Gå til innhold

Må dere også bruke avspasering for å gå til lege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det må jeg. Jobber på sykehus. Har noen timer til gode, men hva gjør de som ikke har det? Må man til legen, så må man til legen. Eller??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei nei nei, det må du ikke. Vi har rett på permisjon til å dra til lege. Enten de timene det tar, eller hele dagen om du må reise bort på sykehus og spesialist feks.

Du skal ikke bruke avspasseringen din, de timene skal du bruke en dag du vil ha fri for å kose deg :)

Skrevet

Jeg jobber på sykehuset, og denne ordningen ble innført for ikke så lenge siden. Tro det eller ei, det er faktisk sant!!!

Skrevet

Om det ikke er mulig å få time utenom arbeidstid har du krav på betaling for å dra til legen. Du må huske å få med kvittering på at du har vært der!

Skrevet

Har aldri tatt fri fra jobb for å gå til lege. De som gjør det jobber det inn, men jeg aner ikke hva en har krav på. Vi er ikke gode på det..

Skrevet

Man får kun fri for å gå på svangerskapskontroll, eller følge barn under 12 år til legen. Mannen min har det ikke sånn, og syns det er helt hårreisende.

Skrevet

du har kun rett til betalt fri dersom du skal til spesialist.

Om ikke, har du rett til fri. Men ikke til rett til betalt fri.

Dette gjelder forøvrig også tannlege.

Teit, men sant!

Hilsen leder med foreldreperm;o)

Skrevet

Hårreisende! Dette skal jeg skjekke ut, sikker på at det står noe i arbeidsmiljøloven om dette. Be right back!

Skrevet

Okaj, slik er det :

Retten til å få fri for å gå til lege eller til tannlege var regulert i tariffavtalene, så det står sikkert i din at du ikke har rett på lønn (men jeg tviler på at de kan tvinge deg til å bruke avspassering, men da må de trekke deg i lønn istedet).

Dersom du skal til lege pga svangerskap så har du rett til fri med lønn, det står i arbeidmiljøloven, og den er hevet over tariffavtalene.

Skrevet

Jeg jobber bare 50%, så jeg passer på å dra til legen når jeg har fri. Men, jeg vet de andre jeg jobber sammen med ikke behøver å jobbe inn noe eller bruke avspasering for å gjøre slike ting. Det får de fri til.

Skrevet

Vi har mulighet til å føre besøk hos lege og tannlege på egen kode, men kan sikkert ikke benytte den i tide og utide..

Tror det kun er snakk om egne avtaler i firmaer, ikke en rett ihht arbeidsmiljøloven...

...men sjekker...

Sticos sier:

Ordinær bedriftshelsetjeneste som omfatter forebyggende helseundersøkelse (avverge sykdom, belastningsskader mv.) er skattefri for de ansatte, jf. Finansdepartementets Brev av 15.10.1990. Det samme gjelder for mindre, kurative tiltak (reseptutstedelse mv.) som ledd i vanlig, forebyggende bedriftshelsetjeneste samt behandling av yrkesskader, jf. Finansdepartementets Brev av 12.11.1998. Yrkesskader antas å være skader eller sykdom som omfattes av Yrkesskadeforsikringsloven § 11. Dersom det tilbys kurativ behandling klart ut over det vanlige for bedriftshelsetjenester, vil fordelen være skattepliktig. Se LigningsABC 2006 side 752 (pkt 3.20).

Så ser ikke ut til at det er lovfestet lønn til legebesøk..

:-)(

Skrevet

Jeg mener det er slik at om man jobber turnus har man mulighet til å komme til lege på de dager man feks jobber sent etc. Jeg jobber fra 8 til 16, ikke sjans til å komme til lege med andre ord og får derfor fri (ikke avspassering med fri med betaling). MEN jeg lurer på om det ikke er grenser for hvor ofte/hvor mye jeg kan være borte på denne måten også.....

Skrevet

Jo, de trekker opptjent avspasering. Det er mye lettere enn å trekke noen kroner i lønn fra en arbeider på et sykehus hvor det jobber mange tusen. Kjipe greier altså!!!

Skrevet

Se Arb.miljøloven § 12-1. Svangerskapskontroll (http://lovdata.no/all/tl-20050617-062-012.html#12-1)

'Arbeidstaker som er gravid har rett til fri fra arbeidet med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll dersom slike undersøkelser ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden. '

Avtaler inngått på arbeidssted skal IKKE komme dårligere ut en det som er lovhjemlet!

Skrevet

Nei, men andre legebesøk som ikke omfatter svangerskapet gir ikke automatisk fri med lønn. Det er det de lokale tariffavtalene som bestemmer.

De norske lover overgår alle andre avtaler og regler

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...