Gjest Skrevet 24. oktober 2007 #1 Skrevet 24. oktober 2007 Hei jenter - Kan naturligvis finne ut av dette ved å spørre personalavdelingen på jobben, men har ikke kommet meg så langt enda.. Sikkert noen av dere som også kan hjelpe Jeg jobber i en helt vanlig bedrift som følger alle regler til punkt og prikke. Vi har tenkt å ta ut 12 mndrs permisjon, usikkert hvor mye mannen tar i forhold til meg enda. Jeg går ut i permisjon ca. 25. februar 2008. Har jo krav på 5 uker ferie i 2008, og kommer ikke til å ta ut ferie før permisjonen starter. Kan jeg da "putte inn" 5 uker ferie i løpet av 2008, slik at permisjonstiden bare blir forskjøvet med 5 uker totaltsett? Men lønner det seg, økonomisk sett? Hva med feriepenger året etter i 2009, da jeg er tilbake i jobb? De blir da beregnet av 80 % lønnen fra 2008? Dette ble kanskje uklart, men blir glad hvis noen kan forklare meg :-) Takker!
Gjest Skrevet 24. oktober 2007 #2 Skrevet 24. oktober 2007 Du kan stappe i 5 uker ferie ja, den mnd får du da feriepengene og ikke "perm.penger". Ergo: du har en lengre samlet tid vekke fra jobb. Feriepenger for året etter er en skral greie: Du får bare feriepenger for noen få uker (nav kan sikkert fortelle om det).
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2007 #3 Skrevet 24. oktober 2007 Du burde starte ditt nye år (2008) med f.eks 3 uker ferie.. for jo nærmere du kommer din permisjonstid så kan det hende du blir sykemeldt uansett... og de 2 ukene som du da ikke tar ut i 2008 kan du søke om å taigjen i 2009... så da får du i 2009 7 uker ferie.... Jeg skal nemlig gjøre det og syns det er greit å ha 2 uker ferie tilgode i 2009
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2007 #4 Skrevet 24. oktober 2007 Det er bare å stoppe permisjonen de 5 ukene du vil ha ferie og starte permen på nytt etter ferien. F.eks ta 5 uker ferie når far tar noe av sin perm og reise bort sammen:o) Feriepengen burde du virkelig snakke med jobben din om. Jeg jobbet i staten sist jeg var gravid og de betalte ut permpengene til meg og da fikk jeg feriepenger fra hele beløpet. Men egentlig har du bare rett på feriepenger for de første 15 ukene om du velger 80% lønn i 54 uker. Denne gangen velger jeg 100% lønn i 44 uker og nav skal betale de ut. Og da får jeg feriepenger for bare de 12 første ukene:o(
Gjest Skrevet 24. oktober 2007 #5 Skrevet 24. oktober 2007 Tusen takk for svar! Men ett spørsmål til: Det med feriepenger året etter; folketrygden utbetaler altså feriepenger på grunnlag av 15 uker i permisjonstiden (siden vi skal ha 80 % lønn). Er det "vanlig" at arbeidsgiver "dekker" opp slik at man får utbetalt det en ellers ville ha fått?
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2007 #6 Skrevet 24. oktober 2007 Tror ikke det er vanlig at jobben gjør det utenom i stat og komune. Noen arbeidsplasser har dette med i eget regelverk så sjekk med jobben din om dette.
Gjest Skrevet 24. oktober 2007 #7 Skrevet 24. oktober 2007 Takk igjen for svar! Jeg fant nettopp ut at arbeidsgiveren min er pliktig til å "dekke" opp slik at jeg får "full" feriepengeutbetaling året etter, i hht avtale gjennom fagforbundet jeg er medlem i :-)
ønskebarn Skrevet 24. oktober 2007 #8 Skrevet 24. oktober 2007 litt nyskjerrig jeg. hvilket forbund er du i
Lita tulle & stor gutt <3 Skrevet 25. oktober 2007 #9 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg jobber i Staten, og er organisert i Forskerforbundet. Jeg har krevd at min arbeidsgiver betaler ut mine permisjonspenger, slik at de heller får refundert fra Nav. Det gjør det enklere for meg mtp trekk av faste utgifter (Nav betaler jo ut den 25 i mnd, og sjefen den 12. Så da måtte jeg ha endra alle trekk..) Har også lurt litt på dette med ferie, tror jeg tar 3 uker sommeren 2008 (og dermed stopper permisjonstida), og sparer 2 uker til 2009. Hadde tenkt å være hjemme sammen med gubben og den lille når han tar sine uker- men han vil gjerne ha dem "alene", siden jeg får det- og det skjønner jeg jo godt:-) Vi kan jo kose oss når jeg kommer hjem fra jobb. Og knøttet får litt kvalitetstid med pappa:-) Vi må jo organisere barnepass fram til barnehagestart høsten 2009, så da kan det være greitt å ha 7 uker ferie å ta ut...
Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #10 Skrevet 25. oktober 2007 Hørtes ut som en god plan, undrende *aprilknøtt*! Det er virkelig lurt å tenke godt gjennom alle disse tingene! Nå har vi fått alle reglene klart for oss og skal sette oss ned og se på kalenderen Takk for mange gode svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå