Gå til innhold

OK med Paracet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener å ha lest at det ikke er stoffer i Paracet som er farlige i svangerskapet, så jeg tok meg en da jeg hadde hodepine i helgen. Men nå ser jeg at det står at man skal kontakte lege eller apotek før bruk i svangerskapet, selv om det også står at lang erfaring med bruk av P i graviditeten ikke tyder på skader.. Litt forvirrnde- høres ganske dramatisk ut hvis man må ringe legen først da..? Noen m peil??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legemiddelfirmaene vil alltid helgardere seg, så derfor står det at man skal kontakte lege. Men Paracet er greit å ta, så lenge du følger angitt dosering på pakken.

Skrevet

jeg hørte med legen å hun sa at både paracet å ibux kunne tas.

men du skal ikke ta de siste 3 månedene i svangerskapet.

Skrevet

PUH, tusen takk flickor!! Man kan jo få angst av mindre:)

Skrevet

Jeg hadde holdt meg langt unna Ibux Prins i magen. Rart legen din sa det var greit. Dette sto på felleskatalogen.no:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Se Kontraindikasjoner. Hemming av prostaglandinsyntesen kan ha skadelige effekter på svangerskapsforløpet og/eller den embryonale/føtale utviklingen. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig. Bruk i 3. trimester kan gi følgende effekter for fosteret: Kardiopulmonal toksisitet (med prematur lukking av ductus arteriosus og pulmonal hypertensjon), renal dysfunksjon, som kan lede til nyresvikt og oligohydramnion. Moren og det nyfødte barnet kan få følgende effekter: Mulig forlenget blødningsperiode, en antiaggregerende effekt som kan forekomme selv ved svært lave doser, hemming av rieaktivitet og dermed forsinket eller forlenget fødsel.

Paracet og Pinex er ok å ta.

Skrevet

Man kan trygt ta smertestillende med virkesoffet paracetamol (det er det som er i paracet) under hele graviditeten, mens du ammer kan du også ta ibuprofen. Derimot skal du ikke ta Ibuprofen (Ibux), eller f.eks. acetylsalicylsyre mens du er gravid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...