Gå til innhold

Vært hos lege vedrørende bilyd på hjertet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble henvist til hjertespesialist for bilyd på hjertet og skjønte at legen min var litt stresset over lyden. Var hos hjertespesialist i går og fastlegen i dag. De fant, så vidt jeg forstå på spesialisten, at jeg har en delt hjerteklaff, men han ville ikke konkludere om det skulle gjøres noe før han fikk undersøkt meg en gang til om 3 uker. Hva han legger i "gjøre noe" vet jeg ikke. Fastlegen min sa i dag at han hadde tenkt på denne lyden og det var tydelig at han ikke likte det. han snakket igjen om mulig keisersnitt.

Det som i hvertfall er betryggende er at begge legene skjønte min bekymring i forhold til eventuelt hastekeisersnitt underveis i fødsel dersom det viser seg at det går over stokk og stein. Det virket som de begge da var med på et planlagt keisersnitt dersom det var nødvendig.

Føler jeg fortsatt sitter med masse spørsmål og masse tanker rundt dette. Får liksom heller ikke begynt å forberede meg mentalt på hva som skal komme. For jeg vet jo ikke hva det blir!

Så nå er det nye 3 uker med venting...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner godt du er bekymret, men det trenger ikke å være så skummelt skjønner du..:)

Kjæresten min har en billyd på hjertet og en delt klaff, hans diagnose kalles bicuspid aortaklaff, det kan være det samme du har?

Det som er greia da, litt komplisert så jeg kan ta litt feil her, men det blir trangere å pumpe blod ut i kroppen, og hjertet må jobbe hardere for å få rundt blodet. Og med dette ekstra trykket blir belastingen på hovedpulsåren større og den utvider seg, så det er kansje det de er redd for hos deg hvis ting skulle gå over stokk og stein som du sier.

Da er det kansje bedre for kroppen og hjertet ditt å ha et planlagt keisersnitt som ikke påfører kroppen din unødig stress og økt hjertefrekvens. Men de de kansje gjør på neste kontroll hvis dette er nyoppdaget er å sjekke om pulsåra er utvidet og eventuellt hvor mye, og ut ifra de resultatene tar en stilling til hva de skal gjøre videre..:)

Jeg er kansje helt på jordet her, men forstår din bekymring, aldri moro når det blir noe med hjertet..Håper du klarer å slappe av og så skal du se disse 3 ukene går fort..

Masse lykke til..:)

Skrevet

Takk for disse opplysningene og oppmuntrende ord. Ikke alltid de er så flinke til å forklare seg disse legene. Og så sitter man med 1000 flere spørsmål etterpå. Høres kanskje ut som det kan være noe av det samme ja.

Jeg får krysse fingre og holde ut i 3 uker til :-)

Skrevet

Ja man har alltid flere spørsmål etter man har vært til lege enn før..Men du kan også be om at babyen din sjekkes, for det kan være arvelig. Jeg er henvist til ekstra UL fordi barnefar har dette, slikt at det kan sikkert du også få..

Det er sjelden de oppdager denne hjertefeilen på unge mennesker, og som regel er det ved en tilfeldighet. De oppdaga det på min kjære da han var i militæret, så hadde han ikke tatt den sjekken der hadde han hatt den uten å vite det enda.. Så man lever helt normalt med den, men man må være litt forsiktig med aktivitet hvis pulsåren er veldig utvidet, men man blir fulgt opp 2 ganger i året, og når den når et visst maksimum må man opereres og sette inn en mekanisk klaff.

Skrevet

Hei. Jeg hadde også bilyd på hjertet under forige svangerskap. Legen min sa at dette kunne vær vanlig under svangerskap. Å skulle sjekke det på nytt etter svangerskapet. Men tror hun glemte hele greia å det ble ikke gjort. Dette kan jo for din del også være helt ufarlig. Ønsker deg lykke til videre i svangerskapet. :)

Skrevet

jeg har også en bilyd på hjertet. fant det ut når jeg var 17. har sagt det til legen min i forbindelse med svangerskapet, men det virket ikke som hu tok det så tungt..... :(

Skrevet

har visst og det, og legen min tok det heller ikke så tungt..men bør man få keisersnitt=?hva var det m pulsåren?

Skrevet

Vet det kan være mange grunner til bilyder og at mange av disse har lite å si for det daglige liv og svangerskap. Det som uroer meg litt er at legen min virker ganske stresset på det og tar det veldig alvorlig. Hva det vil si å ha delt klaff vet jeg ikke. Og spesialisten ville jo se på det en gang til også før han konkluderer. Så får vel bare gå i uvitenhet i 3 uker til :-(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...