Gå til innhold

-<<- ang. oppskrift på middag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurte litt på Ceviche og rista mais, og skalldyrsgryten din. Og om det ikke er for mye - spicy falafel oppskriften din.

Gutta mine digger hummus, men likte ikke falafel noe særlig (men det var en ferdigkjøpt miks og den smakte pjuk)

Du har forresten heldige barn som får så god mat. Den lista di såg veldig spennende ut.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til spicy falafel bruker jeg denne: http://www.nrk.no/magasin/tidlig/1.2091445 men med mer hvitløk, mer chili og mer spisskummen. Minsten liker falafel med kanel i, forresten - det var et rent uhell og guttungen er sikkert pervertert, men det kan jo tenkes det slår an hos flere.

--

For å lage ceviche - peruansk ceviche vel og merke, den meksikanske æ'kke like bra - tar du fisk i ønsket mengde ... jeg bruker mest torsk, men nesten hva som helst av hvitfisk duger, og skjærer den i små terninger som du legger i en skål. Deretter skiver du en rødløk eller

to og slenger over og topper med en god dæsj pepper. Så skviser du et par-tre lime og en sitron på topp. Sitrussaften bør dekke fisken, evt bør du svinge litt på skåla innimellom. La stå i kjøleskap over natta eller thereabouts (minst seks timer). Når du så plukker den ut av kjøleskapet fjerner du løk og saft og slikt, og plukker ut bare fiskebitene. Disse danderer du på et fat, og hakker på ny litt rødløk til å legge over, for

så å finhakke fersk koriander og persille - omtrent en neve av hver - og strø over.

Retten kan varieres med avocadoskiver, skivet kamskjell og scampi.

Ristet mais er som navnet tilsier ristede maiskorn. Vi lekte indianere i høst og soltørket maiskorn, men jeg tror du får kjøpt poser med tørket mais. Tilsett salt og stek i olje til de er ganske harde og lett brune. Om det er vanskelig å få tak i er det godt med vanlig grilla maiskolbe også.

--

Skalldyrsgryten min eksisterer ikke egentlig noen oppskrift til, det er impro ut fra hva vi har i skuffer og skap, men inkluderer kamskjell og scampi. Dette er godt, litt kvasi-paella: Kok rundkornet ris med gurkemeie i. Skjær i biter hva du måtte ha av fisk (tunfiskfilet er

godis) og 7-8 kamskjell + finhakk 1 kinesisk hvitløk, 1 rødløk, en halv rød paprika, litt vårløk og purreløk og stek i smør i en gryte. Tilsett fersk persille, basilikum, timian og pepper etter smak. Tøm i en boks hermetiske grønne erter uten å sike av vannet og en buljongterning. Tilsett en god dæsj chilisaus - grønn, thailandsk fiskesaus er best, rød

chilisaus funker. La surre til det meste væten er borte, tilsett da risen + scampi og blåskjell. Bland.

Eventuelt: Skjær en squash i tynntynne skiver, finstrimle en halv paprika og ti kamskjell, finhakk en hvitløk og la alt surre i smørr i en panne. Tilsett ti-femten scampi, krydder/urter etter smak og en solid dose sriracha eller annen heit, rød chilisaus. Demp varmen og bland inn en boks matyoghurt/yoghurt naturell (ikke la denne koke, bare varmes). Server med ris og salat. Dette er kjappkjapp middag.

--

Dersom ungene dine ikke er spesielt vant til sterk mat kan mengden chili stort sett justeres fra "solid dose" til et par teskjeer i alle instanser. =)

Skrevet

Tusen takk!! Det er alltid gøy å prøve noe nytt. Du er en knupp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...