Gå til innhold

Slutte å amme eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minsten er nå 1 år og jeg ammer fortsatt. Har ammet de andre lenger enn dette og hadde i utgangspunktet tenkt å fortsette. Problemet er at han er så klengete. Skal ha pupp og kos hele tiden. Ammer nok 10 ganger til dagen. Samtidig er han veldig grinete sammen med meg. Sammen med faren og andre er han blid og fornøyd og leker mye på egenhånd.

Synes ammingen er et kav og ikke noe særlig kos lenger. Vet at de anbefaler å amme lenger, men føler at jeg har ammet nok nå. Tror vi får det bedre uten dette puppemaset. Hadde satset på å amme ved bhg. start med tanke på sykdommer, men vurderer å stoppe. Men klarer liksom ikke heller når jeg ser at han koser seg sånn med det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker vel instinktivt at hvis ungen sutrer og klenger og vil ha pupp, så er det fordi han trenger pupp og mammakos.

Er du sliten og litt "tynn", så merker ungen det. Og det han gjør da, er å kreve mer, mer, mer. Ganske enkelt fordi han blir usikker.

Kan du ikke sørge for at du får hvilt deg litt, trent og spist masse? Så kan du ta avgjørelsen om ammeslutt når du har kommet deg ovenpå?

Fordi om du er sliten og lei i dag, er det ikke sikkert det er riktig å slutte akkurat nå? Du har mange gode grunner til å fortsette også?

Uansett, gratulerer med ammejobben så langt. Veldig bra jobba, mamma!

Skrevet

Jeg er verken sliten eller tynn, har nok å tære på. Hviler og trener en del, har nok melk for å si det sånn. Mye kos får han også. Men jeg føler at ammingen tar helt overhånd. Han skal ha pupp hele tiden Og det går jo utover den vanlige maten. En ettåring bør jo få i seg mer enn morsmelk.

Dette er ikke noe jeg fant på i dag, men noe jeg har tenkt mye på en god stund. Tror kanskje han kan ha godt av å kutte ut på mange måter.

Skrevet

Når skal han begynne i barnehage?

Det vil jo kanskje gå seg til med mindre amming når han begynner der..

Jeg ammer fortsatt og snuppa mi er snart 2 år.. hun har vært ei veldig puppejente.. Pupp for enhver pris til tider. Men dette bedret seg da hun begynte i bhg.. Nå får hun kun om morgenen.. hender seg at hun spør på ettermiddag eller kveld, men godtar at hun må vente til morgenen.

Jeg har hele tiden sagt at jeg skal amme til ca 2 år.. men jeg skjønner ikke hvordan vi skal klare å slutte med dette.. Hadde hun enda bare sluttet av seg selv.. har ikke lyst til å nekte henne selv om jeg nå kanskje kunne tenke meg å bli ferdig snart.. Men det er jo koslig også da.. :) Og uansett så er det jo bare en kort periode av livet..

Skrevet

Han skal begynne etter jul. Ser for meg at det blir amming fra hentinmg til leggetid. Han har en tendens til å ta igjen ammingen. Kosen er borte for min del. Ammingen består ofte i en hardhendt og klypende gutt. Får han ikke til å slutte med det. Faktisk er det smertefullt å amme han. Har blåmerker på overkroppen.Biter gjør han også.

Skrevet

Det hørtes ikke bra ut.. Jenta mi har bare kost seg hun - og i førsten etter bhg-start tok hun igjen på kvelden.. men det gikk seg til.

Snuppa mi slår og klyper nå - er vel trassalderen - men det er bare da hun ikke får det som hun vil og vil markere seg..

Jeg blir veldig lei meg når hun gjør dette og skjønner at du ikke har noen kos med ammingen lengre når det er da han gjør dette.

Hadde nok vurdert å slutte jeg også da.. Håper du finner en løsning :)

Skrevet

Au hørtes vondt ut :( Da hadde jeg nok vurdert å slutte. Du har jo ammet i 1 år allerede å siden du ammer 10 ganger om dagen så har han nok fått i seg massse morsmelk. Jeg ville hvertfall trappet det ned til to ganger om dagen. Som du sier så skal han i barnehage snart å kanskje like greit å trappe ned så han slipper å miste puppen og mammaen sin 8 timer om dagen sånn plutselig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...