Gå til innhold

Er kvinner de største egoister som finnes??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er det bare oss som er biomødre og stemødre som er slik?

Grunnen til at jeg stiller spørsmålet er jeg har lest litt i innleggene her inne på både dette forum og andre forum. Jeg blir litt overrasket over hvordan mange her tenker om barna. De snakker om SITT barn, om at barna har best av omsorg fra mor, at faren skal få samvær når den tid kommer, at man må tenke på seg selv og sette foten ned overfor far, at man må tenke på barnets beste og si fra til far om at sånn og sånn blir det, ingen diskusjon. Noen forlanger at far skal betale i dyre dommer ut over bidragene han allerede betaler, andre irriterer seg grenseløst over stebarn som er oppmerksomhetskrevende overfor sin far når de ser han. Barna blir satt opp mot steforeldre av egoistiske biomødre, de blir tvunget til å velge side. Selv om ingen vil innrømme at de driver på slik, skjer det veldig ofte. En skrev til og med i et svar til en alenemor: ”Be far pisse i sitt eget rede!” Grunnen var at faren ønsket samvær med barnet helt fra det var nyfødt mens mor mente barnet måtte være mye eldre før det kunne skje. Hvems rede ligger barnet i? Er det ikke fars barn også??

Jeg blir kvalm av mange av de innleggene jeg leser her. Noen mødre/stemødre er så egoistiske at jeg nesten ikke tror det er sant.

Biomødre: Prøv å sette dere i farens sko. Tenk om det var dere som ikke fikk se barna mer enn annenhver helg. At dere ikke hadde noe å si overfor barna deres, men bare fikk en kald beskjed fra far om at sånn og sånn blir det. Da tenker jeg virkelig dere hadde fått noe å klage over. Og kan dere ikke glede dere dersom barnet gir uttrykk for å like stemor. Er det ikke bra at stemor er snill og en ordentlig dame, og at ungene føler seg trygge sammen med henne? Deres posisjon hos barnet vil aldri være truet uansett. Og tenker dere noen gang på hvor vanskelig det må være for fars nye dame å skulle tre inn i rollen som omsorgsperson for stebarna? Faktisk ligger noe av ansvaret for at hun skal klare det til det beste for barna, på dere som er biomøder! Tenker dere på at dere faktisk skader det kjæreste dere har når dere snakker stygt om far, fars nye dame osv? Tenk for en vanvittig vanskelig situasjon dere skaper for barna. Kanskje må de lyve til deg for å være trygg på at du ikke blir lei deg.

Og stemødre: er det så vanskelig å forstå at et barn krever oppmerksomheten til sin far når det bare ser han fire-fem dager pr mnd?? Er det virkelig umulig for dere å avse den tia til barn som uskyldig er plassert i en slik situasjon? Det er deres jobb som ansvarlige voksne å gjøre barna trygge på dere, gi dem trygghet i situasjonen som har oppstått. Jeg forstår godt at barn kan bli utrygge når pappa finner seg ny dame. Enn om den nye dama prøver å ta pappa fra meg. Og så skal pappa ha nytt barn med den nye dama, da blir i hvertfall situajsonen utrygg. For enn hvis pappa blir mer glad i den nye babyen enn i meg?? Og hva med den nye damen... Bryr hun seg virkelig om meg, eller er det bare noe hun sier for å tekkes pappa? Og tenker dere på at det er vanskelig å være biomor? At hun kan føle seg truet av deg som stemor? Kanskje hun egentlig ikke er så ille når alt kommer til alt. Uansett er barna uskyldige oppi det hele og skal ikke straffes for at du har et vanskelig forhold til biomor.

Hilsen en som både er stemor, biomor og samværsforelder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke vi kvinner er de største egoister som finnes, men selvsagt ingen regel uten unntak :)

Når man går inn i rollen som stemor kan man neppe være en egoistisk person da man går inn for å ta vare på andres barn som man ikke har noen rettigheter til. Forpliktelsene er der like fullt - ser av trådene der stemor lurer på om hun bør være hjemme med sykt stebarn mens foreldrene gjør karriere - alle mener det er en selvfølge at hun tar seg av stebarnet.

Så kommer vi til rettigheter: kan stemor stille på foreldrearrangement på lik linje med foreldrene? NJET - det er foreldrenes arena! BASTA!

Så jeg vil nok si at steforeldre som lever år etter år sammen med andres barn er de minst egoistiske i grøten av ste, x og bio.....

Folk er forskjellig - noen mødre er helt ok, mens andre er fra H, sikkert likedan med stemødre :)

Du peker på noe av det viktigste i en skilsmissefamilie/nyfamilie - det å kunne sette seg i den andres situasjon - Vi kvinner skal liksom være så god til å leve oss inn i andres liv, men akk det gjelder ikke når vi bli BITTER og HEVNLYSTNE. Det er faktisk to ting vi kvinner er veldig flinke til.....

Bra HI! Vi har alle godt av å gå inni oss selv i blant :)

Skrevet

Enig med tigermamma om at steforeldrene ofte er de minst egoistiske. Jeg vil også påstå at det ofte er FEDRENE som er de egoistiske. Som mener det er naturlig at stemor tar på seg alle roller i hjemmet. Som mor, hushjelp, barnevakt for syke barn osv. Fedrene ønsker ofte å glemme at de var så dumme å gjøre den "helvetes umodne bitcha" gravid, og forsøker i sin fantasiverden å gjøre stemor til mor. Helt til stemor må rygge unna og finne sin plass under arrangementer, som tigermamma sier. Da er det plutselig en mor der som må respekteres..Og far mener ikke noe vondt, men forsøker bare på sin måte å glemme fortiden og eksen som hele tiden maser om et eller annet. Jeg slår et slag for at kvinner skal bli MER egoistiske og tenke på sin egen lykke, og ikke alltid sette andres lykke foran seg selv. Ikke utslette seg selv for at et fremmed barn skal ha det best mulig. Hvis vi ikke har det bra og er lykkelige, kan vi umulig gjøre et barn lykkelig. Alle fortjener å ha det bra, ikke bare barna.

Skrevet

Dette handler vel heller om hva vi er opptatt av,og hva som opptar vår hverdag. Her på dette forumet kommer jeg med problemstillinger knyttet til mitt stebarn,hennes biomor eller hvordan far takler en splittet familie. Det betyr jo ikke at jeg hele tiden går å tenker på dette.Inne på trimester-sidene har jeg sprøsmål knyttet til min kropp - slimpropp, livmor, tegn på fødsel, og har vel generelt ikke så mange spørsmål der inne om babyen. Tror ikke de på trimester-sidene tenker at jeg er en egoistisk mor av den grunn.

Men her på dette forumet har vi en tendens til å tenke det verste om hverandre og da spesielt på tvers av rollene stemor og biomor. ironisk nok er vi på disse sidene for å få synspunkter og hjelp til å takle hverdagen -men enkelte innlegg blir tatt opp i verste mening. Synd men sant:Noen her inne er akkurat de bio-eller stemødre vi selv klager over eller frykter. Det er lett og se at mange her inne har krangler med den andre part, når man dømmer ukjente mennesker her inne (som man ikke kjenner) nedenom og hjem. Det jeg savner er vel at flere er løsningsorienterte og istedet for bare å klage faktisk er mottakelige for råd og tips.

Ikke lett dette. Man er jo rimelig hårsår til sine egne evner som mor - og også som stemor - men egoistiske tror jeg ikke vi er.

Lise:)

Skrevet

jupp jupp

Til syvende og sist burde det ha vært en lov som forbød mann og kvinne med felles barn å skille lag, slik at verden hadde blitt en helt unik, enestående verden. Da hadde det nok blitt fred på jord! Amen til deg HI.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...