Gå til innhold

Mødre lar andre amme barnet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

For ikke å ødelegge puppene, eller for at de har dårlig tid.

Hva syns dere?

Arti med litt diskusjon! :)

Link til saken:

http://www.kk.no/php/art.php?id=396849

(Vet ikke om dette har vært diskutert her før, men fant det hvertfall ikke på skravle...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke lest linken ennå, men min umiddelbare reaksjo er at da bør man ikke få barn! Amming er (hvis det er fysisk mulig for mor og ikke smertefult) en veldig fin ting for både mor og barn. Det skaper tilknytning og et større bånd mellom de to. Jeg gleder meg masse til å amme!!

Det blir litt sånn: Jeg tror jeg bare lar andre tenke og smile for meg,jeg...- slik at jeg unngår rynker og linjer i ansiktet.;)

Skrevet

Enig med deg. En annen ting som jm nevner i artikkelen, er jo båndet mor og barn får ved amming.

Så skal noen andre gjøre dette sammen med barnet...Syns det er rart noen mødre vil det...jeg hadde blitt sjalu!

Skrevet

Det hadde jeg også blitt! He he..

Skrevet

Nå var det jo flerparten av de i artikkelen hvor de gikk på at de hadde problemer med amming pga operasjoner. Det er noe helt annet enn å ikke ha tid.

Dersom noen andre kan bistå en som har problemer, så er jo det bare fint.

Jeg tenker heller at disse damene vel kanskje ikke verdens beste grunn for å ikke amme, men de lar hvertfall ungen få morsmelk.

Men nå kan det hende min mening er farget av at jeg er ikke komfortabel med amming. Hadde det ikke vært fordi det er sunt og lettvint, så hadde jeg ikke gjort det.

Skrevet

Nei hadde ikke latt andre fått amme barnet mitt men hadde gått med på å gitt morsmelk fra andre i kopp eller i flaske... kjempebra de mødrene som har så mye melk at de pumper seg og gir til fødeavd så de igjenn gir til premature barn

Skrevet

At man da ikke bør få barn, syns jeg var en litt ekstrem reaksjon. Ville ikke latt andre amme mitt barn, men folk får jo gjøre det de selv føler er rett.

Skrevet

Ja, det er jeg helt enig i Adriansmor. Veldig veldig bra at de m mye melk (og ekstra overskudd) gir bort litt av melken sin til de som trenger det.

Skrevet

Ser ikke problemet. Da min søster ikke fikk melk, ammet da jeg barnet henne. Det er da mye bedre enn morsmelkerstatning. Dvis jeg skulle passet barnet til en venninde ville jeg da ogsa ammet og ikke brukt tiden på å varme flasker. Det er jo kun for barnets beste, og det er da det som er viktigt.

Skrevet

Hadde jeg latt veninna mi passe barnet mitt og jeg kommet å sett at hun satt å amme barnet mitt hadde værfall jeg klikka!!

Håper du var åpen om det til henne og at dere hadde avtalt det på forhånd da værfall.

Skrevet

Jeg vet ikke helt om jeg ville ammet en annen persons barn, men dersom man feks er søstre og har fått barn på nokså samme tid, synes jeg det er helt greit, men er jo noe som selvfølgelig krever åpenhet

Skrevet

man kan ikke bare se svart hvitt på disse sakene... er enig om at om man gjør det for å unngå å ødlege puppene har jeg ikke så mye tilovers for det. Men min mor har født og ammet fem barn i sin tid.. da en god venn av henne kom til henne og var helt oppløst av at hun ikke fikk barnet sitt til å suge vet jeg at min mor ammet henne 1 eller 2 ganger og dermed "lærte" barnet hvordan hun skulle gjøre det... Etter dette greide barnet å ta puppen fra sin mor, og dermed kunne denne fortvilede førstegangsfødene oppleve hvor fantastisk det vistnok er å amme (ifølge de) og slippe å gå over til morsmelkerstatning...

Skrevet

Har ammet en annens barn en gang, han var bare noen mnd og vi passet han. Melken som mor hadde pumpet var tom og han var helt hysterisk. Det er bare 4 mnd mellom våre to så jeg hadde masse melk. Vi snakket på tlf og hun spurte om jeg ville prøve å gi ah for å se om han roet seg. Lille gutten så rart på meg da jeg la han til, sugde litt og fortsatte å skrike, tror det smakte anderledes enn han var vant til...og det var litt rart å amme et annet barn enn sitt eget synes jeg.

Ellers har jeg delt ut masse melk til venners barn til den første grøten, har nemlig veldig mye melk, reine meieriet.

Gjest HelloAlicjaAreYouACar?1pp
Skrevet

Jeg syns det er kjempeflott at mødre som ikke vil amme kan ha andre som ammer det. Hvis de vil.

Der jeg kommer ifra er ammer slettes ikke uvanlig!

Skrevet

Har jeg ikke kunnet amme selv har jeg heller gitt babyen mme...

"det blir folk utav mme-babyer og"=)

Skrevet

I vårt samfunn er pupper veldig seksualiserte, og derfor blir også amming en veldig personlig ting - det er liksom bare ditt eget barn du kan amme uten at det blir ekkelt...

I tidligere tider (og i enkelte andre samfunn) var det vanligere å ansette ammer til å amme barna dine. Da var det ansett som eklere å amme sine egne barn enn å overlate dem til andre. Men så hadde de også et annet forhold til barn enn det vi har i dag - det var lenge vanlig at barn for eksempel bare fikk spise sammen med foreldrene etter at de hadde lært seg å spise "pent" og ikke søle..

Det jeg prøver å si, er at dette er kulturelt betinget. At det neppe kunne falle de fleste av oss her inne inn å overlate ammingen til noen andre på fast basis, gjør ikke at det nødvendigvis er fryktelig galt av andre å gjøre det.

Personlig ville jeg ikke ha overlatt ammingen av mitt barn til noen andre på fast basis. Men hvis det viser seg å ta tid før min melk kommer når barnet er født, vil jeg heller be min søster eller en ammende venninne om å pumpe seg og donere litt melk til barnet mitt en dag eller to, enn å gi barnet mme.

Skrevet

Jeg har pumpet meg og gitt melk til venninner som har hatt for lite, det har vært både bedre for barnet og billigere for dem.

En gang på et kjøpesenter fikk jeg skikkelig melkespreng og hadde ikke babyen min tilgjengelig. Da lånte jeg min søsters baby for at hun skulle ta unna det verste. Det var rart for hun sugde på en annen måte enn min baby, og hun syntes også det var rart for hun slapp puppen flere ganger og smattet som for å kjenne på smaken, og hun så rart på meg hele tia. Men ekkelt, nei det var det absolutt ikke.

Der jeg kommer fra var det veldig vanlig med ammer for 20 år siden, men i dag er det ikke vanlig.

Skrevet

Også enig med Adriansmor.

Skrevet

Nei, aldri i livet.

Jeg ville aldri ha latt andre amme mitt barn eller omvendt. Syns det er litt personlig å jeg da, å amme sitt eget barn, derfor ville jeg ikke ha gjort det/latt andre amme. Men om man pumper seg å gir til andre, blir noe annet. det er jo mange som har masse mjølk å kan gi inn til sykehusa. Så det sier jeg ikke noe på.

Men hadde jeg sett noen amme mitt barn hadde jeg blitt fly forbanna. Hva andre gjør får bli dems sak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...