Gå til innhold

Okei.....da tror jeg vi offisielt har kommet til..............

Anbefalte innlegg

Skrevet

TRASSALDEREN!!! *wuhuuu...med ironisk tone*

Hvordan skal vi takle dette da? Her er det vi gjør så langt, med relativt lite hell vil jeg si.... Vi prøver å overse dårlig oppførsel, vi prøver å ta henne vekk fra situasjonen hun "trasser i", vi prøver å finne på noen annet - noe hun får lov til å gjøre i stedet for det som ikke er lov, vi sier "nei - det er ikke fint å gjøre sånn", eller f.eks. "nei, det er ikke lov å slå - da får vi vondt" (og viser at hun kan stryke kinnet i stedet), vi viser henne hvordan hun kan sette på plass ting som hun har tatt uten lov. Ja...kommer ikke på mer i farten.

Men hvordan i all verden når vi fram!? Noen med gode tips? Vi har ikke særlig hell med det jeg nå har skrevet ned, hun bryr seg lite om det vi gjør/ikke gjør (alt ettersom vi overser eller reagerer), oppfører seg rett og slett ufordragelig, kaster ofte mat på gulvet, smiler med litt sånn fandenivoldsk flir - hun veeet jo at hun ikke skal - og det synes!, roper og hoier og styrer verre...*puh* Og når vi sier at "nei, det er ikke lov" eller "nei, å gjøre sånn er ikke fint, gjør sånn i stedet" så bare ser hun på oss og gjør det som ikke er lov enda en gang, og enda en gang!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har vi det på samme måten!

Enkelte dager må jeg telle til 10 minst 100 ganger. I starten prøvde vi å grensesette i de fleste situasjoner, nå er min nye strategi rolig forklaring etterfulgt av å ignorere dersom han fortsetter og det ikke er farlig. Vi velger våre kamper med omhu og roser god oppførsel. Så får vi se da, om det har bedre effekt.

Prøver å trøste meg med at med sterk vilje får han til det han ønsker i livet og prøver å se livet gjennom hans øyne. Leser også litt bøker for å øke både kunnskapen og forståelsen min.

Kjenner at økt forståelse gir økt tålmodighet, og det trenger jeg virkelig!

Lykke til :o)

Skrevet

Tusen takk for fint svar Humlen, jeg leser litt jeg og, men syns ikke jeg finner noe om hvordan man "avler" god oppførsel. Prøver å forstå hva "trasset" er til, og hvordan hun utvilker følelsesregisteret sitt, men du og du så vanskelig det er av og til!!!

Skrevet

Fryktelig frustrerende med sånn oppførsel:)

Vi er der omtrent hver annen dag vi også. Jeg prøver også å velge mine kamper med omhu, og i stedet for å gi dårlig oppførsel oppmerksomhet prøver jeg å overse den (såfremt han ikke har klatret opp på komfyren el noe..) og heller rose det han gjør bra.

Avbryter ofte dårlig oppførsel med å spørre om hvor Baff er (bamsen hans) og det funker bestandig:) Han begynte å bite litt her forleden og jeg tror vi gjorde noe riktig for etter 2 dager hvor han prøvde seg og vi vred umerkelig hånden eller armen unna og gikk fra ham, sluttet han helt å bite.

Men gud så vanskelig det er å holde på tålmodigheten og fatningen noen ganger....wuuuhuuu er foressten min signatur lyd:) I litt ironisk tone, gjort det i mange år:)

Skrevet

Min har hatt en sånn periode med sånn oppførsel... Heldigvis er det borte nå, ihvertfall så godt som.

Det vi fant ut var at han oppførte seg slik om han var sliten eller trøtt.

Så når vi kommer hjem fra jobb og bhg tar vi skinnet hans ned i stuen og han ligger der og koser, eller vi legger oss alle sammen opp i sengen..

Roer ned og slapper av:o)

Han hadde også en forkjærlighet for å skru på stekeovnen.. Når ingen avledning eller noe fungerte, begynte jeg med å bære ham ut i stuen og sette han ned på gulvet. Han kom etter, gjorde det samme igjen, og jeg gjentok og gjentok helt til han ble lei. Jeg overser han totalt når han gjør slikt. Nå har han sluttet med det, var ikke noe gøy å sitte på stuegulvet alene nei..

Når han kastet maten sin tok jeg ham ned fra bordet, hver gang. Han ble illsint, men jeg forklarte ham rolig og hermet etter ham og sa, Neeei, sånn gjør vi ikke.. Uffa!

Det virker som om etter han forstod at når det samme skjedde hver gang han gjorde noe hyss, stoppet ham med det, samt at han fikk roe ned etter en lang dag!

Så fortvil ikke, det kan gå over også. Her skjedde det ifb med bhg start i ny bhg.

Lykke til:o)

Skrevet

Tusen takk for innspill. "Godt" å se at det ikke bare er oss dette gjelder. Skal ta til meg disse rådene med å bare snu seg vekk eller gå unna. Det tror jeg kan fungere, men gjenstår å se da ;o) Men fikk litt aha!-følelse av det tipset. Når hun kaster mat på gulvet tar jeg henne vekk fra bordet med en gang, og sier at sånn kan vi ikke gjøre ved bordet, da skal vi sitte fint og spise maten. Og hun syns ikke det er noe gøy å bli satt vekk på den måten, så den fortsetter jeg med. Igjen, takk for svar jenter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...