Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei...

Tar omega3 med folat, og før så tok jeg de gode vitamin bjørnene fra collet. Men har ikke turt og ta disse siden det er folat i disse og! kan man få for mye folat? kan jeg ta begge deler?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan ikke få for mye folat nei. Det er vannløselig og kroppen kvitter seg med det som blir til overs. Folat kan hemme opptaket av B12, men tror ikke det er noe stort problem om man ikke har B12 mangel fra før.

Jeg har tatt 600 g i lang tid, og har tenkt tanken at det jeg kan få for mye.

I f eks USA er anbefalt folat dose 800 mg, så vi har et stykke igjen her i Norge for å si det sånn

Skrevet

Hmm, litt kjapp i skrivinga ser jeg. Det skal være at jeg IKKE har tenkt tanken at jeg kan få for mye folat. :-)

Skrevet

står uthevet på pakken at man ikke skal overstige 400mg folat som er max døgn dose. da dette kan virke negativt på et eventuelt foster.

dosen skal kun økes viss d er i samsvar med legen. så tar man folsyre for seg selv skal man ikke bruke produkter men d i på siden av..

Skrevet

Hvordan de gjør det i USA skal du ikke bry deg så mye om tror jeg.. USA er det vestlige landet med høyest spedbarnsdødelighet! Om dette skyldes den sykehusordningen de har der eller noe annet er ikke godt å si..

Skrevet

Nå bryr jeg meg i grunn ikke så hardt om hva de gjør i USA da, men på noen felt er de kommet lenger enn lille Norge. Og det var bare for å presisere at det ikke er skadelig å ta for mye.

Skrevet

når d står på pakken at d kan vær skadlig så ville ikke jeg utfordret dn altså!

tror du skal sjekke litt før du utaler deg!

Skrevet

hmm...litt forskjellige meninger ja... =) Det som grysom skriver leste jeg på pakken også...

Tar jeg bjørnene så kommer jeg oppi i 600 gr folat...er ikke så flink til og få i meg nok vitaminer gjennom vanlig kosthold, merker det godt...er mere trøtt og sliten! Hmm...slenger i meg noen bjørner da kanskje!?

Skrevet

kjøp deg heller vitaminer som er beregnet på prøvere å gravide. d får du på apoteket. da er du trygg:)

Skrevet

Jeg bruker Preven1. som man får kjøpt på apoteket.

Skrevet

Nå sjekker jeg stort sett alltid før jeg uttaler meg, og jeg gjorde det nå. Jeg bruker nettet veldig aktivt og liker å være informert, og når det gjelder dette finner jeg ingen plasser der det står at for mye folat er farlig. For enkelte grupper KAN det være uheldig, og det kan for noen føre til B12 mangel.

Dette fant jeg f eks i en artikkel på lommelegen : Bivirkninger?

Det er ikke kjent at store mengder folat er farlig. Folat har heller ingen kjente bivirkninger.

Resten av artikkelen: http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321852

Og så tar jeg kritikken til etterretning og ligger heller lavere i terrenget heretter.

Skrevet

Folat kan du ikke ta for mye av. det tisser vi ut overskuddet av... Men de fettløselige vitaminene som A og D må en passe på at en ikke får for mye av.

Skrevet

ja...får gjøre det! =) Får ta en tur på apoteket i morgen...finne noe som smaker like godt da! hehe...

Skrevet

Jeg spurte om dette på apoteket, og de sa at 0,4 mg folat var anbefalt dose. De mente at det kunne være fornuftig å holde seg til denne doseringen. Derfor har jeg delt alle folattablettene mine i to, for med to omega 3 kapsler (multivitamin) og en halv folattablett så blir det akkurat 0,4 :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...