Gå til innhold

Kan man leve med kvalmen? Gi ditt beste råd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er blitt ordentlig kjent med kvalmen, ikke først og fremst om morgenen, men kanskje spesielt tidlig ettermiddag og fram til kvelden. Er ny på dette, og lurer på om man kan klare å leve med kvalmen og fungere normalt? Jeg klarer ikke gjøre noen ting. Har dere noen gode råd, så kan vi kanskje samle det i denne tråden for å hjelpe hverandre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var veldig kvalm i begynnelsen, spesielt på ettermiddag å kveld. jeg drakk masse te jeg, å da mener jeg maaasse..

funket litt det.. på meg hvertfall =)

Skrevet

Det er veldig ulikt hvor dårlig man blir.

Mitt råd er å få nok søvn. Selv måtte jeg i seng rundt 21 for å klare å fungere. Noen fungerer uansett ikke, og andre kan gå på jobb selv med kvalme.

Lykke til! Håper du finner noe som hjelper.

Skrevet

Man må vel bare leve med den, har ikke så mye valg desverre. Og som regel blir det jo bedre jo lengre ut i svangerskapet en kommer.

Forøvrig har jeg ikke så mange andre råd enn å signere pinnsvinet her: Nok søvn! Hadde også vurdert sykemelding, for å være kvalm og uopplagt på jobb tjener ingen på.

Skrevet

Kvalme er kjedelig!

Jeg klarte faktisk å finne en teknikk som funka på meg.

Var litt kvalm i starten, men etterhvert som jeg fikk rutinene på plass, så klarte jeg å "holde den nede".

Drakk alltid en kopp ingefær-te som jeg lagde selv til frokost.

Kjøpte ingefærrot og skjærte noen flak som jeg lot trekke i koppen med kokende vann. Spiste to skiver og ei appelsin hver eneste frokost.

Passa på å alltid ha noe i magen, spiste minst hver andre time til faste tider - ikke bare når jeg følte jeg måtte ha noe. Kl 7, 9, 11, 13 etc -- ikke bare frukt, men også noe som ga litt "hold".

Så hadde jeg alltid noen pastiller med meg in case of emergency.

De cactus pastillene fra Läckerol (tror jeg det er) fungerte til jeg fikk meg mat hvis jeg var uheldig en dag.

Tror det som funka for meg var rutinen rett og slett. Jeg gjorde dette hver eneste dag, og kjente på en måte at kvalmen var der, men den kom ikke fram hvis du skjønner hva jeg mener. Kjente jeg det litt ekstra en dag tok jeg det mer med ro.

La på meg litt i starten pga av dette så klart, men dette jevna seg ut etter uke 12 når jeg kunne begynne å spise normalt.

Fikk litt skryt fra jordmor for innstilling:) Ikka la kvalmen ta deg på en måte hehe og jeg klarte å leve så og si normalt de første 3 mnd.

Men, vet jo at det ikke er alle dette fungerer for! Har ei venninne som t.o.m blei innlagt et par ganger pga kvalme og lite veske i kroppen.

Skrevet

Jeg støtter hyppig spising (selvom matlyst er totalt fraværende og maten her må TVINGES ned..).. Spiser hver 2 time selv... Blir kvalm så snart det går lenger mellom måltidene (spes på kvelden etter middag.. man er ofte ganske så mett så tar lang tid før man husker å spise.). Faste tider er genialt! Sett gjerne opp en plan så du vet at nå skal jeg spise det etc.

Har alltid med meg mat/gulerot/eple i veska.

Eller hvile og sove nok ;)

Håper du snart blir bedre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...