Gå til innhold

Til dere som så God Morgen Norge idag..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gikk glipp av det.. så, hvilke tips var det å plukke opp med tanke på nattesøvn til babyene våre??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

gå inn på tv2 sumo. der kan du se god morgen norge gratis.

Skrevet

Tipset var å trappe gradvis ned på den nattlige servicen, og gjerne at bare en person var inne på natta (pappaen). Ikke stryke eller ta opp ungen, bare holde hendene på til h*n roer seg. Så ikke hele innslaget...

Skrevet

Husker ikke alt, men fikk med meg følgende stikkord;

- legge barnet tidlig nok. Å holde barnet opp lenger med håp om at det skal sove lenger om morgene er feil, og virker ofte mot sin hensikt.

- la én person ta natten (helst far sikkert, iallefall der mor fremdeles ammer)

- lettere dess yngre barnet er

- minst mulig service om natten. Ikke opp av sengen, ikke stryke, være bevisst på kroppsspråket, minst mulig stimuli. Mindre og mindre service for hver gang man gikk inn.

Og så var det noe med å sette sengen inni en krok og rulle sammen håndklær til å ha oppi senga, men fikk ikke helt med meg hva det gikk ut på.

Det var det jeg fikk med meg. Noterte faktisk! Håper stadig på en hel natts søvn....

Skrevet

Gjeller dette flaskebarn også? For her er det både jeg og far som gir mat på natta.

Skrevet

Det med sengen var for å gjøre det mest mulig trangt og koselig, siden babyer liker å ligge trangt. Sett sengen i et hjørne av rommet og legg sammenrullede håndklær langs kantene av senga.

Ellers var det om å gjøre å legge babyen tidlig nok, babyer mellom 6-9 mndr bør legges mellom 18.30-19.00 mener hun.

Du kan lese spørsmål og svar fra henne inne på www.tv2.no/gmn. Du kan også ringe henne for en telefonkonsultasjon, men det var ganske dyrt synes jeg da. (250 kr for inntil 10 min, 300 kr for 15 min osv..)-men det kan vel hende det er verdt det hvis det fører til hele netter med søvn.. ;-)

Skrevet

Krysser fingrene for en god natts søvn hver kveld jeg legger meg jeg.. Det varierer så mye hvor lenge han sover utover natta.. En natt kan han sove til 5.. neste natt våkner han kl 2 og vil opp i senga til oss å kose.. Da kan han sovne nesten før han har funnet seg til rette i senga vår, men våkner med en gang om jeg prøver å legge han tilbake.. Men, skal prøve å la papsen gå å roe han ned når han er hjemme.. Han er mye borte på jobb... men den tiden han er hjemme skal han få ta natteansvaret fra nå av ;)

Tror og håper at det blir litt forskjell nå når prinsen skal begynne å sove på eget rom.. så slipper han å bli forstyrret av papsen's snorking å andre lyder.. ;)

Skrevet

sannsynlig at jeg får lagt lillewirre før sju.. hun er jo ikke klar for å sove før etter åtte om kvelden. begynner leggerutinene 20.30 ca.. og hun sover til 09.00 om morningen... er ikke alt jeg kjøper av den damen!

Skrevet

Enig med wirre.

Naphaug er veldig opphengt i å følge klokka, men logikken bak teorien henne svikter. F.eks. i nettpraten gjentar hun i mange svar at babyer ikke kan klokka, men samtidig insisterer hun på at barna skal legge seg 18:30-19:00 (og våkne i 6-7-tida).

Hvis babyer ikke kan klokka så må det vel være like bra å sove 20-07 eller 21-08 hvis det er en døgnrytme som passer resten familien bedre?

P.s. Når det ifølge henne IKKE er mulig å legge babyene seinere for at de skal sove lenger på morgenen, hva skal man da gjøre når vi flytter klokka til vintertid? Leggetid 17:30 og opp kl 05??

Skrevet

Poden vår sover bare 10 timer pr natt, så hvis jeg legger han 18.30 eller 19.00 så må vi opp igjen sånn i 05 tia da....hmmm, nei da legger jeg han heller 20 eller 20.30 takk. da får jeg ivertfall ligget i senga til 06/07 tiden!!

Han er 5 mnd

Hun har mange gode råd hun altså, men når man har barn som ikke sover mer en 12-13 timer i døgnet når de er 5 mnd så vil jeg gjerne ha en oppskrift på hvordan de skal sove mer???????????????????????????????????

Skrevet

Vi har det som Leetha, Jr. sover 10 timer om natta og 2-3 på dagen. Vi legger ham så han sover 21-07 for det passer best for vår døgnrytme. Spurte helsesøster om spedbarn og søvnbehov og hun sa at hvis han var våken og opplagt så fikk han nok søvn. Noen sover mer enn gjennomsnittet andre mindre.....

Trøst deg med at han får oppleve mye når han er så våken og dere får mye kvalitetstid sammen som familie. (stor fordel hvis/når begge foreldrene ettervert er i jobb igjen)

;-))

Skrevet

Så også på god morgen norge, har kjøpt boka og nesten ferdiglest.. Slitt veldig m søvn de første 7 mnd..så ønsker å være mest mulig forberedt hvis d dukker opp igjen..

Jeg synes hun er utrolig dyktig og jeg ser at mye av det hun skriver stemmer iforhold til barnet mitt!

Men det jeg synes er verdt å understreke...er at d gjerne tar bare dager for å forandre på søvnrutinene!! For meg tok det 2 kvelder, og det er visst helt normalt!!

I boka står det om søvn, hva som kan være følgende av for lite søvn, metoder for soving, hva som er gjennomsnittssøvn pr natt og dag i ulike aldere, vanlige søvnforstyrrelser og mye mer....

Jeg anbefaler den på det sterkeste, og viser også til hjemmesidene hennes www.sovekarin.no.

Skrevet

Hva er forskjellen på hennes metode og ferber?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...