Gå til innhold

2 hoder og hale???!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk meg et sjokk på jobb i dag kan man si... Er fem mnd. på vei, og først nå får jeg tilfeldigvis greie på at jeg ikke skal omgåes kreftpasienter under cellegiftbehandling!!! Er jo det daglig i min jobb som sykepleier!!! Nå er jeg livredd for at det skal være noe galt med gutten min:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke noe om det jeg, men ring legen og hør. Hvis han mener det kan ha gjort noe skade krev å få ekstra ul..

huff.. lykke til

Skrevet

Det er jo bare helt utrolig at ingen på jobben din har sagt fra til deg da!!!

Håper det ikke har hatt noen innvirkning på babyen din!!

Lykke til!

Skrevet

Kommer jo an på hva du mener med omgås da. Du skal ikke ha noe med urin,avføring, blod eller svetten til de som får cellegift inntil 2 døgn etter avsluttet kur.

Skrevet

Er hos pasienten å skifter på et stort sår samme dag pas. har fått behandlingen...og dagen etter og etter der.. Ingen på jobb som har visst noe tydeligvis. Var tilfeldigvis en vikar på jobb i dag..

Skrevet

Har dere ikke visst at pas fikk cellegift? Eller ikke visst at gravide ikke skulle være borti kroppsvæsker til pas som får cellegift?

Skrevet

Oi...fikk beskjed om det med en gang jeg sa ifra om at jeg var gravid jeg,at jeg ikke skulle være inne på rommet deres før 2 dager etter cellegift beh elr no sånt.Snakk me legen din,det er vel liten sjanse for at det har påvirket noe,meen kjipt llikevel da.

Skrevet

Har legetime i morgen heldigvis. Visste hun fikk cellegift, men selv trodde jeg bare det var farlig for gravide å håndtere og å administrere selve cellegiften. De har vel tenkt det samme de andre på jobb... Jobber i hjemmesykepleien.

Skrevet

Huff skjønner godt du er bekymret. Rart ikke legen eller jordmor har sagt noe??

Synes du skal forlange en UL

Skrevet

Du skal som gravid ikke administrere cytostatika eller være i kontakt med kroppsvæsker som urin og oppkast umiddelbart etter at pas har fått cytostatika. Det som kan være uheldig for gravide er bittesmå dråper av cytostatika som man kan ånde inn. Å skifte på et sår vil jeg tro i utgangspunktet skal være helt ufarlig, det er ikke sånn at pasienten avgir cellegift ut av huden eller noe.

Dette er forholdsregler vi har på Radiumhospitalet.

Skjønner du blir engstelig for at noe skal være galt, men du skal nok slappe helt av, det er fryktelig usannsynlig at noe skal ha påvirket fosteret!

Det jeg synes du kan gjøre er å ringe til den sykehusavdelingen som pasienten får cellegiften på, de kjenner pasienten og vil kunne svare deg bedre i forhold til hvordan du skal forholde deg til såret. Og selvfølgelig skal du la være å være hos denne pasienten hvis du føler deg usikker, det er jeg sikker på at kollegaene dine har forståelse for :)

Skrevet

Takk for omtanken alle sammen:) Får krysse fingre og tær!! Spent på om fastlegen har noe peil.... Skal ringe sykehuset også jeg for å være å den sikre siden.

Skrevet

Nå er jeg jo helt forvirret da!!! Ringte kreftpoliklinikken, de sa jeg ikke skulle være i nærheten av pas. under cellegiftbehandling de første 3 dager etter behandl. Legen min derimot sa at det ikke gjør noe å gå til denne pas. bare jeg ikke adm. behandlingen selv.... Skulle jo tro sykehuset har mest peil.....??? Håper de kan ordne noe for meg på jobb jeg.

Skrevet

Jeg ville stolt på kreftpol altså.

Bare si ifra på jobb at heretter vil du ikke ha noe med disse pasientene å gjøre dersom de nettopp har fått cytostatikabehandling.

Skrevet

Jeg er kreftsykepleier. Du kan være i nærheten av pas, men skal ikke administrere cellegift. Du skal heller ikke være i kontakt med urin,avføring,oppkast,blod,svette til pas under pågående cellegiftbehandling og de første 2 døgn etter avsluttet kur. Dette gjelder også når det er snakk om sårskift. Dvs du kunne gått til pas hvis du feks skulle ha på pas støttestrømper, men du skal ikke gå til pas når det gjelder sårskift.

Skrevet

Tusen takk!!! Stoler på deg jeg:o)

Skrevet

Hei!

Jeg er også kreftsykepleier og selv om jeg nå sikkert forvirrer deg enda mer, synes jeg at jeg må informere om at det er kommet nye retningslinjer ang hvor mange dager en må holde seg unna kroppsvæskene til cellegiftpasientene. Pga av at ulike cellegift-typer skilles ut av kroppen med forskjellig hastighet, er det nå bestemt i skriftlige retningslinjer at en må holde seg unna i 5 døgn. Synes jo det var litt rart at de på radiumhospitalet kun holder seg vekke umiddelbart etter, men jeg forholder meg til info jeg har fått på min arbeidsplass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...