Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2007 #1 Skrevet 24. oktober 2007 Legen min har sykemeldt meg siden sommeren,er gravid i 22.uke Så får jeg brev av NAV at de har vedtatt at jeg ikke får mere sykepenger. Jeg ringer og spørr hvorfor- mannen sier jeg ikke er syk nok, og at jeg skal huske på at selv kreft-pasienter jobber selv om de er syke. Graviditet er ikke god nok grunn til å være sykemeldt! Har nav noe med min diagnose, så lenge legen sier jeg ikke kan jobbe? Og jeg er jo selvfølgelig ikke sykemeldt pga graviditeten, men andre ting.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2007 #2 Skrevet 24. oktober 2007 Nei dette har jeg aldri hørt om, synes det høres meget rart ut, men du kan jo bare sykemelde deg for graviditeten da (da kan de ikke frata deg sykepengene).
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2007 #3 Skrevet 24. oktober 2007 det er graviditetsrelaterte problemer jeg har!
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2007 #4 Skrevet 24. oktober 2007 Oi da har de virkelig IKKE lov å ta fra deg sykepengene, dette bør du gå videre med.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2007 #5 Skrevet 24. oktober 2007 Jobber med saken, ville bare høre om noen hadde hørt om det. Jeg trodde at jeg skulle få penger når legen sykemeldte meg, ikke et brev i posten fra nav, med dette vedtaket som ble satt i verk 15 dager før jeg fikk brevet! INGEN advarsler ikke noe! Synes det er rart
konny77 Skrevet 24. oktober 2007 #6 Skrevet 24. oktober 2007 De gjør mye rart i NAV, så mye er sikkert. Men det er jo først og fremst legene de må ta opp dette med. De mener visst nok at gravide skal ha en annen stønad, husker ikke hva den heter. For graviditet er ingen sykdom. De kan jo rett og slett ikke ta den rettigheten i fra deg slik uten videre, du taper jo veldig mye økonomisk på det. Ikke bare nå, men etter fødsel og lang tid fremover. Stå på!!
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2007 #7 Skrevet 24. oktober 2007 Hva?? Det var det merkeligste jeg hørt.. Men taper vel ikke noe på det etter fødsel? Man leverer vel inn siste lønnslipp å der står det jo fastlønnen uansett om man vært syk eller ikke.. ( hvis man har fastlønn da.)
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2007 #8 Skrevet 24. oktober 2007 Har legen krysset av for at du kan jobbe om der blir tilrettelagt? For da kan Nav stoppe sykepenger inntil der fremlegger en "handlingsplan". Er jo spesielle regler for sykemelding ut over 6-8 uker. Nav har strammet mye inn for å "tvinge" folk tilbake til jobb så tidlig som mulig. Kanskje du har krav på svangerskapspenger i stedet for sykepenger Lykke til
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2007 #9 Skrevet 24. oktober 2007 hvor jobber du? er du i en IA-bedrift?
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2007 #10 Skrevet 24. oktober 2007 Fra siden til NAV: (gjelder for alle ikke kun IA-bedrifter): Aktivitetskrav For å få rett til sykepenger skal du så tidlig som mulig forsøke deg i arbeidsrelatert aktivitet, se regler ved sykmelding. Du og arbeidsgiveren din skal innen seks uker lage en oppfølgingsplan for hvordan du kan komme raskest mulig tilbake til arbeid. Hvis du ikke er i arbeidsrelatert aktivitet innen åtte uker, kreves en utvidet legeerklæring som dokumenterer at det er tungtveiende medisinske grunner som hindrer aktivitet. Den sykmeldte skal så tidlig som mulig prøve seg i arbeidsrelatert aktivitet. Arbeidsgiver skal sammen med den sykmeldte utarbeide en oppfølgingsplan for å få den sykmeldte raskest mulig tilbake til arbeid. Utvidet legeerklæring Hvis arbeidstaker blir sykmeldt utover åtte uker må utvidet legeerklæring fylles ut (del II på attesten "Medisinsk vurdering av arbeidsmulighet ved sykdom"). Det må da foreligge tungtveiende medisinske grunner som hindrer aktivitet. Utvidet legeerklæring skal vanligvis bare fylles ut en gang. Der årsaken til manglende aktivitet ikke kommer inn under de lovbestemte unntak, skal sykepengene stoppes. Leger som gjentatte ganger unnlater å følge de nye reglene om sykmelding og dokumentasjon av arbeidsuførhet, kan risikere å miste retten til å skrive legeerklæringer som grunnlag for trygdeytelser. Arbeidstaker har plikt etter loven til å medvirke til avklaring av egen funksjonsevne.
konny77 Skrevet 24. oktober 2007 #11 Skrevet 24. oktober 2007 Dersom man ikke har fastlønn, taper man penger. Permisjonspengene blir regnet ut fra de 6 beste månedene dersom lønnen og arbeidstiden er variabel. Og i tillegg må man jo ha arbeidet 6 av de siste 10 månedene før fødsel, for ha krav på lønn under permisjon. Dersom NAV tar fra deg sykepengene uten å gi deg noen annen kompensasjon, klart du taper penger også etter fødsel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå