Gå til innhold

Trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alenemor, student og jobber 75%. Er nå i praksis (4 uker) og har vært borte 5 dager, vært syk 3 selv og sønnen min har vært syk 2. Skolen mener jeg må ta opp igjen ALLE dagene, og det må skje i neste uke. Jeg skal jo tilbake på jobb på mandag, men hvis jeg ikke tar praksisen stryker jeg...

Herregud, er så fortvila nå!

Jeg får permisjon ei uke til sier sjefen, men det er jo uten lønn...og jeg trenger sårt de pengene. Akkurat nå frister det mest å drite i alt så heter skole...men jeg er så nærme målet.

Klarte ikke holde tårene inne heller...det irriterer meg også.

Men vi som er aleneforeldre og studenter må da vel ha noen rettigheter? Noen som kan hjelpe meg med dette? Trodde også at 3 dager fravær var vanlig i praksis...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmmm, står det ikke noe om dette i praksisheftet, jeg antar, du har fått utdelt?

Skrevet

Det beste du kan gjøre er å samarbeide med skolen ang den praksisen, og bare stupe i det.

Men; skaff hjelp! Noen i familien du kan ha boende hos deg den korte tiden det egentlig tar??

Skrevet

Det skriftlige jeg har fått står det ingenting om fravær, og det er heller ingen som har nevnt noe om det før praksis. Det står vel med små bokstaver i fagplanen kanskje...

Skrevet

Praksis er praksis slik jeg har forstått det. Om det ikke er spesifisert hvor mange dager man kan være borte betyr det null fravær. Har en venninne som hadde termin siste uka i praksis, hun måtte gå alle dager frem til hun fødte, men pga 2 dager fravær måtte hun tilbake på praksisplassen når ungen var 3 dager for å få bestått. Hvis ikke gikk 4 års utdannelse i dass. (joda, litt dårlig timing der).

Det eneste du kan gjøre er vel å snakke med praksisplassen om muligheten for feks å jobbe inn i helgene eller ta doble skift om det er en plass der det er mulig, og om du har barnevakt.

Skrevet

å det var fryktelig dårlig av skolen da, det er jo slikt som forekommer så det bør jo alle være klar over på forhånd.

Skrevet

Det er greit det kun er snakk om 5 dager... Men faren til lillegutt bor i ein annen by og er absolutt ikke intr i å hjelpe meg. Mine foreldre jobber begge fullt og jeg har ingen søsken.

Kjenner jeg er på randen til å ramle ned i et stort svart hull... Jeg skal liksom klare alt, men egentlig klarer jeg ingenting.

Skrevet

De periodene jeg har hatt praksis har jeg fått familie og venner til bo hos oss eller være bakvakt i tilfelle sykdom. Tror nok skolen har samme krav til alle, for en på kullet mitt måtte ta opp praksisen igjen selv om årsaken til fraværet var svært nødvendig og mer uforutsigbart enn sykdom hos barn.

Har du familie som kjøper julegaver til deg og dere? Be dem om penger.

Har ikke noe annet råd enn bite tennene sammen og be folk rundt deg om hjelp. Viktig å fullføre!! Grunnen til at de ikke kan gi etter på kravet om fullført praksis er at det er et arb.krav som skal garantere at du kan jobbe din, og det er en avtale mellom lærested og praksisplass. Samme reglene for alle her.

Skrevet

Jeg forstår at de skal kvalitetssikre oss, det er vi som skal ut i arbeidslivet om ikke lenge og kunne jobbene våre.

Så i kveld må jeg sette meg ned å skrive ukeplan, dagsplaner for hele neste uke... Motivasjonen er på bånn, jeg har en syk 2åring i hus og hodeverken min smeller i pannen.

Forstår ikke hvordan jeg skal klare dette.

Skjønner jeg virker sutrete og teit nå, men jeg ORKER det ikke mer...

Skrevet

Ok,det blir langt fra Trondheim...tenkte spørre søsteren min om hun kunne hjelpe deg.

Håper det løser seg. Det er klart du må gjøre ferdig utdannelsen din.

=o)

Skrevet

Det var snillt av deg North :) Men det blir nok litt langt ja...

Ser kun mørke tunge skyer nå, og iallefall ikke noe lys i tunellen. Håper dagen blir litt bedre i morgen...og at lillegutt er frisk. Hvis ikke blir det stryk med stor S på meg :(

Skrevet

husker tilbake fra da jeg var ute i praksis så selv om man hadde fraværsdager,så slapp man og ta opp fraversdagene. man kunne ta dem igjen med å gå dobble vakter eller ta dagene igjen etter endt praksis,men jeg synes det høres litt rart ut at de stryker deg pga 5 fraværsdager. og er man alene med omsorg overfor barn skal det taes hensyn til. kan være du får litt lavere karakter,men de har ingen grunn til og stryke deg. hadde en elev i klassen min som hadde 3 uker fravær (av 6 uker) i sin praksis,og hun bestod. så dette synes jeg du skal undersøke litt nærmere med skolens rådgiver..

Skrevet

Har du forklart situasjonen for dine foreldre? De vil vel heller ta seg en dag fri enn at du stryker? En dag fri uten lønn eller rett og slett en sykedag. På 5 uker i praksis har vi rett til 5 fraværsdager, men dette varierer veldig vet jeg. Du kan vel utsette praksisen og heller ta den igjen? Har selv gjort det uten problemer. (høgskole) Jeg forklarte situasjonen for rådgiveren på skolen, at moren min lå for døden og jeg stod midt opp i flytting og skilsmisse. Jeg kastet inn årene for en liten periode, men fortsatte på studiet etter at praksisperioden var over.

Du må ikke gi opp, kjære deg! Utdannelse er viktig - både for å sikre deg og din sønns fremtid.

Du er flink! Husk på dèt.. - Og dette er jeg sikker på at du klarer. Det gjelder å ta seg selv i nakken og si til deg selv at du ikke skal gi opp. Har tatt noen slike nakkegrep selv innimellom. Og jammen har det hjulpet også..

Stå på!

Skrevet

Herregud...begynner å grine bare jeg leser det dere skriver. Skjønner ikke hvorfor jeg er slik!!! Jeg skal jo liksom klare alt... Men nå merker jeg at jeg bare ikke klarer noe, orker ingenting... Alt jeg vil er å sove og grine.

Har snakka med mamma, og de skal ha lillegutt noen timer i helgen og ettermiddagene neste uke. De hjelper til og stiller opp når det trengs heldigvis, men de jobber som sagt fullt begge to.

Jeg vet at jeg helt sikkert får utsette praksisen, men det er så kjipt å alltid ha noe hengende over seg... Selv om det ser veldig mørkt ut nå. Vurderer å bestille en legetime i morgen og forklare at jeg ikke orker presset... Er mye som har skjedd i det siste også, ble alene for 3 mnd siden.. Trodde jeg hadde møtt drømmemannen for noen dager siden, men plutselig hører jeg ingenting... :( :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...