Gå til innhold

gynekologisk undersøkelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

har et litt spesielt spørsmål... jeg får ikke svangerskapsoppfølging i norge. er det vanlig hjemme i norge å bli undersøkt gynekologisk av lege hver gang for å sjekke livmorstappen? har nylig fått en ny mannlig lege i forbindelse med svangerskapet, og synes dette er fryktelig ubehagelig. på undersøkelsen igår stod han med to fingre opp vagina i kanskje 5 minutter mens han prata med meg om livmorstappen, og det føltes fryktelig ydmykende... etter dette ble det tatt ultralyd utenpå magen og jeg fikk ikke mulighet til å kle på meg igjen, men ble liggende en halvtime i "gynekologstolen" helt blottet. han insisterte på å at han skulle tørke av gelen på magen for så å hjelpe meg opp ved å ta et godt tak rundt meg, under kjolen på magen og bak ryggen. han sa det måtte an for ikke å belaste ryggen min, men jeg har ingen ryggproblemer i det hele tatt, heller ikke en stor mage, så jeg har ingen beveglighetsproblemer... huff, jeg vet ikke om det er jeg som er hormonell og overreagerer på hele situasjonen eller om dette er unormalt... samboeren min var også tilstede og reagerte på samme måte som meg, men som han også sa. han er jo lege og vet vel hva han driver med... nå idag sitter jeg igjen med en ekkel følelse og gruer meg til å dra tilbake, har ny time om to uker... håper at det bare er meg som er hormonell og overreagerer for dette er regnet som en av de dyktigste legene i området og er knyttet opp til en veldig god fødselsklinikk... hvrodan ville dere reagert? er det bare meg som er hormonell, vet at jeg er sjenert og ikke komfortabel med nakenhet... hvordan fungerer dette hjemme i norge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt gu på første kontroll, ellers bare i spesielle tilfeller for å sjekke livmorhalsen pga mye kynnere. Tror ikke det er vanlig med gu på hver kontroll, for å si det sånn.

Høres ikke ut som en god opplevelse det du har hatt! Jeg forstår godt at du følte det ble ubehagelig.Men jeg vet ikke helt hvilke råd jeg kan gi deg.. Det er nok godt mulig at det du var med på er helt vanlig i det landet du bor i nå, slik at det ikke vil hjelpe å skifte lege. Men har du noen du kjenner som har født, som du kan spørre? Der du bor altså?

Skrevet

Hvor i verden befinner du deg?? :)

Det der synes jeg var utroli drøyt!!! Har aldri opplevd at en gyn undersøklese har tatt mer enn maks et par min. Legen sjekket livmortappen på første sv.kontroll hos meg å det tok ikke lange stunda. Nå er ikke jeg noen lege men det skal IKKE være nødvendi å stå med fingre oppi der i 5 min. Hjulpet deg opp fra stolen kunne vel typen din gjort. Det der hørtes ut som en ekkel lege, skjønner godt at du sitter gjen med en ubehagelig følelse. Å Man skal da vel slippe å ligge blottet på en UL undersøklse. På ul tørken man jo av seg den gelen selv å jeg har aldri opplevd å bli hjulpet opp fra gynstol hverken som gravid eller ikke.

Nei dette var vemmelig altså. Jeg hadde værtfall reagert å funnet en annen lege.Kansje du kan spørre noen venner du har i det landet du er? Om det er vanlig praksis der til lands.

Uansett lykke til videre. Håper du finner ut av det:)

Skrevet

jeg vet at det er vanlig med gynekologisk undersøkelse hver gang, men har ingen å spørre ang. hvordan det blir gjort, om det er vanlig å være så "blottet" hele undersøkelsen... denne legen er en venn av min samboers familie, så det blir veldig ubehagelig å sette spørsmålstegn ved legens integritet særlig med tanke på at jeg kanskje bare er fryktelig hormonell. har jo vært hos gynekolog mange ganger tidligere, men aldri sitti igjen med denne følelsen... kjenner ingen andre her nede utenom hans familie som har barn...

Skrevet

Dette hørtes kjemperart ut!! Hvor er du? I norge sier de jo at en gynekologisk undersøkelse ikke en gang er en nødvendighet under svangerskap, med mindre man føler at det kan være noe galt! Og at en lege oppfører seg sånn det er det værste jeg har hørt om i hele mitt liv! Jeg hadde en fastlege som jeg bare ikke likte i det heletatt, og det virket som om det var viktigere for han å komme seg ned i kjønnet mitt(unskyld språket ble litt forbannet på dine vegne!) enn å sjekke om vi hadde det bra! Jeg skiftet lege straks, til en lege som var litt mere proff i det han sa og hvordan han gjorde ting! SKIFT LEGE!! Jeg har så sympati for deg! Håper det går bra.... Ble helt oppgitt!...

Skrevet

er i frankrike... har egentlig ingen å spørre... vet ikke hva jeg skal gjøre, kan aldri huske å hatt en sånn følelse med noen annen lege eller gynekolog i hele mitt liv...

Skrevet

Kom deg hjem til trygge snille norge!! :)

Skrevet

Dette er ikke vanlig kjære deg...bytt til en annen lege, så finner du ihvertfall ut om det der er vanlig der du befinner deg!

Skrevet

takk takk! begynner å føle meg fullstendig paranoid... har aldri likt gynekologer, så har prøvd å roe meg ned med at jeg overreagerer... samboeren min syntes det var ubehagelig også bare å se hvordan det foregikk... men han er like usikker som meg... er litt vanskelig siden det er en venn av samboeren in sin familie også.... huff, men har IKKE lyst å dra tilbake dit om to uker!!!

Skrevet

gjett om jeg vil ha fastelegn min i norge!!!! hun er verdens beste!!!!! vil hjem;)

Gjest Orkideen
Skrevet

I følge min lege går man nå mer og mer bort fra GU i svangerskapet.

Jeg er nå i 23. uke og har ikke vært til gynekologisk undersøkelse.

Det er ikke normalt å ta GU på hver svangerskapskontroll.

Skrevet

Bytt lege, ingen kan bli sur på deg for det, som min jordmor sa: "mamma har altid rett" Det gjalt spesielt foran leger og jordmødre sa hun! Og i det er det du som er mamma! Det er bedre at du føler deg trygg enn at svigerfamilien blir litt sur pga en lege....

Skrevet

jeg har hatt to bare med han, og han har hatt han som lege i fire uker... synes det blir litt voldsomt dette her... er i uke 27...

Skrevet

men hvordan måler man livmorstappen i norge da? ved ultralyd? eller er det ikke noe fokus på det??? huff, vil hjem, jeg!!!

Skrevet

jeg vet ikke for jeg har ikke vært til gu, som sagt er det ikke nødvendig, enda... :) Ring mammaen din? Eller en tantesom har født eller bare noen du stoler på! :)

Skrevet

Jeg hadde gynekologisk undersøkelse da jeg var 20+5, for trodde kanskje slimproppen hadde gått.. Da tok hun en kjapp, vanlig undersøkelse der hu også tok celleprøve, og en innvendig ul for å skjekke livmorhalsen.. Etterpå fikk jeg beskjed om å gå ut av stolen og sette på meg trusa, før jeg la meg på benken for en utvendig ul der hu skulle sjekke at fosteret hadde det bra.. Da hu kjente på livmortappen, hadde hu fingrene bare inne i noen sekunder..

Skrevet

Man skal jo ikke fikle for mye med denne tappen da..så det syntes jeg er rart at han driver med..

Jeg hadde gu første gangen og det var kun fordi at det var på tide med ny kreft prøve..eller så hadde jeg ikke trengt noe gu..

Han tok da også de andre prøvene og kjente på livmoren med fingrene..men dette var fort over, og da gik han vekk og lot meg gå ned fra stolen selv og kle på meg..

Men siden han er en venn av familien så kan det jo hende han prøver og være ekstra nøye, og passe veldig godt på deg da??

MEN jeg forstår utrolig godt deg som syntes dette er ubehagelig..det hadde jeg også syntes..

Skrevet

vanskelig det der - men uansett kan du jo kanskje hinte på at dette er noe de ikke gjør i Norge og spørre om det er nødvendig. Fakta er at her hjemme gjør de det minst mulig for ikke å provosere noe. Jeg hadde stressrier i uke 30 med nr en og da nekta de å sjekke noe som helst fordi de var redde for å sette i gang noe... Nå er jeg i uke 25 og sykemeldt pga kynnere. Jeg fikk sjekka tappen med innvendig UL i uke 20 og legen ville IKKE se på det igjen før på neste kontroll i uke 28...

Vi blir jo hormonelle, men det er lov til å si i fra når en føler at det går ut over hva en syns er ok sjøl! Dette er noe det virker som om de er veldig vare på i alle fall på i den norske svangerkapsomsorgen...

Skrevet

ja... prata akkurat med samboeren min om det igjen, og neste gang skal vi si fra tydeligere om at jeg jeg gjerne vil kle på meg før han fortsetter med ultralyd etc. om han ikke forstår dette eller det blir en like ubehagelig opplevelse så bytter vi lege, noe som er synd for da mister jeg sannsynligvis fødeplassen på klinikken der jeg gjerne vil føde.

takk for innspill alle sammen:)

HI

Skrevet

Jeg venter nr 3, og har ikke hatt noen ordinær GU hos legen. Har hatt en denne gangen på sykehuset, men det var pga blødninger. Synes dette høres guffent ut jeg!

Skrevet

I norge har de vel gått mer eller mindre bort fra gu i svangerskap med mindre enn det er noe spesielt. Jeg er 21+1 og har ikke tatt noen gu under svangerskapet.

Skrevet

Jeg hadde bytta lege tvert. det der hørtes ut som en ekling, uansett land en befinner seg i.

I norge tar de celleprøve hvis det er tiden for det, dvs hvis det er lenge siden sist (3 år). De vil ikke tukle mer oppi der enn høyst nødvendig....

Jeg har aldri opplevd en undersøkelse å vare mer i noen få minutter jeg heller, og de er alltid diskrete - snur seg bort når en kler av seg, går ut av stolen etc etc.

Jeg ville aldri gått med på GU HVER kontroll!

Vet du, jeg fikk nesten litt følelsen av overgrep da jeg leste innlegget ditt.

BYTT!

Skrevet

jeg vil bare si at jeg hadde byttet uansett hvilke motiver han hadde for det han gjorde. Det vikstigste er jo at du ikke skal grue deg til undersøkelsene.

Da jeg fødte sist ble jeg satt igang, noe som tok tre dager, og hadde derfor uttallige livmorhalsundersøkelser på sykehuset for å sjekke modning. Det tar IKKE fem minutter! Det tar ti sekunder.

Jeg hadde hvertfall stolt på mine egne følelser og byttet lege. Det er jo tross alt ikke så gøy hvis du begynner å få anstrengte følelser til undersøkelser i det området før fødselen, for da blir det mye som skjer der nede og er greit å ha et avslappet forhold til undersøkelser både da og senere.

Det er din kropp!!!

Skrevet

takk for alle innlegg, har følt mye på om det er jeg som overreagerer, men folk har vel sannsynligvis forskjellige terskler på hva som føles ukomfortabelt. tenkte mye på det igår kveld, og ender nok opp med å bytte lege... høres kanskje rart ut for noen, men tror jeg foretrekker en kvinnelig lege ettersom det er mange GU i forbindelse med svangerskapet her nede...

HI

Skrevet

Helt enig, bytt lege og føl deg trygg! :) Lykke til videre! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...