Gjest Skrevet 23. oktober 2007 #1 Skrevet 23. oktober 2007 Anniken ble født på mensterminen, 1 uke før ul-termin. hun var 2330 g og 47 cm... Hvor stor var deres dysmature? Hva sliter dere med? her har ammingen alltid vært et problem, og jeg har måttet pumpe. har derfor fått lite melk. hun er nå 6 og en halv uke og begynner nå å bli sterk nok til å suge skikkelig, så nå håper jeg det går seg til=) Ellers hadde hun lav kroppstemperatur (35 grader) første dagen og lå i varmekuvøse, men det er det eneste problemet vi har hatt. fikk først 9 og så 10 på Apgar =) Noen som vet hvorfor de blir dysmature egentlig? jeg fikk ihvertfall vite at morkaken var helt fin men veldig liten...
Gjest Skrevet 23. oktober 2007 #3 Skrevet 23. oktober 2007 Dysmature barn er barn som er vedig små i forhold til svangerskapslengde. De har forskjellige trekk som -under 2500 g når de er født til termin -ofte født over termin -huden er "for stor", ser ut som de er gått ned i vekt -ofte lange i forhold til vekt (som anniken, 47 cm og 2330 g) -Veldig tørr hud -Lavt blodsukker -Lav kroppstemperatur Anniken hadde alt sammen så hun var dysmatur...
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2007 #4 Skrevet 23. oktober 2007 nja... ikke akkurat dysmatur på papiret da han var 2,6 da han blei født 11dager før menstermin. nå er jo uke 38 betegnet som "til termin" da man går ut i fra 2uker +/-. han hadde sluttet å vokse og hadde mest sannsynlig ikke vokst mer om han hadde blitt i magen i to uker til. han hadde noen av trekkene som du ramser opp her: stor hud, lang i forhold til vekt, 2,6k-49cm, tørr i huden og litt lav temp. fikk 8på apgar da han blei født. han skrek ikke og var lilla på hender og føtter. fikk problemer med ammingen jeg å. men jeg har gitt opp nå. han sugde ikke godt nok, munnen var for liten og tungebåndet var for stramt så han fikk ikke godt nok tak. føltes sånn hvertfall. fikk noe melk da jeg kom hjem og det holdt en ukes tid før han blei mer storkrevende og ikke fikk nok. han sleit hele tiden med dårlig suging og sovnet elegant etter å slitt seg ut på å prøve å få ut den melka. prøvde å øke produsjonen i noen uker men ga opp da jeg syns det blei for mye slit og strev. nå er han fornøyd og jeg er førnøyd;) morkaken min var også liten, men helt fin. navlesnoren var veldig kort fikk jeg vite. lang nok til at han kunne komme ut den veien men ikke noe mer enn det. hvor stor er jenta di nå??
Gjest Skrevet 23. oktober 2007 #5 Skrevet 23. oktober 2007 har ikke veid enda men skal på hs nå. blir spennende! liten gutt du fikk også da!
Gjest Mayflower Skrevet 23. oktober 2007 #6 Skrevet 23. oktober 2007 åååhh,det var ei som jobba på føden der jeg var som "hele" tia kalte gutten min for dysmatur,så til slutt måtte jeg jo spørre hva det var?!! "Ja han var jo så liten da han ble født" svarte hun... *grrrr,freees* så sint jeg ble!!! Her hadde jeg fådd en helt nydelige unge,og så skulle hun komme her å kalle han for dysmatur i hytt og vær over hodet på meg. Ingen andre der som sa det. Overfølsom og alt det der etter fødselen vettu..hehe Han var forresten 3140g og 49cm,2 dager over termin!Morkaken var liten og tjukk sa jordmora,men den var helt fint. Fikk også 9 og 10 på apgaren! Plagdes veeeeeldig med ammingen i startet,men fikk det til når vi kom for oss selv hjemme! (Herregud som de skulle slite og styre med puppene mine på sykehuset!!) Ble litt langt det her!
Ladybug~N&E Skrevet 23. oktober 2007 #7 Skrevet 23. oktober 2007 herregud jeg var visst anonym jeg. skulle ikke være det da!
bobleplast og Amélie Amelusk Skrevet 23. oktober 2007 #8 Skrevet 23. oktober 2007 Lusket mitt, var som du vet godt Sauen, dysmatur. Hun var 46 cm og 2290 g. Nå var hun litt kald, men i og med at de ikke brydde seg noe med det, var hun nede i 34,8 grader morgenen etter (jeg lå fortsatt til overvåkning). huden var litt stor, men ellers var hun helt symmetrisk. hun ble tatt med nødsnitt 37+0, og da hadde ikke hun vokst på over fire uker. Men nå er hun åtte mnd, og kjempefin! Hun har vært rask å krabbe, sitte og klatre, og nå sier hun hei og hade samtidig som hun vinker:) Nå er hun 70 cm og 7,6 kg
Vestlending med to, snart tre? Skrevet 23. oktober 2007 #9 Skrevet 23. oktober 2007 Jeg har en dysmatur jente. Hun var 46 cm og 2160 da hun var fødd (5 dager før termin). Jenta mi var dysmatur fordi jeg hadde infarkt på morkaka og hadde ikke fått noe næring de siste ukene (stakkars). Har forresten skrevet en PM til deg!!!
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2007 #10 Skrevet 23. oktober 2007 Vet ikke hvorfor babyer blir dysmature. Men vet at røyking under sv kan føre til dette, men babyer blir jo dysmature uten at man har røyket også såå....
Gjest Skrevet 23. oktober 2007 #11 Skrevet 23. oktober 2007 Bobleplast: ja jeg husker hvor bitteliten jenta di var når du hadde henne med på treffet, og Anniken var jo ikke så mye større da hun ble født... merkelig at jenta mi har vært såååå liten, nå er hun jo blir "kjempestor"... eller, det er jo relativt da, satt på venterommet hos tannlegen i dag og det strømmet til folk og skulle se på henne... "Hun der kan ikke være mange dager" sa de. "Joda, hun er snart 7 uker" da så de med stooore øyne og sa "Da var hun vel aaaaltfor tidlig født da?" hehe... men for MEG er hun jo blitt en kjempestor jente, selv om hun er på det som er normal fødselsvekt først nå... så fint å høre at det går bra med alle de andre bittesmå =)
Ioren Skrevet 23. oktober 2007 #12 Skrevet 23. oktober 2007 David ble født forrige tirsdag, 11 dager etter menstermin og 3 dager før ULtermin. Han var 47 cm lang og veide 2440gram. Vi sleit litt med amminga til det plutselig løsna nå i natt og det ser ut til at det skal gå bra, så jeg kan vel egentlig ikke kalle det annet enn "normal sliting". Han hadde også lav kroppstemperatur (mellom 35 og 36 de to første døgnene). Så lå han i lyskasse for gulsott den andre natta si. Husker ikke Apgar score, jeg var ganske omtåka da det ble nevnt på fødestua (tøff fødsel med sugekopp & tang uten smertestillende gjør at man blir litt borte =P) Ingen som sa noe annet til meg enn det du fikk høre, at morkaken var fin, men liten. Så vet ikke hvorfor David ikke ble større... Men nå har han allerede tatt igjen fødselsvekten sin 2525 gram veide han i dag på helsestasjonen =)
Crazyyyyyyyy:) Skrevet 23. oktober 2007 #13 Skrevet 23. oktober 2007 Linnea var også dysmatur. Kom 5 dager før termin. 2460gr og 48cm. Ble tatt med KS pga ustabil hjerterytme under riene. Hun hadde lav kropstempesatur og gulsot da ellers var hun frisk og fin! 9-10 på Apgar score Vi og sleit med amingen og fikk ikke dette til. Pumpa 2,5mnd! Nå er ho 7mnd og 7810gr og 69cm!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå