*1+1=2 små* Skrevet 23. oktober 2007 #1 Skrevet 23. oktober 2007 God morgen jenter:) Var hos JM og hun har nå henvist meg til føden for å prøve å snu lille nurket om ca 2 uker, hvor mange er det som har fått ungen snudd og som da også har holdt seg med hodet ned? Baby har ligget med rompa ned nesten hele svangerskapet og jeg har en liten følelse av at han/hun trives veldig godt sånn;) Noen som har erfaringer med setefødsel?
Håp & lille Hopp-Overtid Skrevet 23. oktober 2007 #2 Skrevet 23. oktober 2007 min ligger rett og jeg har ikke erfaring fra setefødsel, men tenkte bare jeg skulle si at min baby lå feil vei i uke 36. I uke 38 hadde han snudd seg, så det går an Lykke til!!
*1+1=2 små* Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 23. oktober 2007 takk, jeg håper jo at baby velger å snu seg innen jeg skal til føden igjen! Men nurket har ligget med rompa ned hele svangerskapet(unntatt tverrleie en gang)...siden jeg konstant føler press nederst så tror jeg rompa har satt seg ganske greit fast også... JM kjente rompa LANGT nede i bekkenet ....
Håp & lille Hopp-Overtid Skrevet 23. oktober 2007 #4 Skrevet 23. oktober 2007 Du får prøve å be h*n snu seg! Jeg leste endel om seteleie og ks når jeg hadde min med sete ned, og fant ut jeg ville valgt vanlig fødsel om jeg kunne. Det er uansett hodet som er størst. Det går helt sikkert fint! Kan du velge på sykehuset du hører til?
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2007 #5 Skrevet 23. oktober 2007 Mitt barn satt i sete. Prøvde å snu. Hadde lite fostervann og misslykkes. Skulle føde i sete, men endte i hastesnitt. Angrer idag på at jeg ikke krevde KS. Hasesnitt, som det veldig ofte ender i, er ingen hyggelig opplevselse.
*1+1=2 små* Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter #6 Skrevet 23. oktober 2007 takk for svar jenter:) Jeg fikk inntrykk av JM(som også jobber i fred.stad sykehus) at jeg fikk velge men at de nok kom til å prate med meg om mulighetene HVIS bekkenet mitt er stort nok! Det er haste KS jeg er redd for, er lit nervøs for valig KS også i forhold til å føde men haste KS er lissom det værste jeg kan tenke meg:S
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2007 #7 Skrevet 23. oktober 2007 Det er klart det er farligere enn fødsel. Det er jo en operasjon. Jeg kom meg opp av senga samme dag og gikk litt rundt. Det er viktig at man går nesten med en gang pga blodpropp. Men heller planlagt KS enn hastesnitt som er litt dramatisk. Men det er nå mitt valg og opptil hver og en å bestemme. De oppfordrer til fødsel. Da dette er best for dere begge. ¨ Stol på hva magefølelsen din!
MaliMali- Lykkelig 2barnsmamma Skrevet 23. oktober 2007 #8 Skrevet 23. oktober 2007 Min ligger også i seteleie nå, og det har han gjort hele veien. Jeg skal tilbake til jordmor på torsdag. Hvis han fremdeles er i seteleie, blir jeg sendt til sykehuset for å måle bekkenet. Hun mente at jeg ikke fikk planlagt ks uten videre, men akkurat der kommer jeg til å blånekte. Jeg er livredd for ks, men enda mer redd for hasteks. Jeg leste at så mye som 40 % av disse fødslene endte i ks, så da vil jeg ikke ta sjansen. Jeg er i uke 36 jeg også, og det er ennå litt tid da:-) Håper vi begge får føde vaginalt og at babyene våre snur seg riktig vei:-)
Skurvelurven Skrevet 23. oktober 2007 #9 Skrevet 23. oktober 2007 Jeg har bare 12 dager igjen til termin, og "vesla" mi har absolutt ingen planer om å snu seg. I tillegg har hun vokst seg så stor at de hverken ville prøve å snu heller eller anbefale vanlig fødsel på A-hus. Trodde de var ganske restriktive der, men de vet vel hva de driver med. Mamma fødte lillesøsteren i seteleie, og siden det var så vidt det gikk bra tror jeg de la litt vekt på familiære forhold også. Jeg har lest mye om keisersnitt, og føler nå at det skal gå bra. Jeg blir snytt for "fødselsopplevelsen", men heller det enn at det ender i hastesnitt eller at noe skjer med babyen. I de fleste andre land anbefales ikke setefødsler, men i Norge er det gjort forskning som tyder på at vi norske kvinner har bedre statistikk på setefødsler enn resten av verden. Dette er helt sikkert fordi vi har bra leger og sykehus, så alle dere som velger å føde i setefødsel er i trygge hender:) Jeg ville nok valgt det samme selv dersom ikke babyen hadde vært så stor. Men det er litt deilig å slippe å velge også, da jeg aldri hadde kunnet tilgi meg selv HVIS jeg valgt galt. Uansett, vesla kommer om 3 dager, så nå er det bare å hamstre Fjordland-middager så jeg slipper å kokkelere den første uka når jeg kommer hjem fra sykehuset:)
*1+1=2 små* Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter #10 Skrevet 23. oktober 2007 Takk for alle svar! Snakket litt med JM på føden nå, hadde omvisning i dag og tenkte det var greit å høre hva de sier! Problemet er at JM alltid mener vanlig fødsel er det beste....har sittet og lest i svangerskapsboka mi og der sier de at de anbefaler KS for setefødsel..... Vi får se hva de sier, uansett er jeg takk og pris ikke redd for å siifra, så de får ikke gjøre noe jeg ikke har lyst til!!!! Men jeg vil på en måte ikke ha KS men jeg vil heller ikke ha setefødsel..så da må jeg vel bare satse på at nurket velger å snu seg riktig vei av seg selv:)
enpå3ogenpå1 Skrevet 23. oktober 2007 #11 Skrevet 23. oktober 2007 min og ligger i seteleie. Ser vi har termin 23.11 begge to Jeg er helt enig med deg - vil så gjerne ha vanlig fødsel, ikke sete og KS. Er ikke redd for KS eller operasjon, men jeg gleder meg til selve fødselen og vil liksom ikke bli "snytt" for den. Leste her om andre som hadde stått med rumpa i været en god stund - og babyen hadde snudd seg! Og på et annet forum var det to som hadde fått snudd babyen, den ene var så enkel som bare det, den andre gikk det ikke på. Så vi får bare krysse alt vi har for at de snur seg!!!!!!
Rakri Skrevet 24. oktober 2007 #12 Skrevet 24. oktober 2007 Uke 35 her, men har tvillinger i magen, så de har det også trangt nå. Tviler på at de kommer til å snu så mye på seg. Den første tvillingen ligger i sete (den andre på tvers) Fikk også forståelse av at vi får velge selv - men er veldig usikker da. Legen sa det er uenighet på sykehuset om hva som er best, men de fleste jeg har snakket med anbefaler vanlig fødsel. Og det er jo det jeg helst vil selv også. Ikke helt sikker da. "Problemet" er at vi er forespeilet å bli satt igang i uke 38, og tror jammen det er nok å gå tre uker til. De er 2.5 kg hver allerede. Legen på kontrollen idag sa at de setter ikke igang setefødseler. Så da står valget mellom keisersnitt, eller å vente til det starter av seg selv. Vet ikke om jeg tør å vente...
Aug07+Mai10+Feb12 Skrevet 24. oktober 2007 #13 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg fikk en jente for 10 uker siden og hun lå i sete... jeg født vandlig, men ble hastekeisersnitt til slutt.. men jeg er kjempe glad for at jeg vertfall prøvde meg på en vaginal fødsel.. (det ble ikke KS før hun nesten var ute, så legen sa jeg både hadde fått nesten en full fødsel og KS) .Om jeg blir gravid igjen og den også ligger i sete vil jeg da også prøve meg på en vaginal fødsel.. Jeg vil bare si at hastekeisersnitt er ikke så forferdelig, legene vet hva de holder på med.. men derimot planlagt KS mener jeg er helt tullete så lenge man har stort nok bekken, det er jo faktisk stor sjangse for at alt går bra ved en vaginal fødsel ( 80%) Jeg vet at tanken på setefødsel kan være kjempe skremmende, jeg hadde selv mine runder på sykehuset der jeg absolutt ville ha planlagt KS, men det var ikke snakk om..og jeg er kjempe glad for det i dag.. Kan jo også legge til at grunnen til at det ble haste KS var pga at jeg fikk feber og at riene mine ikke var lange nok slik at jeg ikke fikk presset nok, så det hadde i grunnen ingenting med sete å gjøre...
*1+1=2 små* Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter #14 Skrevet 24. oktober 2007 jeg skal vurdere å føde selv om ungen ligger i seteleie(hvis bekkenet mitt er stort nok)....men jeg synes alikevel at det er skummelt...hadde dette vært 2. gang så hadde jeg jaffal vist hvordan en vanlig fødsel er... KS er jeg ganske redd for..så uansett har jeg et vanskelig valg å ta hvis nurket ikke snur seg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå