Bea en av hver Skrevet 23. oktober 2007 #1 Skrevet 23. oktober 2007 Heisann alle sammen. Vi er en familie på 3. Har et barn på 2 1/2 år og venter nr 2 til våren. Vi har samlet inntekt på ca 650.000 og får utbetalt alt fra 32 - 37 tusen i mnd. Har ca 2 mill i lån samlet med alt, og ca 13.000 i lånutgifter i mnd. Ellers har vi utgifter til barnehage og 2 biler som vi er avhengig av. Vi har et stort ønske om enebolig etter hvert, men med de prisene som er nå 3 mill ++ ser det håpløst ut. Vi får det jo omtrent til å gå akkuratt rundt hver måned med 2 mill i lån, så hvordan i alle dager skal vi klare mer. Har funnet ut at vi bør prøve å spare litt for å øke egenkapital, men vet ikke hvor vi skal starte. Tips mottas med takk. Evt. deres situasjoner/endringer i hverdagen for å få litt i overskudd...
Gjest Skrevet 23. oktober 2007 #2 Skrevet 23. oktober 2007 32000-(13000+ bhg) = ca 15000 å leve for i måneden. Det er ca 5000 under det vi har i måneden FØR vi har begynt på lån og andre betalinger. En start vil jo være å sette opp et budsjett for å se hvor pengene forsvinner. Dere kan jo ikke bruke10-15 000 på mat i måneden...
Stratos med 3 barn Skrevet 23. oktober 2007 #3 Skrevet 23. oktober 2007 Må bare skyte inn at det finnes områder der det ikke koster 3 mill for et hus altså.... Kanskje noe å vurdere?
wirre;o) Skrevet 23. oktober 2007 #4 Skrevet 23. oktober 2007 Sett opp ett møte med deres rådgiver i banken. Dere kan høre om avdragsfrihet mot at dere setter pengene i fondssparing... Husk at BSU er gull verd! Sett opp ett skikkelig budsjett. Jeg mener du kan finne et skjemapå dine penger..
Glorie Skrevet 23. oktober 2007 #5 Skrevet 23. oktober 2007 Det blir vel ikke bare på mat de bruker de pengene. Skal jo betale for bilene, strøm, forsikring, telefon o.l Penger forsvinner desverre fort. Er vel lurt å lage et budsjett slik som orchide skriver. Håper du får noen gode tips som jeg også kan bruke.
Bea en av hver Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter #6 Skrevet 23. oktober 2007 Bruker nok ikke så mye på mat nei. De pengene skal jo gå til mat, bensin, strøm, klær, telefon/internett osv. Da flyr pengene fort... Men må nok sette opp et nøyaktig budsjett for å få den totale oversikten ja.
FlorDeLaCanela Skrevet 23. oktober 2007 #7 Skrevet 23. oktober 2007 Du må finne ut nøyaktig hva dere bruker pengene på! Da vil du lett se hvor dere må begrense dere:-)
Bea en av hver Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter #8 Skrevet 23. oktober 2007 Takk for alle svar. Skal bruke litt tid på å sette opp et budsjett. Har spart litt i BSU, men ikke fullt i år. Har noen år igjen å spare der. Når det gjelder enebolig i andre områder som er billige, så er det ikke aktuelt å flytte langt fra venner og familie. Føler at det betyr så mye i hverdagen at vi heller bor litt trangere og har de vi bryr oss om i nærheten. Har 100 kvadrat, så egentlig går det veldig bra. Er bare det at når "alle andre" får seg enebolig, så frister det veldig.
Kanskje snart? *igang igjen * Skrevet 23. oktober 2007 #9 Skrevet 23. oktober 2007 Enig med de som sier at du boer sette opp et budsjett foerst og fremst saa du ser hvor det blir av pengene.. Skriv inn alt du kjoper. Hva vi gjoer, som er maaten jeg har spart paa i alle aar, er aa ha et automatisk trekk fra kontoen naar vi faar loenn. Da "ser" vi ikke de pengene, (de er overfoert til sparekonto) og kan bruke resten med relativt god samvittighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå