Gjest Skrevet 24. oktober 2007 #1 Skrevet 24. oktober 2007 jeg fikk sønnen min i 2004. Da var det ofte på tbanen, bussen osv at vilt fremmede kom bort til meg om spurte om jeg ammet! det var liksom første setning.."ammer du han?" synes det var utrolig frekt å spørre om noe slikt, jeg går da ikke bort til vilt fremmede med små babyer og slenger ut noe slikt. virker som folk ikke tenker før de snakker. var også noen som la ut hvor kraftig babyen min var..hvem sier noe sånn??
Allean, Fia og lillebror Skrevet 24. oktober 2007 #2 Skrevet 24. oktober 2007 Husker det var en gammel dame jeg ikke kjente som spurte meg om det samme når frøkna var helt ny;) Må si jeg ble litt sjokkert ja... Kan tenke meg at det er svært sårt for de som har måttet gi pp ammingen, å få et slikt spørsmål.
Gjest Skrevet 24. oktober 2007 #3 Skrevet 24. oktober 2007 jeg følte meg som en dårlig mor rett og slett. måtte gi opp amming etter 8 uker med slit. men synes det er rart at det er det første folk lurer på..eller vet de ikke hva de skal si rett og slett?
Gjest Skrevet 24. oktober 2007 #4 Skrevet 24. oktober 2007 er det "lov" å svare frekt tilbake.."det har du ingenting med"? vil jo ikek være ufin heller men synes det er frekt
Allean, Fia og lillebror Skrevet 24. oktober 2007 #5 Skrevet 24. oktober 2007 Ja det vil jeg si;) Det går an å være bortimot høflig og da. Si, vet du hva, det er faktisk en privatsak! Slike frekke damer fortjener egentlig å få høre det;)
ღ jeanette og flokken ღ Skrevet 24. oktober 2007 #6 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg har lært meg et par ting i tidens løp ang småfrekke kommentarer og har kommet til følgende løsning : Du har 2 valg 1)Velge å overse vedkommede 2)Svare på spm,med eller uten hyggelig tone Eks.. -Ammer du han? -Hvordan det?Hva har min amming med deg å gjøre i det hele tatt? Ang det med å kommentere kraftige babyer,vel..de fleste eldre damer har det med å kommentere hva som helst.Finner de ikke noe på utseende,så leter de etter noe annet. Enten gjør de det av nysgjerrighet,omtanke eller for å heve seg over. Eks : barnet ditt var da utrolig kraftig,mine barn var mer passelige. Eller jeg amma barna mine til de var 17 mnd eller noe sånt. For å få deg til å ha dårlig samvittighet ,så må de liksom ha noe å si. Vi blir på en måte allemannseie ved å være gravid eller være småbarns mor,alle har en mening om det og tillater seg å komme med de mest utrolige kommentarene og historiene.
Gjest Skrevet 24. oktober 2007 #7 Skrevet 24. oktober 2007 Da gjør jeg det:) sikkert mange andre også som får høre slike kommenatrer tenker jeg..heldgivis er jeg mere avslappet denne gangen
Gjest Skrevet 24. oktober 2007 #8 Skrevet 24. oktober 2007 Ja ikke sant? Synes det er helt utrolig altså..
Rosalille og sjarmtrollene Skrevet 24. oktober 2007 #9 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg fikk også spørsmålet en gang. Kun en gang da. Hun spurte om jeg ammet min kjære lille og jeg svarte "Det har vel strengt tatt ikke du noe med". Ikke surt, bare bestemt. Hun ble litt paff og så gikk hun bare.
Gjest Skrevet 24. oktober 2007 #10 Skrevet 24. oktober 2007 Drt værste er jo at folk ikke skjønner at det er småfrekt å slenge ut noe sånnt..Vedlig bra du svarte tilbake..haha
håper på fulltreff Skrevet 24. oktober 2007 #11 Skrevet 24. oktober 2007 Det er mye rart vi får høre som gravide, eller som småbarnsmødre. Jeg fikk et utrolig spørsmål første gang jeg var gravid: du har ikke fått noe større pupper, har du det??? Ble rimelig paff... Vel, mitt råd er å spørre tilbake: Unnskyld men kjenner jeg deg??? Synes det er slitsomt at alle skal få kommentere oss jeg. Prøver å ta det med godt mot, men når de går over streken så må vi jo få lov å si fra synes jeg. Kan ikke finne oss i alt bare fordi vi skal ha barn.
Jordbæret <3 Skrevet 24. oktober 2007 #12 Skrevet 24. oktober 2007 Er det bare meg eller...?? Jeg kan ikke si at jeg er plaget med at folk løper meg ned med frekke spm om både det ene eller det andre når det gjelder svangerskap eller baby. Men så har jeg ikke lett for å oppfatte folk som frekke. Noen er bare interesserte, andre er nysgjerrige, et ytterst fåtall er frekke. Jeg velger å ikke bruke energi på noen av dem. Jeg er høflig mot dem alle. Å bli sint er noe av det mest destruktive man kan gjøre, og det tapper deg for krefter. Når det er fremmede mennesker kan jeg ikke helt skjønne poenget med å "sette dem på plass". Nei, jeg har da annet å bruke mine tanker og min energi på enn å bli sint på folk som ikke skjønner det bedre. En kollega sa her om dagen at han så at jeg var gravid for jeg hadde fått så store pupper. Skulle jeg blitt sint da? Jeg bare lo og spurte om han ikke hadde lagt merke til magen som var blitt stor, da visste jeg i allefall hvor blikket hans stoppet. Så måtte vi le begge to og jeg kunne gå videre med en god følelse, i stedet for å gå videre med forhøyet puls og en følelse av å være forulempet og sint.
likkjepetra Skrevet 24. oktober 2007 #13 Skrevet 24. oktober 2007 Enig Aurora, har heller ikke problemer med kommentarer. Det beste er å svare høflig. Man trenger jo ikke svare direkte på spørsmålet. Men klart man har dårlige dager innimellom og det er selfølgelig lov og bli irritert...
