Gå til innhold

Hva plikter skolen? Elev med spesielle behov

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis en elev har epilepsi og vil kunne få behov for stesolid i skoletiden...

PLIKTER ikke skolen å følge opp dette (opplæring i epilepsi + å sette stesolid rektalt), slik at n.o.e.n kan gi barnet medisinen hvis det blir behov for det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lærere har ikke lov til å gi medisiner... Har vært gjennom dette bl.a. med ritalin for ADHD, og diabetes.

Skrevet

Jo. Jeg er lærer og i den forrige klassen hadde jeg en gutt med epilepsi. Vi hadde da opplæring av helsesøster og hadde en plan for hva vi skulle gjøre hvis han fikk anfall (noe han fikk)

Skrevet

Det er vel en begrensning på hvem som kan pålegges å gi medisiner, vernepleier og sykepleier og sånt. Men det er jo rart om det ikke er noe hjelpetiltak ved en så potensielt farlig sykdom.

Skrevet

Hmm, da er det ulik praksis.

Har var det en mannlig inspektør som ga medisinen da, men det var på grunn av at eleven var en sjenert gutt på 13 som ikke ville at jeg skulle gjøre det.

Skrevet

Er det lenge siden? For jeg og har gitt ritalin og satt sånn "nød-sprøyte" ved insulinsjokk, men plutselig fikk vi ikke lov til noe av dette lenger....

Skrevet

Nei, det er ca 1 år siden.

Hvis en elev med epilepsi ikke får medisin i rimelig tid kan det jo bli hjerneskade....

Vi har bare helsesøster på besøk 1 dag i uken.

Skrevet

Jeg er selv vernepleier, og vet jo at det kun er vernepleiere og sykepleiere som har lov til å gi ut medisin... Men jeg vet også at det gis dispensasjoner og holdes medisinkurs slik at andre kan dele ut

(i spesielle tilfeller)

Det må jo være sånn at foreldre med barn med spesielle behov kan sende unga sine på skolen velvitende om at de får den hjelpen de trenger?

Ved et epilepsianfall KAN det være behov for stesolid øyeblikkelig, det kan ikke vente.

Ingen med erfaring på dette?

Hovedinnlegger

Skrevet

ok... helsestasjon på min skole da, kan hende det var grunnen... Ikke det at vi fikk beskjed om å bruke dem heller, men...

Skrevet

Det kan jo være at det med ritalin osv. ikke var "nødvendig nok"...

Skrevet

Vi har elever som henter ritalin på rektors kontor kl da og da hver dag. Den er innelåst ellers. Avtale med lege og foreldre.

Skrevet

Bare føles sånn enkelte dager når man er lærer:)))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...