Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 24. oktober 2007 #1 Skrevet 24. oktober 2007 Skal på tidlig UL neste uke. Er da 10+1, er dette for tidlig å sjekke for Downs osv? Grunnen til UL er at jeg likevel måtte ta en celleprøve hos gynekolog og dette måtte man visst gjøre før uke 12..) og hun tar alltid UL..
TussiLussi Skrevet 24. oktober 2007 #2 Skrevet 24. oktober 2007 De vil helst ta UL mellom uke 11-13, da de kan se ulikeheter i nakkefold mm, så hvis hun er erfaren på å se fortykning i nakkefold kan hun gi en antydning om noe kan se mistenksomt ut nå. Du kan da henvises til fostervannsprøve eller duoprøve for å sjekke dette nærmere. De kan ikke fastslå downs el.l. på UL.
line_n & sara Skrevet 24. oktober 2007 #3 Skrevet 24. oktober 2007 mulig at uke 10 er for tidlig til å måle nakkefolden..(det er den de måler når man ser etter downs) jeg fikk den sjekka i min 12 uke, og har hørt at d er det optimale.. men spør gyn, siden du alikevell er der!
line_n & sara Skrevet 24. oktober 2007 #4 Skrevet 24. oktober 2007 har forresten hørt om flere tilfeller der nakkefolden viser "avvik" og babyen viste seg å være helt frisk, alikevell! så sikker er man nok aldri!
TussiLussi Skrevet 24. oktober 2007 #5 Skrevet 24. oktober 2007 Helt enig - man må for all del ikke slå seg til ro med første undersøkelse hvis man finner et avvik !!!
marinas skatt Skrevet 24. oktober 2007 #6 Skrevet 24. oktober 2007 Hei. Jeg har tatt duo test og ultralyd. Denne tas helst mellom uke 11 og 13+6 , etter det har nakkefolden gått tilbake. Jeg tok dette 13+0 hos spesialist i dette, og alt så helt fint ut på ultralyden , venter nå svar på blodprøvene............
*Amy Lee 09.03.08 :) HAR FØDT! Skrevet 24. oktober 2007 #7 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg bestillte selv time hos spesialist innen dette feltet på Volvat Oslo,for & få sjekke nakkefold..ryggrad..mave..tarmer osv på bebisen.Dette måtte jeg betale selv da jeg er for ung til & få det dekket.Det er kun gravide over 38 år som egentlig får dette tilbudet.Men jeg syns det absolutt er verdt det,for & få konstantert at bebisen er frisk & fin.Annbefales & gjøre det mellom uke 11 & 14 )
Gjest Skrevet 24. oktober 2007 #8 Skrevet 24. oktober 2007 Her i Danmark får alle tilbudt nakkefoldsscanning og double-test i uke 12. Man finner ut av sannsynligheten for downs ved hjelp av mors alder, blodprøven og UL. Man får ikke konstatert downs på denne måten, men sannsynligheten. I mitt tilfelle ble den 1:20000. Hvis den er 1:300 får man tilbudt ytterligere prøver.
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter #9 Skrevet 24. oktober 2007 Tusen takk for masse flotte tilbakemeldinger!! Ser ut til at jeg bør flytte Ul timen min en ukes tid for å få trippelutbytte av Ul'en når jeg først skal ta en Kjempeglad for at det sitter så mange der ute med erfaring og kunnskap som kan dryppe over på oss ferskingene!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå