Gå til innhold

Noen leger eller sykepleiere her??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen av dere som har greier på FEV1 og FVC osv.... Mannen min har vert til undersøkelse i dag. Har fått utskrift, men sjønner ikke noe av det. mannen min klarer ikke å huske hva de sa, annet enn at det ikke var bra

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved FEV1 måler man hvor mye luft som pustes ut på ett sekund ved maksimal innsats.

FVC: forsert vitalkapasitet. Her måles det hvor stort volum luft som pustes ut totalt.

Skrevet

Uff, trykker alltid for kjapt på den knappen....!!

Dette er lungekapasitetstester, brukes for å diagnostisere kols...

Skrevet

ja, men klarer du å tolke resultat hvis du får oppgitt verdiene på disse+ litt mer?? Jeg vet at det brukes i forbindelse med KOLS osv... Men det er ikke det de mistenker. Fyren har aldri røkt eller noe.

Skrevet

Nei, da tror jeg at jeg må melde pass.... Har bare lest litt om dette i pensum (ferdig sykepleier om 6 mnd), så jeg har ingen erfaring...

Beklager!

Skrevet

Jeg er også ferdig om 6 mnd, så jeg vet hva det dreier seg om ,men klarer ikke å tyde det. Er så frustrerende.

Skrevet

De med KOLS har visst en FEV1 under 30%....søkte litt på sykepleien.no.Er ferdig sykepleier,meeen vanskelig å huske alt når man ikke holder på med det liksom.Men FEV1 kan vel også være dårlig ved f eks lungebet,elr lungekreft osv.

Hoff på tide med oppfriskning tror jeg!!

Skrevet

Dersom du skriver opp verdiene kan jeg spørre en venninne som er lege.

Skrevet

FEV1

actual: 4,12

pred: 4,13

%pred: 99

range: 3,3-5,0

PEF

actual: 517

pred: 574

%pred: 90

range: 459-698

FVC

actual: 5,36

pred: 4,85

%pred: 110

range: 3,9-5,9

FER

actual: 76,8

pred: 82,7

%pred: 92

range: 70-94

Det er mer her. rekner med hun vet hva det er, så dersom hun mangler informasjon så har jeg maaaaaaaaange tall til

Skrevet

Hun tar ikke tlf, så hun har nok vakt dette døgnet. Skal spørre henne så snart jeg får henne i tale. Du får bare smøre deg med litt tålmodighet om det ikke er andre som kan hjelpe deg:o)

Kan du ringe dit han tok testen i morgen og be om om en samtale, og hjelp til og tolke resultatene??

Skrevet

Hei

Rune sykepleier her

FEV1 er forsert ekspiratorisk volum = luftmengden som pustes ut i løpet av første sekundet etter å ha pustet maks inn og maks ut.

Bør være ca 75%.

PEF: maksimal hastighet etter å ha pustet maksimalt inn. Pust inn og blås fort ut.

Bør være over 500 L pr min hos menn

FVC: Forsert vitalkapasitet - Den totale mengde luft en klarer å blåse ut etter først å ha trukket pusten så mye en klarer.

FER: Noen andre :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...