Gå til innhold

Har ikke tisset ordentlig i potta enda...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er 2 år og 1 mnd, og hun er en flittig bruker av potta - og doen også. Det som jeg er litt fortvilet over er at hun faktisk ikke har tisset ordentlig i potta enda. Hun har potta lett tilgjengelig, og jeg prøver også å få henne dit når hun har drukket og det har gått litt tid etterpå. Men neida. Ikke noe tiss. Jeg har på følelsen av at så fort hun virkelig tisser i potta så kommer avvenningen til å gå fort - men jeg kan jo ikke tvinge henne heller. Hun er veldig opptatt av å tisse på potte, og er også med meg når jeg er på toalettet. Men så fort bleia er på plass, så sier hun: Tisse bleia mi. Hvis hun da ikke allerede har gått av potta og tisset på gulvet :-) Da blir hun veldig forskrekket. Hun har heller ikke tålmodighet til å sitte noe særlig lenge, men sier at hun er ferdig ganske fort og da må hun ha dopapir. Noen som har lignende erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke du trenger å bekymre deg. Jenta vår er 2 år og 5 mnd og har aldri tisset på potta... Har ikke tenkt på det som noe problem, hun er som jenta di at hun gjerne vil sitte der litt, og er i perioder veldig opptatt av dette. Vi har da forsøkt å oppfordre henne til å si i fra når hun må tisse / bæsje, men da sier hun ofte at hun heller vil gjøre det i bleia. Vil ikke stresse dette ennå, og venter heller til våren med seriøs avvenning hvis hun ikke viser større interesse i løpet av vinteren.

Skrevet

hvis dette er noe du virkelig er bekymret over så heller la henne få noen pauser fra bleien på dagen. vår jente på 19 mnd har alltid vært opptatt av potte men fikk ikke noe til. så for en periode i vår når det var varm og godt ute tok vi av henne bleien og da skjedde det noe gitt. hun fikk se når hun tisset og kjenne hvordan dette føltes. etter noen gang så begynte hun å si ifra rett før dette skjedde. tiss sa hun og rett etterpå tisset hun, så da begynte vi å sette henne på potta. inne fortsatte vi å la henne gå litt uten bleie og snart satte hun potte i forbindelse med å tisse. men hun bruker fortsatt bleie og bare potta når hun vil. synes hun er alt for liten til å skulle holde orden på alt dette selv, husker for ikke lenge siden når hun bæsjet på potta for 1 gang. tror hun nesten ramlet av potta av sjokk. stakkars turde nesten ikke å gå av potta, men når hun fikk masse ros og litt klapping i hendene var hun kry som bare det. men husk ikke alle barn er klare å tisse på potte, noen må modnes litt lengre en andre. ta det med godt humør og la henne styre dette selv. kanskje innføre bleiefrie tider på dagen, etter frokost og middag. bare et lite innblikk i min erfaring. lykke til det går bra.

Skrevet

Hjertelig takk for innspill. Hvorfor jeg er "bekymret" er vel fordi folk rundt meg (tanter og bestemødre for det meste) akker og ojer seg for at hun enda ikke har tisset i potta - og jeg har ingen barn fra før og tror jo da at hun selvfølgelig burde ha tisset på potta for lenge siden. Jeg skal ikke stresse henne i det hele tatt, og våren høres ut som en flott tid å starte opp for fullt. Igjen - takk!

Skrevet

Bleieslutt handler om fysisk og psykisk modenhet. Når det gjelder datteren din, så virker det som om hun i hvert fall ikke er moden nok psykisk til å slutte helt med bleier enda. Pottegåingen er liksom en lek for henne, mer enn at hun tenker på den som et toalett og alternativ til bleiene. Så som de andre sier, ingen grunn til å stresse med dette, de aller fleste barna blir tørre i alderen 2 1/2 - 3 1/2 år gamle, så datteren din er overhode ikke sent ute. Så fortsett å oppmuntre henne til å gå på potten, lek med henne videre, så skal du se at hun ettterhvert skjønner tegningen. Men bruk bleier med største naturlighet og med god samvittighet så lenge hun trenger det uten å stresse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...