Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 23. oktober 2007 #1 Skrevet 23. oktober 2007 Eller en skole som har nynorskklasser. Har googla på nynorskklasse og Oslo, og fikk bare opp info fra 2001, så lurte på om det var noen her som visste noe om dette.
Gjest ->>- Skrevet 23. oktober 2007 #2 Skrevet 23. oktober 2007 Ja. Antar det finnes flere, men vet i hvert fall at Sagene skole har brukt å ha en nynorskklasse. Det ryktes dog i lærerkretser at mange har utnyttet dette litt ved å søke barna sine inn der uten å ha noe forhold til nynorsk i det hele tatt, fordi de ønsket å unngå de ellers innvandrerdominerte klassene man gjerne finner i nærområdet. Denne klassen samler elever fra hele indre øst, så vidt jeg har forstått.
Sylteflesk Skrevet 23. oktober 2007 #3 Skrevet 23. oktober 2007 Sagene skole har i hvert fall hatt nynorskklasse, vet ikke om de holder på med det fortsatt.
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 23. oktober 2007 #4 Skrevet 23. oktober 2007 Ja, det var info fra Sagene skole jeg fant, men det virker ikke som om de har dette lenger. Eller...en må altså være 10 elever for å danne en klasse, og dette har vært vanskelig de siste årene, og derfor blir det ingen nynorskklasser. Håper dette har forandra seg til 2012!
Gjest ->>- Skrevet 23. oktober 2007 #5 Skrevet 23. oktober 2007 Hahaha, du er tidlig nok ute i hvert fall. Vil tro det lar seg gjøre å få klasse om man reklamerer litt for det og allierer seg med flere foreldre fra samme årskull - det at klassestørrelsen er mindre vil jo overbevise mange selv om de gir seg bæng i nynorsk. ;-)
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 23. oktober 2007 #6 Skrevet 23. oktober 2007 Kjenner ei nynorsk ei her i Oslo som har en 07-modell, så da har jeg kanskje en potensiell klassekamerat til vesla i 2013! Ellers så ender kanskje både snulla og vesla oppi nynorskklasser med klassekamerater som kun kjenner til bokmål, men som har foreldre som er livredde for fremmedspråklige...ironisk nok så blir jo deres i barn i dette tilfelle de fremmedspråklige i klassen! Men jeg bekymrer meg faktisk for at barna ikke lærer nynorsk godt nok...er jo det som vi foreldrene vil skal være hovedmålet deres. Men alt tilsier at bokmål blir det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå