Gå til innhold

Når snakke med barn om sex?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet om noen sider der de gir anbefalinger om når man snakker med barn om sex, og hva som bør fortelles på hvilket alderstrinn? Vil gjerne ha et åpent og ærlig forhold til jentene mine om dette, og ønsker å nærme meg temaet på en "riktig" måte, slik at de kommer til meg og spør senere, dersom de lurer på noe.

Når og hvordan bragte dere evt temaet på bane?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svar når de spør, og ikke være så komplisert eller teknisk i starten. Greit at man ikke skal fortelle om storken men man trenger heller ikke gi en treåring alle detaljene. Mellomste min fikk en grundig innføring her nå, og da er han 10.

Skrevet

Skulle si det samme; svar dem når de spør.

Og det gjør de fleste barn =o)

Jeg svarer alt ettersom hvilken alder de var da de spurte.For det er sant; fks en treåring trenger ikke vite riktig alle detaljene,mens en 11åring er mer moden for "litt mer".

Skrevet

Min eldste er åtte, og jeg vet ordet sex blir brukt på skolen, men virker ikke som de aner hva det betyr. Hun vet hvordan babyer blir til, menn kobler nok ikke det til sex. Er som sagt veldig usikker på hva hun trenger å vite, er vel ikke så pop hvis det er hun som forklarer alle de andre i klassen om ting og tang heller...

Skrevet

Sååå tidlig som mulig skal det tas opp her. Datteren til en venninn er graivd er bare 16 år jeg vil ikke bli bestemor om 15 år.

Skrevet

Jeg husker ikke akkurat hvor gammel jeg var, men kan tenke meg jeg var 12-13 år da mamma ga meg ei bok.

Her kan du lese selv, sa hun. Og den boka var ganske detaljert om alt man trenger vite....så jeg slapp spørre selv,men visste jo ganske mye allerede.

Men synes den metoden var ganske grei =o)

Skrevet

Det var sånn hun fant ut de tekniske detaljene om hvordan babyer blir til, hun fant en bok på bibelioteket på skolen. Deretter kom hun hjem og snakket om grønne og blå frø som kom fra tissen til pappaen:) Da skjønte jeg at det måtte komme fra en bok...

Jeg vil gjerne at hun skal komme til meg hvis hun lurer på noe senere, så jeg vil ikke gjøre henne flau. Føles også litt upersonlig å gi henne en bok. Kanskje en bok vi kunne kikke på sammen? Noen som kan anbefale passende litteratur?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...