rebsol Skrevet 23. oktober 2007 #1 Skrevet 23. oktober 2007 Jeg har bestemt meg for å bli au pair et år etter vg2. Så tar jeg studiespesialiserendes påbygg når jeg kommer hjem igjen. Men jeg lurer på litt, og skulle se om dere kanskje visste litt? Jeg vet du kan melde deg inn i f.eks STS, men da du være ferdig med vg skole og ha lappen. Jeg har verken lappen eller er ferdig med vg skole når jeg skal være au pair, og jeg har sett litt rundt på nettet(har og meldt meg inn på ei side), men siden jeg ikke melder meg inn i noen organisasjon så bør jeg jo forholde meg til noen regler!? -Det er vel lurt og sette opp en kontrakt sammen med den familien, om hva som er mitt ansvar og hva som er dems sitt ansvar, hvor mye penger jeg skal få pr uke e/ pr mnd, hva jeg har lov til å gjøre osv.. ? -Jeg leste at her i Norge skal en au pair få minst 3000 kr i mnd, er det vanligt over alt i andre land og? Kan jeg forlange å få 3000 kr i mnd, eller må jeg forholde meg til det de sier? -Du skal som au pair få eget privat rom og vanligvis bad og, og familien betaler mat? -Fridager: leste at gjennom sts så får du 1 helg i mnd fri og en dag i uken? -Jobber ca. 40 timer i uken-hvor du tar deg av barnet/barna, og litt husarbeid, det høres vel "normalt" ut? Så er det litt andre ting: -Trenger jeg visum for å være i landet så lenge, er det mitt ansvar å fikse eller familien? -Jeg eller familien som betaler flyreisen? Etter au pair året mitt: -Da skal jeg jo begynne på skole igjen. Nå bor jeg i Bergen, men jeg flytter hjem igjen til Sandnes, så da må jeg jo søke meg inn på skole der. Skal jeg si ifra til de som har med skolegreiene i rogaland og gjøre, eller skal jeg bare søke meg inn helt vanlig når den tid kommer(skifter jo adressen tilbake til Rogaland i mellomtiden) ?
Nyseryllikberta Skrevet 23. oktober 2007 #2 Skrevet 23. oktober 2007 Kan prøve å svare på noe av det du spør om, selv om det er noen år siden jeg var au-pair;) - Reiste med en organisasjon, Atlantis, vet ikke om den eksisterer enda. - Kontrakt bør du ha, både for din egen del, og for familiens del. Denne bør inneholde avtale om fridager og hvilke arbeidsopgaver du skal utføre. - 40 timer i uken høres normalt ut, da jeg var au-pair hadde venninnene mine mellom 30 og 40 timer i uka, jeg hadde 40. - Lønn på omkring 3000 + mat + rom + månedskort tror jeg er ganske normalt. Har ikke steget så mye lønna da... Jeg fikk 2200 i mnd for 16 år siden;) - Jeg måtte ordne visum selv. Og flybilletter. Hadde billett med åpen retur somvar gyldig ett år. - Sikkert lurt å avtale med skolen hvordan du skal forholde deg. Snakk med rådgiveren, h*n bør ha greie på dette. Lykke til;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå