Gå til innhold

Å bli gravid nå, eller vente til jeg er ferdig med utdannelsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og sambo har diskutert litt i det siste om det å få barn. Problemet er vel at jeg er nå på siste året av høyere utdannelse. Hva er smartest, starte med å prøve nå slik at jeg går gravid siste semester og går ut i permisjon rett etter skolen, eller vente til jeg får meg jobb for så å prøve? Vil eventuelt arbeidgiver ha problemer med å ansette siden det da blir en stund etter jeg er ferdig med skolen. Eller er det positivt, siden jeg ikke kommer til å gå ut i permisjon som nyansatt... Huff.. Men gleder meg masse til jeg skal virkelig prøve, da kommer jeg og joiner dere jenter!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Økonomisk sett lønner det seg å vente til du har vært i jobb litt. Du er nødt til å ha jobbet i 6 måneder for å ha rett på fødselspenger. Hvis ikke får du kun en engangssum som er betydelig lavere.

Tror nok også det er lettere å få jobb dersom du ikke har et langt opphold fra du tok utdannelsen. Det er også lettere å komme tilbake igjen etter permisjonen til en jobb du allerede har vært litt innom. Da skal du håndtere både barn og jobb - kanskje greit at ikke alt er helt nytt.

Lykke til!

Skrevet

Som gravid student har du krav på å få studielån for ett år omgjort til stipend, du slipper å betale det tilbake. I tillegg får du engangsstønaden fra Trygdekontoret. Om dere klarer dere økonomisk å gjøre dette mens du studerer så ville jeg gått for det. Har selv vært studerende gravid, og angrer ikke på det. Kommer litt an på din alder, hvor lett det er å få jobb etter endt utdannelse etc. Det er ikke lurt å få barn rett etter utdannelse og så jobbe, da ville jeg heller fått det nå, eller etter å ha jobbet en stund.

Etter jeg fikk barn og fortsatt var student, var det lettere å konsentrere seg med lesing. Min lesetid var på kveldstid og det var fast. Fikk mer struktur og fokus over lesinga.

Skrevet

Hei! Vi valgte å få vårt første barn midt i studietiden, slik gjorde vi det: Jeg fikk barnet i februar da hadde jeg 1,5 år igjen av studiet, hadde perm i 8 uker så hadde jeg trulte med meg på skolen. (Fikk engangsstønaden den kom jo veldig godt med. )

Så ble det 2 mnd sommer ferie og plutselig var jenta 6 mnd og da overtok pappaen permisjonen til hun var 12 mnd.(han var elers i full fast jobb) Dette var genialt for oss, jeg fortsatte med mitt kull på skolen, han 80 % lønn, jeg fikk fødsels stipend fra lånekassen( ca 60.000 kr tror jeg).

Når jenta var 1 år begynnte hun hos dagmamma, vi fikk kontantstøtte og alt gikk kjmpegriet. Hadde glatt gjort det slik en gang til!!!

Det er noe som alle bør vurdere syns jeg i stedet for å vente til de er ferdige med studier o.l vi blir jo ikke akkuratt yngre, Jeg var akkuratt blitt 25 da jeg fikk. Lykke til:-)

Skrevet

Jeg er 27 og han er 26.. Han er ferdig med utannelse og vi har kjøpt våres første leilighet i sommer. Det som er, er at jeg er ferdig med studiene mine til sommer, har vært inne på tanken å melde meg opp en gang til neste år for å få stipend. Med tanke på at vi sikkert ikke får klaff med en gang, og da er vi jo over på sommerferie og 1. termester neste år. Økonomisk sett tjener sambo nok til at vi kan klare oss med de stønadene vi kan få. Men jo mer jo bedre. Derfor kansje ett år til på skolen. Men hva tror dere arbeidgivere mener om saken?

Skrevet

Jepp, skriveleifer i hytt og pine. Mente selfølgelig 1. termin på skolen

Skrevet

jeg ville ventet. det er mye tyngre å komme

seg i jobb etter en permisjon vist man ikke har noen jobb erfaring på cvn fra tidligere.

man skal jo søke å har man jobber før kan man jo komme tilbake til en jobb. men skal man starte fra bunnen av er d vanskelig.

Skrevet

Hadde jeg fått velge på nytt ville jeg ikke tenkt på studier, penger eller jobb..... Jeg hadde fulgt hjertet mitt og ville følt litt på hva jeg mener er viktig her i livet!

Jeg ville gjøre alt i "riktig" rekkefølge.... Så har jeg lært en hel del det!

Det er ikke alltid livet blir slik man har tenkt.

Hilsen ei som har mistet mange ganger og som ønsker seg en sterk liten spire snart:)

Masse lykke til!

Skrevet

Det er mange ting å tenke på, finnes ingen fasitsvar her. Mange vil nok mene at utdannelse og jobb kommer først, da er du tryggere økonomisk. Jeg har gjort det, og først nå har jeg begynt å tenke på barn. Har visst en god stund at det kanskje kan være litt vanskelig for meg å få barn, og ser at jeg med fordel kanskje skulle startet tidligere. Oddsene blir ikke bedre ettersom årene går. Så jeg ville tenkt meg godt om før jeg la bort all barneplanleggingen for å ta mer utdanning. Utdanning kan du ganske garantert ta senere også, selv om det kommer til å kreve mer når du har barn. Skal ikke råde deg til noe som helst, bare ønske deg masse lykke til!!!!

Skrevet

Sett igang....kan ta laaaaang tid!!!

Skrevet

Hei hei=)

Vi hadde samme betenkeligheter som dere. Fant imidlertid ut at det ikke alltid lønner seg å fokusere så mye på skole og jobb. Vi er redde for at det med å få barn kan ta sin tid. Vi er begge studenter, 24 og 26 år, som jobber ved siden av skolen. Jeg har 2,5 år igjen og han har 1,5 år igjen. Jeg studerer master, og har et tøft og krevende studie. Vi har likevel bestemt oss for å prøve og bli gravid=)

En arbeidsgiver har ikke lov til å spørre om familieplaner og iallefall ikke vektlegge disse i avgjørelsen om hvem som skal få jobben. Likevel, ser en at det stadig skjer. Hadde ei venninne som ble spurt om det senest igår på arbeidsintervju..

Dersom dere bestemmer dere for å vente, så må du ha jobbet 6 av de 10 siste mnd før du går ut i permisjon, for å ha rett på fødselspenger.

Dersom dere vil ha barn nå, og får det mens du er student, må du melde deg opp som student også neste år. Du trenger ikke nødvendigvis å ta studiet, men du må stå som " student med rett til lån og stipend" for å få permisjonspenger fra Lånekassen. Feks, er du ferdig utdannet og har tatt alle eksamenene og ikek har fått ny jobb i det du føder, står du i en mellomstilling. Vet flere som har ventet med feks en av de siste eksamenen, for å få rett til penger fra Lånekassen..

Følg hjertet ditt du, det gjorde vi=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...