Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa (15 mnd) er en "rompehopper" - dvs at hun aldri har lært seg å krype, men hopper fremover på rumpa med en rasende fart.

Nå er hun på vei opp på to, og forsøker å gå så mått. Det ser ut til at hun aldri vil gå veien om å krype på alle fire.

En fysioterapeut som jeg snakket med i privat sammenheng sa at jeg burde stimulere til at hun skal lære seg å krype, for det er en viktig del av utviklingen. Hun fremla det som om det var svært uheldig dersom hun ikke lærer å krype.

Da ble jeg litt bekymret - jeg hadde egentlig slått meg til ro med at hun ikke kommer til å krype, men gå rett over på å gå. Er dette farlig for hennes utvikling? Må jeg stimulere og jobbe for å få henne ned på alle fire, nå som hun endelig har kommet opp på to?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Tror ikke du får henne til å krabbe hvis hun ikke vil det selv:-)

Fysioterapeuten har nok litt rett, det sies at krabbing er viktig for utviklingen i mange sammenhenger.

MEN, junior her i huset (6 år nå) har aldri krabbet. Det var vår egen "feil" da vi satte han opp på rompa alt for tidlig (samme "feilen be ikke gjort med nr to he, he). Han har ikke på noen måte tatt "skade" av det. Han mer enn gj.snittlig intelligent, er velutviklet motorisk og har aldri hatt problemer av noe slag.

Så jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye jeg. Hun lærer jo å krabbe før eller siden, og vil nok klare seg helt utmerket uten akkurat nå. Virker som om hun er meget opptatt med andre ting akkurat nå (les; gå) he, he.

Lykke til ;-))

Skrevet

Rompehoppere lærer ofte å gå litt senere og sliter hull buksebaken i stedet for knærne. Betyr ikke så mye over tid..

Skrevet

det er viktig at hun lærer å krabbe, har med samarbeid mellom de to hjernehalvdelene å gjøre. men kanskje du kan lære henne det om en stund når hun kanskje synes det er gøy å krabbe rundt på gulvet sammen med mamma?

Skrevet

Mange unger krabber aldri-noen starter etter de har lært å gå,og da mest fordi det er morsomt antakelig.Kjenner mange som har hatt alternative framkomstmåter:sitte på rumpa,sitte på et bein,humpe bakover(!),skli på magen osv.Alle har gått kjempefint.(Av mine 4 gutter krabbet kun sistemann.Allle er aktive gutter -løper, hopper ,klatrer og spiller fotball.)

Skrevet

å så morsomt å høre om flere rompehoppere.min lille prinsesse har hoppet slik lenge.nå har hun begynt å gå , og ser ikke ut som om hun har tatt noen skade av den hoppingen.

Bare nyt hoppingen, der er jo festlig å se på.

Skrevet

Eldste min krabbet ikke før han var 18 mnd. Da hadde han gått i flere mnd. Han er helt normal i dag, og veldig flink med bokstaver og slik. Henger godt med fysisk også. De fleste lærer seg jo å krabbe en eller annen gang uansett. Og jeg tror ikke du klerer å få henne til å krabbe nå som hun har funnet sin måte å komme seg fram på.

Bare slapp av og nyt tiden fremover :-)

Skrevet

Her har jeg en rompehopper på 11 mnd. som faktisk også kan gå! Tror ikke det er noen regel uten unntak;)

Skrevet

Grunnen til at de bør lære å krabbe har med koordinasjonen å gjøre. Hvis du har lagt merke til noen aom sliter som en gal i aerobictimen, og ikke klarer å samkjøre bevegelser på armer og bein, så er det stor sannsynlighet for at denne personen ikke har lært å krabbe som liten, da må man nemlig samkjøre begge armer og bein samtidig. Bortsett fra situasjoner hvor man er avhengig av god koordinasjon, som aerobic, og uten at jeg kommer på flere praktiske eksempler akkurat nå, tror jeg ikke det har så mye å si om man lærer å krabbe før man kan gå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...