere da, om eksen vil synes det er like hyggelig? Og hvis han har ny dame, om man har lyst til å gjøre noe hyggelig for eksen og dama sammen? Hvis man ikke har lyst til det, så gjør man jo egentlig ikke noe hyggelig ting for eksen heller, han har det sannsynligvis best i harmoni med dama si
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 25. oktober 2007 #6 Skrevet 25. oktober 2007 det er jo vits i og gi gave på julaften til far fra barnet om far blir glad og føler seg satt pris på som far. er jo ening i at man må jo se litt an hva man gir da. men noe som barnet har laget eller noe med bildet av barnet på er vel ting som er mest aktuelt. en far eller mor som føler at de mestrer oppgaven som far eller mor vil lettere bli mer glad i barnet og ønske og bruke mer tid på barnet. om far eller mor får tilbakemeld av den andre forelderen på at han eller hun gjør en god jobb i form av at far eller mor lar barnet gi en liten gave på slike dager så er jo det ikke noen ting som er unyttig eller negativt med det. med mindre den som motar gaven ønsker og tolke ting negativt eller steforelderen bli sjalu. da må den som motar gaven eller steforeldren si i fra hva han eller hun føler. det er jo umurlig og gjette seg til at noen ikke vil bli glad for og få vite at de jobben de gjør blir satt pris på.
~~DoraDora~~ Skrevet 28. oktober 2007 #7 Skrevet 28. oktober 2007 Jeg er ingen usikker stemor.... men jeg foretrekker å inkludere stebarnet mitt, og lar henne få være med og ta del i farsdagsgaven her hos oss (Jeg vet at faren her i huset setter stor pris på at dette barnet er med på farsdagsoverraskelsen her, og han sier han ikke har ønske om at eksen inkluderer seg selv når det gjelder dette). ...men denne faren er heller ikke i tvil når det gjelder om han er en god far eller ei. Og han har ikke behov for eksens bekreftelse på det... Og eksen er ikke her med barnet når vi har samvær heller, så hun har ingen innsikt i hvordan han er som far.... Hvis jeg var deg Hi, så ville jeg spurt faren til barnet ditt hva han synes om dette... hvis du har så godt forhold til ham, så kan du vel ta det spørsmålet opp med ham? Det verste svaret for deg, er vel at han svarer høflig at han fikser det selv.... og hvis han svarer at det hadde vært flott om du fikset det, så slipper du jo å være i sånn tvil
Gjest Skrevet 28. oktober 2007 #8 Skrevet 28. oktober 2007 enig med Dillå. Ser ingen grunn til at du ikke kan spørre far selv om det er i orden. Det teiteste pappaen her i huset vet er når mammaen har vært å kjøpt gave og skrevet kort til ham på vegne av datteren deres. Det er mye koseligere å få gaver som jenta har laget selv, og som hun selv har initiert. Og du kan tro det er forskjell på et par Ulvang sokker som mor kjøper til ham, eller en gave som datteren har laget eller funnet selv. Vi overlater all slik gavekjøping og laging til morens nye mann, og det har fungeret fint. Etter et par julaftener og farsdager så har moren endelig skjønt poenget og lar nå gavene være opp til jentungen selv. Og de lager jo massevis i barnehagen og på skolen, så det er nok av slike ting som kan gis bort uten at det trenger å tolkes feil av stemødre etc. Dette er jo ting som barnet selv lager. Jeg har selv sittet sammen med storeM og laget julegaver til mor og hennes samboer, men det er alltid på hennes eget initiativ. Det er hun som kjenner mor og samboer og hva de liker. Så slipper vi å kjøpe ting som de overhodet ikke liker eller har behov for. Det kaller jeg bortkastede penger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå