Gå til innhold

Hb på 10,4...?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er 31+4 i dag, og var og fikk sjekket blodprosenten. Den var 10,4. Den ble tatt etter jeg hadde vært inne med jordmor, så fikk ikke snakket med henne etterpå. Lurer på om det er grunnlag til å starte opp med jerntabl.? Føler meg litt sliten, men det kan like gjerne være av graviditeten som av blodprosenten =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

viss du skulle begynt på jen tilskudd så hadde hun nok ringt deg etter at hun hadde fått vite resultatet:)

legen min sa at viss den er under 10 så skal man ta jern...min var 9,9 da trengte jeg ikke ta jern men så sank den til 9,2 og jeg måtte begynne med jern...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo se på skjemaet ditt hva den lå på sist? har den gått mye ned kunne du jo tatt dette over en kortere periode for å "stabilisere" litt :) Ja, jern kan være skadelig i større doser enn hva kroppen din trenger, men ingen fare så lenge du har behov og holder deg innen riktig dosering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Snakket med jormor om dette en av de første gangene jeg var hos henne. Hun sa at dersom blodprosenten gikk under 10 så var det endel som begynte med jerntilskudd. Men hun sa også at det beste var å prøve å regulere dette med kostholdet. Spise broccoli, leverpostei, brunost osv....... Og så sa hun at barnet hadde det veldig bra når vi hadde litt lav blodprosent pga blodgjennomstrømmingen i morkaka. Fikk ikke helt med meg detaljene men.......... Så de dagene jeg føler meg litt slapp eller svimmel prøver jeg å spise mat som er rik på jern for å regulere dette selv. Det har ingen bivirkninger heller noe jerntabletter kan ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jeg hadde på 15,7..... Litt høyt, men har liggi høyere... Hmm... Skjønner ikke hva det kommer av... Aldri liggi lavt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ligger høyt i starten så skal den visstnok synke for så å gå opp igjen. Jeg var i starten rundt 13 så sank det til 11 og nå er jeg oppe på 12,5 ca (uke 33+0). Og det var veldig fint alle gangene ifølge jordmor.

 

Ta og ring jordmor og hør, for det er ikke bra å ta ekstra jern om du ikke behøver det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde blodprosent på 9,2 i forrige uke på kontroll hos jordmor, da hadde den gått ned fra 12,9 siden sist.

Jeg har vært supertrøtt gjennom hele svangerskapet (er i uke 30 nå) og jordmoren sa at dersom det ikke hadde vært for at jeg ellers var i fin form så hadde hun anbefalt sykemelding. Men som de andre svarer her så er det bare å begynne med jerntabletter (man kan få litt treg mage av jerntabletter så hun anbefalte Floradix til de som har treg mage, inneholder ikke så mye jern -men nok for en gravid) og ellers spise masse broccoli osv.

Skal også bestille en time hos fastlegen for å sjekke blodprosenten neste uke for å se om den har gått opp igjen (spiser dessverre mer søtt enn broccoli om dagen føler jeg...)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei jenter!

 

Jeg har også blodprosent på 10,3 og det er vanlig at den synker mot slutten av svangerskapet. Så ingenting å bekymre seg over, så lenge almenntilstanden er grei. Sliten er man jo på slutten, vi bærer jo på noen kilo ekstra og babyen krever en del mer av kroppen nå mot slutten. Trenger ikke ta jern hvis ikke lege/ jordmor anbefaler dette.

 

Hilsen sykepleier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt normal blodprosent hele tiden (frem til uke 32). Da byttet jeg lege pga flytting, men på det nye legekontoret jeg går på her i Trondheim mener de at det ikke er nødvendig å måle blodprosenten så ofte.... Da jeg var der i uke 32 ville de ikke måle, og da jeg var der igår (uke 36) ville de heller ikke måle.

Jeg spurte om de ikke gjorde annen hver gang i alle fall, men neida.... var ikke nødvendig å gjøre det mer enn 3 ganger ila svangeskapet mente hun lab-dama.... (som for øvrig var ganske nebbete).

 

Når en førstegangsfødende undrer seg over dette og spør og hinter om de ikke kan måle, så er det da vel ikke så vanskelig å stikke en gang i fingeren for å sjekke liksom..... ble så irritert!!

 

Men når det er sagt: Jeg har også hørt at den kan synke mot slutten av svangerskapet...... (men aner ikke hva min er nå...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm?.... så det at jeg veldig ofte er svimmel, kan skyldes lav blodprosent? Har ikke målt dette ofte, og aldri hos jordmor. Kun hos fastlege 2 ganger. Jeg er i uke 32. (kan jo nevnes at jeg har lavt blodtrykk, men ikke så lavt at de reagerer på det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...