Gå til innhold

Er vi egoistiske?? Strenge??

Anbefalte innlegg

Gjest janbaby
Skrevet

Samboeren min og jeg har bestemt oss for å holde kjønnet på barnet hemmelig for ALLE. Har bare 2 1/2mnd igjen til termin. Folk maser hele tiden å sier at vi jør det bare for å være ekkel mot de å sånn....

Grunnen til at vi holder det hemmelig er for at vi har en sønn på 15mnd, å vi vil at han skal få oppmerksomheten, ikke barnet som ikke har kommet enda.. Besteforeldre sier at det ikke går an å kjøpe noen ting når de ikke vet kjønnet.... MEN SÅ LA VÆR DA, babyen har ikke kommet enda. Kjøp heller noe til sønnen vår som er her.

Jeg har å sagt fra om det at når den nye babyen kommer så ikke spring bort til babyen å si hvor søt++. Snakk heller med sønnen vår, han forstår.. Grunnen til det er at jeg vil unngå mest mulig sjalusi. Å ta heller med pakke til han som har blitt storebror isteden for en baby som ikke forstår noen ting(eller ta med til begge).

Vi hater forskjellsbehandling så derfor gjør vi d sånn.

Bare lurer på om det er flere der ute som syns vi er egoistisk å streng??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg synes dere er ganske lure egentlig. Vi har også blitt enig om at vi kommer til å si ifra til folk at de ikke får springe bort til babyen først når de kommer inn døra, de skal hilse på storebroren først, for det er han som legger merke til hvem som kommer og går, ikke babyen.

Har dere prøvd å forklare hvorfor dere har gjort det på denne måten?

Hvis de fortsatt ikke skjønner tegninga etter ei forklaring, er det bare å si " vi har valgt å gjøre det på denne måten, så nå får dere respektere det".

Skrevet

Nei hvorfor skulle det være egoistisk? Du begrunner jo hvorfor dere vil ta dette valget og det bør de rundt dere respektere. Det er jo ikke bare dere som holder kjønnet hemmelig for andre, vet av mange som har gjort det. Storebror vet sikkert ikke om han skal få en lillebror eller lillesøster enda han heller, å det er vanskeligere å holde det sjult for han hvis alle andre vet. Husker selv hvor spennedne det var da jeg selv skulle få en liten bror eller søster, å fikk ikke vite det før søsknene mine var født.

Jeg synes det er kjempeflott det dere gjør jeg! Støtter dere 100%. De andre får bare respektere deres avgjørelse!

Skrevet

Nei,det er jo helt opp til dere om dere vil fortelle hva barnets kjønn blir,men tror dere at bare av å vite kjønnet,så kommer de til å gi midre oppmerksomhet til deres sønn?

Synes det er flott at dere ikke vil ha noen forskjellsbehandling,men synes kansje at det blir litt feil og nekte folk å si hvor søt den er bare fordi sønnen din ikke skal bli sjalu,tror det er viktig at han lærer at han nå må dele oppmerksomheten med den lille!

Snakk heller med dem om å dele oppmerksomheten likt!

Skrevet

Synes dere høres kjempe fornuftige ut =) Flott at dere priorietere storebror som skjønner ting :) Stå på

Gjest janbaby
Skrevet

TAKK :) Det er godt å høre flere fornuftige der ute :)

Skrevet

Synes det høres veldig fint ut jeg! Uansett så er det jo dere som bestemmer, og ingen andre!

Gjest janbaby
Skrevet

De kommer sikkert ikke til å gi mindre oppmerksomhet til vår sønn bare av å vite kjønnet, men de vil så gjerne begynne å kjøpe ting til babyen, å så lenge vi ikke sier hva det blir, så har de sagt at de ikke vil kjøpe noe..

Det er ikke noe hast å handle til babyen , det kan de gjøre etter den er kommet ut. Jeg sier bare at hvis de absolutt skal handle noe, så kjøp heller til den som er her. babyen kommer ikke før januar...

Mente ikke at de ikke skulle si hvor søt babyen er++, men gå først bort til storebroren å ikke spring bort til babyen.

Skrevet

skjønner at andre er nyskjerrige... og at de vil kjøpe til babyen men syns det er absolutt rett å huske på storebror... det er viktig her åsså han er tross alt 7 år...vi skal kjøpe gave fra lillesøster som han skal få på sykehuset når han kommer å ser henne åsså vi=)

Skrevet

Dere er ikke egoistike og strenge,ønsker dere å holde kjønnet skjult,er det opp til dere.

At dere vil gjøre det for å ikke ta oppmerksomheten fra det barnet dere allerde har er jo fint,men virker kanskje på meg,som at dette gjør at folk tenker enda mer på den som er magen,ut i fra det du sier da,men det kan jo være feil.

Det at de også skal ta med presang til det store barnet,er jeg helt enig med og at de også skal vie dette barnet oppmerksomhet,når folk kommer for å se den lille,men at de nok ønsker å se den lille og komentere hvor søt den er,må du nok regne med,slik går ikke ann å unngå.

Håper at alt går fint for deg og dine barn.

Skrevet

Hmmm. Dere er vel hverken egoistiske eller strenge, men hvis grunnen er at dere ikke vil at babyn i magen skal ha for mye oppmerksomhet og folk maser hele tiden så fungerer det vel ikke akkurat?

Så da er det kanksje litt rart å gjøre det...virker litt mot sin hensikt høres det ut som!

Skrevet

Folk har da klart seg i tusenvis av år uten å vite kjønn i det hele tatt! Nei, vet du hva.. Syns dere har HELT rett til å holde det hemmelig om dere vil det. Det er jo kun deres avgjørelse:)

Syns heller det er de andre som er litt rare jeg..:P

Skrevet

Nå er vi kanskje i en litt annen situasjon da storesøster blir 6 år før babyen kommer, men hun vet at hun får en lillesøster. Og ble kjempeglad. Hun går rundt og forteller alle hun kjenner om dette....Jeg kommer ikke til å si at noen skal kjøpe gave til henne( det har ikke vært vanlig i min "omgangskrets" i alle fall). Det er jo mulig at besteforeldre gjør det av egen fri vilje, men at venner og bekjente skal måtte kjøpe to gaver er jo i overkant spør du meg. Selv har jeg aldri gjort dette da jeg har vært i visitt heller. De fleste vil jo kjøpe en ting til babyen. Før eller siden må da barna lære seg at de faktisk blir to, og at ingen av de kommer til å få all oppmerksomheten uansett. Jeg tror det er viktig å forberede storebror/storesøster på at det skal komme et barn til i familien. Som sagt så er det jo selvfølgelig forskjell på en på drøyt et år, og en på 6 år i hvordan de takler det å få søsken. For det jeg veit så kan også vår 6-åring bli sjalu, men henne kan man jo snakke til og få henne til å forstå......

Ikke ment som å "tråkke" på forslaget ditt altså, men tror ikke jeg hadde valgt det samme som dere.....

Men, lykke til med fødsel og barseltid:=)

Skrevet

egoistisk? Nei langt i fra! dette høres veldig fornuftig og gjennomtenkt ut syns nå jeg da :-)

Stå på det dere har bestemt, det er deres barn og deres hjem!

Lykke til :-)

Skrevet

helt riktig av dere å gjøre det sånn:))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...