Gå til innhold

Angående amming

Anbefalte innlegg

Skrevet

Virker som det er så mange som sliter med amming og ikke får det til. Klager over for lite melk etc. Mulig det virker som det er flere enn det egentlig er pga mye sutring. Skjønner ikke helt at mange kan ha så store problemer med amming. Helt sikkert noen som har reelle problemer, men tror enkelte mangler vilje til å få det til også. Heller ikke rart man får lite melk, når man gir tillegg ved siden av. Hva gjorde folk i gamle dager, før det fantes MME? De hadde vel ikke tåteflasker en gang for lenge siden, og mat måtte jo spebarna få. Fantes det ammeproblemer for lenge lenge siden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det fantes ammeproblemer for lenge siden også, men da ble babyen ammet av noen andre. Enten av en amme utenfra eller av noen i familien som også hadde spebarn. De som ikke fikk tak i dette gikk det ikke så bra med desverre.

Skrevet

det virker garantert som om det er fler som har problemer en anntallet som ikke har problemer grunnen er vel enkel vi er flinkere til å klage over problemer enn vi er til å skryte/ fortelle omhvor flott det går dette i de fleste situasjoner.

tidligere fikk spedbarn også fast føde tidligere bare da jeg var liten var det vanlig at babyen fikk matintroduksjon som 2 mnd gammel. det var rådene den gangen.

hvor lenge det har eksistert noen form for tåteflasker eller noe som kunne hjelpe med å gi melk. vel folk har jo brukt skjeer med kumelk/geitemelk eller dyppet kluter i kumelk/geitemelk. så unger døde av forskjellige årsaker. noen sultet der hvor det var reelle problemer, noen fikk kumelk/ geitemelk, noen fikk litt fast føde tidlig.

selv klagde jeg ikke over ammingen med min føste for det var ikke noe å klage over, jeg ammet i 13 mnd. med andre man vel ja det var problematisk, jeg er blitt bryst opperert i mellomtiden så jeg hadde ikke nok melk eller jeg hadde melkeganger som var røket, og noen som var trange. så det kom ikke nok melk ut. likevel kjempet jeg og ja jeg måtte gi flaske ellers hadde gutten min død. jeg gjorde ammingen til kosen. og når hanvar 4 mnd da var det ikke mer. da hadde jeg kjempet hele veien men den siste mnd hadde vi hatt et dødsfall i familine som gikk tungt innover meg, jeg kjempet i en mnd til og da jeg fikk mensen og influensa samtidig da orket jeg ikke lenger da jeg pumpet meg om morgenen etter puppenekt på tredje dagen komdet ikke ut 5 ml og da orket jeg ikke mer og jeg skulle ønske at jeg ikke måtte gi opp så ja jeg klaget.

ja det fantes amme problemer før i tiden.

Skrevet

Skjønner at det er enkelte som virkelig har problemer, og det er veldig trist for dem det gjelder. Håper ikke jeg selv blir en av dem, så bør være forsiktig med å si noe. Bare syns det virker som så veldig mange som sliter. Kan virke som noen faktisk skylder på at de ikke har melk eller klarer å amme, for de heller vil gi MME. Helt greit, men da bør man ikke skylde på andre ting.

HI

Skrevet

Jenta mi har aldri villet ta pupp. Ikke ville hun ta flaske i starten heller. Så hun hadde sonde i 1 mnd. Jeg har av og til tenkt tanken på hva som ville skjedd dersom dette var "i gamle dager"... Men tanken er for kjip :(

Pass dere litt for hva dere sier nå da. Mange (som oss) har/hadde reelle problemer.

Skrevet

Jenta mi nektet pupp da hun var 7 mnd, (3 mnd prematur) Og jeg maste med amminga, og ga ingenting, så vektkurven, vekstkurven og hodeomkretskurven hennes har en skikkelig utflating, helt til jeg begynte å gi henne mme i stedet. Men jeg hadde masse melk jeg. På sykehuset pumpet jeg mellom 180 og 240 ml hver 4 time.

I ettertid har jeg tenkt at jeg burde ha pumpet og gitt henne på flaske, men mageproblemene forsvant med morsmelka og det var i grunn ganske fint for oss alle.

Skrevet

Før i tiden tygde de mat til grøt, blandet det med ku eller geitemelk og spyttet det i munnen på ungen.

Noen er rett og slett ikke skapt til å amme, jeg er en av dem. Desverre.

Skrevet

Oi, var det slik de gjorde det? Uhh, "herlig"...;o)

Jeg håper amminga vil gå bedre med en eventuell nummer to. For jeg følte lenge en sorg over å ikke få til amminga. Men pumpa lenge da, og det er jeg stolt over :o)

Skrevet

Ofte var det bestemor eller bestefar sin jobb å tygge babymat, for de dugde ikke til så mye annet. Og spyttet i maten hjelper til med nedbrytingen, så helt toskete var det faktisk ikke.

Skrevet

Jeg har hatt problemer med ammingen fra dag 1. Anniken var dysmatur, svært liten i vekt og hadde dårlige kjevemuskler. Hun kunne ikke suge, har så vidt begynt å få det til. vi måtte gi henne mme fra dag 1, for at hun ikke skulle gå ytterligere ned i vekt.

Jeg har pumpet fra dag 1, men bruker nå et døgn på å få ut 50 ml. (1/3 måltid). det går ikke an å leve på det.

det er bittert og fælt, jeg bruker all tid på å pumpe og har nå fått beskjed fra ammepoliklinikken at jeg aldri kommer til å få nok melk. Jeg går til akupunktur og skal begynne på medisiner for melkeproduksjon nå, men det ser ikke ut som det kommer til å gå seg til.

men jeg må faktisk prioritere det at barnet mitt får nok mat over det at jeg absolutt skal amme.

Nå har hun imidlertid fått sterke nok kjevemuskler til å klare dette, så kanskje vi kan få til littegrann amming i kombinasjon med pumping og mme.

Kanskje jeg klager, men jeg har ikke dårlig samvittighet for det.

Skrevet

Du har de som ikke ammer fordi de av ulike grunner ikke kan, og så har du de som ikke vil fordi det er bekvemt for dem. Da kan de feste alt de vil, slenge ungen til barnevakten i hytt og pine, og ha puppa forbeholdt mannen.

Joda, de er mange! Egoistiske kjerringer.:))

Skrevet

Til anonym over her!

Du har helt rett, jeg bare elsker å feste, kaster jenta mi til barnevakta hver eneste helg, og hver onsdag da, så jeg bare kan drikkedrikkedrikke og festefestefeste!!! Hvorfor skal babyen min stoppe meg??? JA jeg er egoist da, men vil seff leve livet, så får pappaen ta seg av å gi flaske og mate babyen.

Forbanna idiot, tror du virkelig folk er slik????? Herregud, hadde du stått foran meg og sagt det hadde du fått deg en på trynet, forbanna anonyme dritt! Tør ikke vise hvem du er en gang, patetisk

Skrevet

Det er ille nok å ikke få til amminga om man ikke skal bli møtt med holdninger beskrevet ovenfor også.

Skrevet

Du kan slappe helt av. Den type holdninger er vedkommende altfor feig til å lufte andre steder, hvor hun ikke kan være anonym.

Skrevet

Så det var noen som ble så sinte over innlegget mitt!

Hva er grunnen til at dere hisser dere slik opp om dere ikke identifiserer dere med den gruppen (-jo, den fins! Kjenner flere!) jeg beskrev?

Selvsagt sier jeg det ikke rett ut til dem det gjelder, det har med respekt å gjøre!

Griser har tryner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...