Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har kjøpt en del kortarmede bodyer men skal man ikke ha noen med ben også?? eller er det det som er sparkebukser?

er det stilongs som er lurt å ha til de der med korte ben og armer??

er helt grønn på påkledning av spedbarn.

var på kappahl og de sa det ikke var så vanlig med sparkebukser lenger? hva er det vanlig å bruke i stedet?

hvor mye må jeg ha av hvert plagg??

Jeg har 4 kortermede uten ben

2 sparkebukser

noen sokker

en strømpebukse

en kjøredress i 56 ( for stor??)

en tynn og en tjukk lue

votter

hva mer trengs det ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det er godt med sparkebukser for de er hele og ikke todelt slik at magen blir bar. Kanskje du trenger 3-4. Jeg har også noen bodyer med lange armer for det er litt kaldt nå. Kjøredressen din er helt sikkert ikke for stor for det er ikke mange dagene de kan bruke str. 50, Jeg ville også hatt et sett med ulljakke og bukse, og 2-3 pyjamaser. Tror nok du fort trenger 3-4 sparkebukser, det er fort at de blir våte eller skitne. Helsetepper i bomull trenger du to av.

Man får jo en del i barselpresang når babyen kommer ut, så jeg tror ikke jeg ville kjøpt inn så mye mer på forhånd.

Skrevet

Jeg for min del har ikke kjøpt en eneste kortermet body - bare langermede og noen av dem i ull. Synes ikke kortermede egner seg til vinterbabyer. Rart at de selges på denne tiden av året, egentlig... Vel nok om det. Det som er sparkebukser er jo sånne hele bukser med knepping på skuldrene. Sparkedrakter får man også kjøpt - de er hele drakter med lange ermer og ben, gjerne med fot. Nesten som pysjamaser, bare noe tykkere. Jeg ser du har utelatt pysjamaser fra lista di - det trenger du en 6-7 stykker av til å begynne med.

Den du snakket med på Kappahl har nok rett i at det ikke er så vanlig med sparkebukse lenger. Det er mest sånne små bukser å få kjøpt, gjerne i velour, mange med tilhørende jakke.

Det jeg ellers kan gi deg av klestips er:

- Kjøp noen flere bodyer, men sats på lange ermer.

- Ullbodyer og ull-longs (holder babyen i jevn temperatur, spesielt bra til soving i vogn)

- 3-4 små joggebukser

- Sokker og noen par ull-lester

- 4-5 strømpebukser

- 2 - 3 små jakker, bomull, men også i ull

Kjøredress i størrelse 56 høres helt supert ut!

Det var det jeg kunne komme på nå. Lykke til!

Skrevet

takk for svaret.

til disse uten ermer og ben,hva bruker man da?

Skrevet

Jeg synes det er litt rart at du har kjøpt bare kortermede bodyer til en "vinterbaby".. Jeg har termin 10. januar og jeg har bare kjøpt langermede hittil... Vi kommer til å bruke mye strømpebukse til vår lille gutt i tilllegg til sparkebukse som vi har endel av. En strømpebukse er egentlig ganske lite for jeg regner med du ikke har tenkt til å vaske klær hver dag..?

Må tenke på at det eneste de gjør den første tiden er å spise, bæsje og sove.

Vel ment:)

Skrevet

Jeg synes også det er litt rart at du bare har kjøpt kortermede bodyer.

Har selv termin om 10 dager, og har bare bodyer med lange armer. Nå har jeg egentlig ikke handlet inn så veldig mye heller, siden vi ennå ikke vet kjønn og heller vil la samboer ta seg en real shoppingrunde når vi endelig vet hva det blir :o)

Men det vi har kjøpt så langt er:

- 4 langermede bodyer (3 bomull, 1 ull, alle i str. 50)

- 2 strømpebukser (1 i str. 50, 1 i str. 60)

- 4 bomullsluer (2 små, 2 litt større)

- 4 sokkepar (2 tynne, 2 tykke)

- 1 kjøredress (i str. 62)

- 1 litt tykk bukse

Ser at jeg mangler en god del, men er vel egentlig helt grønn på dette området selv...

Skrevet

Jeg ville kanskje ha kjøpt noen langarmede ullbodyer og ullstrømpebukser. Har også kjøpt noen ulldresser til utebruk i vogn og en tynn ullue. Det hjelper godt med å regulere babyens varme.

Jeg brukte mye pysj til babyen min som ble født i oktober for 2 år siden. Det var enkelt og greit + at han sov mye. Det var bare sånne enkle bomullspysjamaser jeg kjøpte i diverse kjedebutikker. Kjøpte de i str. 62 jeg så bare brettet jeg opp armene. Du får også kjøpt frottépysjer. De minner vel litt om sparkebukser med lange armer og "føtter" på beina.

Sparkebukser med bein er også kjekt å ha. Rart at de sa at det ikke er normalt med sparkebukser lenger. Jeg har kjøpt mange av de denne gangen. Du får de overalt. Du kan jo eventuelt bare ha body og strømpebukse på babyen din også.

Skrevet

Gode myke klær er viktig. Ull innerst, finnes mange slag av disse. Prøv å finne noen som er kløfrie.. Jeg har ikke nyfødt nå, men min sønn på 16mnd bruker korterma bodyer og kommer også til å bruke det framover, hvertfall innendørs. Har enten på tynn/ tykk genser, eller gode jakker. Ikke kjøp med hette til nyfødt. Husk den skal ligge mye på ryggen.. Blir "bulkete".. Jeg liker ikke disse buksene og sparkedressene med bein, og det er fordi de må være så passe.. Er de for små reker de nedover og er de for store kommer beina på babyen ut av beina... Kan jo ta på sokker da.. Jeg brukte mest uten bein med gode ullsokker(ulvang), eller bomullsokk med strikkasokk utenpå..

Ang str: jeg hadde litt i 50, men det vokste han jo ut av nesten etter en mnd.. Så anbefaler egentlig min. 56.. Men det kommer jo an på str på baby da.. Mine var rundt 3kg..

Kjøp:

3-5bodyer

myke joggedresser

stillongser m. eller u. bein, etter hva du ønsker

sokker

strikka sokker

Tynne gensere

votter m vindtrekk

vindlue

ullundertøy 2-3sett.

en sånn "finnlandslue" i ull er også godt å ha

"sko" som er vindtette...

ellers trenger du vaskekluter, håndklær, zinksalve, olje til badevann, ++

Det ordner seg etterhvert.. Husk at du sikkert får endel barselgaver.. Ønsk deg de str du har lite av så slipper du å bytte.. Jeg fikk mye i 74-80 som var perfekt for meg.. Hadde jo lite av disse str....

Lykke til..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...