Allean, Fia og lillebror Skrevet 24. oktober 2007 #14 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg er enig i at noen kommentarer går det an å le av. Men når uvitende gamle damer faktisk sårer følelser med spørsmålene sine om amming. Synes jeg det er lov å si ifra...
håper på fulltreff Skrevet 24. oktober 2007 #15 Skrevet 24. oktober 2007 Helt klart fint når man kan spøke bort kommentarer, men av og til blir det i meste laget. Det er jo stor forskjell på oss som mennesker, og selv om vi blir gravide skifter vi jo ikke personlighet (vel forhåpentligvis..). Jeg er egentlig et ganske privat menneske som gjerne deler mine opplevelser, tanker og lignende men med mine venner og familie (og noe her inne på BIM selvfølgelig). Synes at det er slitsomt å skulle forklare alle hvilke plager jeg har, hvor mye jeg har gått opp i vekt og hvordan forrige fødsel gikk, hvorfor jeg ikke ammet barnet til han var 12 mnd o.l. Jeg tror at du har den beste metoden med å kunne spøke det vekk, men for min egen del merker jeg at det ikke er hver dag jeg orker å skulle være så forståelsesfull/hensynsfull overfor andre, selv om det faktisk bare er meg det går utover. Av og til vil man bare få gå på butikken uten at noen spør om graviditeten...
Gjest HelloAlicjaAreYouACar?1pp Skrevet 24. oktober 2007 #16 Skrevet 24. oktober 2007 Når folk spør meg om jeg ammer jenta mi, så spør jeg hvorfor de lurer? Legen på helsestasjoen sa det, ammer du? Hva har du med det å gjøre egentlig? Det er liksom veldig lite relevant om jeg ammer eller ikke.
Gjest HelloAlicjaAreYouACar?1pp Skrevet 24. oktober 2007 #18 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg syns det er litt ekkelt at folk skal bry seg sånn med det. Amming er en privatsak. Hvorfor er det så viktig å vite om jeg ammre? Er det synd på Alicja om jeg ikke gjør det? Hvis jeg svarer at nei, jeg gjør ikke det, så svarer de jo bare jaja, det blir folk av mme-barn også. Det er en vledig merkelig form for tilnærming det der, ammer du.
Supertea Skrevet 24. oktober 2007 #19 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg har bare opplevd at folk er hyggelige. De vil så veldig gjerne ha kontakt når de ser en baby. Satt og holdt datteren til søsteren min, seks uker gammel, på apoteket en dag. Damene der flokket seg rundt meg og det var tydelig at de prøvde å finne på hva som helst for å få i gang en samtale. Jeg synes bare det var søtt jeg Og om jeg skulle få noen frekke kommentarer noen gang så skal jeg nok klare å bite fra meg, kan bli morro det Men stort sett synes jeg det hyggelig at fremmede prøver å få kontakt, det er mye koseligere å prate enn at alle står og skuler på hverandre.
eirin20 Skrevet 24. oktober 2007 #20 Skrevet 24. oktober 2007 hehe har ikke fått ut lillegutt enda, men var en "eldre" gravid dame som kom bort til meg og spurte: -Hvor langt på vi er du?(hyggelig at hun tar kontakt tenkte jeg) -Har bare 3 uker igjen til termin svarte jeg stolt vi pratet litt om vogner (var på babyshop) Så spurte hun meg hvor gammel jeg var. -20 sa jeg og smilte. Da endret hun plutselig tone og spurte: -Du har ikke vurdert abort da? Først ble jeg helt satt ut, så svarte jeg litt hånlig -Joda, er veldig vanlig å vurdere det i 9 måned... Hun ble litt paff før hun sa: -Tenkre bare siden du er så ung Jeg kjente det kokte inni meg, men svarte helt rolig: -Vurderte du abort eller, siden du er så utrolig gammel? Så bare så jeg like spørrende på henne som hun hadde sett på meg... da gikk hun bare... Syntes det er så groteskt at folk tror de kan spørre om hva som helst! Jeg er ikke spess nærtagende og pleier å syntes det er koselig at folk spørr litt og tar kontakt. Men er virkelig enkelte mennesker som har inngrodde sosiale antenner....
Gjest Skrevet 24. oktober 2007 #21 Skrevet 24. oktober 2007 Ufattelig Eirin!! Bra du snakket tilbake til henne..Går ikke ann å si slik
Gjest Skrevet 24. oktober 2007 #22 Skrevet 24. oktober 2007 Dritbra Eirin20, skulle ønske jeg også var like flink til å svare for meg:)
Allean, Fia og lillebror Skrevet 24. oktober 2007 #23 Skrevet 24. oktober 2007 Uff eirin20, hun damen du møtte kan ikke være helt riktig i hodet sitt. Stakkar barna hun skal oppdra med de holdningene der... Utrolig bra at du tok igjen med henne... Ble helt sjokkert jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå