Gå til innhold

Noen gravide på rehabpenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som får beholde støtten? Eller som evnt får annen støtte?

Er bare 9+4, men har alt begynt å småbekymre meg for økonomien når den lille kommer dersom alt går etter planen... Gått på rehab i 1, 5 år så alt i faresonen:S Men ikke frisk nok til å jobbe :(

Vet man har krav på engangsstødnaden men det holder neppe et helt år..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter meg selv opp i håp om å finne noen likesinnede..

:)

Skrevet

Ut i fra hva som jeg har funnet ut om fødselspenger kan det nok se ut som du må belage deg på engangstønad etter du har fått barnet.......

Nedenfor finner du regelen...

Hvem kan få foreldrepenger

Du kan få foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til.

Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G). Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt

sykepenger

foreldrepenger ved fødsel og adopsjon

svangerskapspenger

dagpenger under arbeidsløshet

Også andre forhold kan likestilles med yrkesaktivitet. Dette kan være

lønn fra arbeidsgiver under utdanning

ventelønn

avtjening av militær- eller siviltjeneste

Perioder du har mottatt rehabiliterings- eller attføringspenger regnes ikke med.

Skrevet

Når det gjelder rehab penger kan du beholde dem etter barnet er født så lenge du kan følge ditt vanlige behandlingsopplegg.

Om du må avbryte behandlingen/ikke klarer å følge opplegget kan du miste rehab pengene.

Du har itillegg rett på engangsstønaden siden du ikke har rett på foreldrepenger.

Jeg har søkt om rehab nå. Vært på attføring, så jeg har undersøkt rundt akkurat denne problemstillingen.

Skrevet

Tusen takk for tilbakemelding! Er så utrolig spent på dette og hvordan det kommer til å gå fremover. Litt redd jeg blir dytta over til attføring for å se om det fungerer men men.. Er forhåpentligvis kort vei tilbake til rehabilitering dersom det ikke skulle fungere får man håpe da.

Har du gått på rehabilitering før attføringen? Gikk du lenge på attføring?

Lurer på om vi også har møttes inne på fødselspenger forumet tidligere..?

Skrevet

Jeg gikk fra sykemelding til attføring. Vært på attføring i 2 år. Vil forsøke rehab nå for å bli friskere og bedre istand til å klare attføringen (går på BI).

Kanskje vi har snakket om dette før, ja. Husker ikke jeg :-)

Skrevet

Det heter vel i dag yrkesrettet attføring/rehabilitering eller medisinsk attføring/rehabilitering............

Jeg har hatt begge deler men er nå på midlertidig uføre. Medisinsk rehabilitering kan man fortsatt ha etter fødsel om man følger tidligere oppsatt behandlings plan. Yrkesrettet rehabilitering er jo vanskeligere å få til , om man da ikke får arbeidsutprøving f.eks 50% og at mannen da er hjemme med barnet.

Skrevet

Er man plikta til å fortelle at man er gravid igjen når man går på rehabiliteringspenger? Ev hvor tidlig bør man si ifra. Hva er best å gjøre i en sånn situasjon?

Skrevet

Tusen takk for svar igjen :)

Får håpe de gir deg rehabilitering. Det er nok ganske sannsynlig dersom du alt har vært på attføring tror jeg.. Nav er litt mer samarbeidsvilige der!

Lykke til med forestående fødsel! Misunnelig på dere som har kommet så langt!

Skrevet

Jeg har unngått å fortelle det foreløpig, i og med at jeg kun er 9+5.. Men må manne meg opp til et møte med Nav etterhvert som magen vokser. Anntar at de også vil bli informert fra lege /sykehus ettersom man registreres og får behandlinger etc. Greit å snakke med de før det har gått så altfor lang tid tenker jeg..

Men vet jo ikke hva andres erfaring er på dette omerådet..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...