mayaya Skrevet 23. oktober 2007 #1 Skrevet 23. oktober 2007 .. og det med sukkerinnhold (naturlig i frukta) Bør man ikke gi babyer mye frukt pga dette? Ser at en del ikke vil gi ungene grøt med frukt i pga sukker, feks. Jeg har ikke peiling jeg altså, bare spør :-)
meg & to små vampyrer Skrevet 23. oktober 2007 #2 Skrevet 23. oktober 2007 Jeg ga babyen min (som ikke er baby mer) frukt jeg! For å være ærlig så syns jeg det blir litt voldsomt om man skal unngå alt naturlig sukker. Tilsatt sukker forstå jeg, men fruktsukker i frukt får de tåle. Det er jo så mye ekstra bra i frukt at jeg mener fordelene veier opp for evt ulemper.
Mi tesoro *220307* *101109* Skrevet 23. oktober 2007 #3 Skrevet 23. oktober 2007 Helt enig med "meg & lille vampyr". Vi gir frukt til jenta vår
MintCondition Skrevet 23. oktober 2007 #4 Skrevet 23. oktober 2007 Ja herlighet. Det er da tross alt begrenset hvor mye frukt en liten unge spiser? Trenger kanskje ikke stappe innpå 3 bananer og to epler om dagen da men Her spises det ihvertfall én frukt om dagen.
Gjest Skrevet 23. oktober 2007 #5 Skrevet 23. oktober 2007 Jeg tenker ikke mye på sukkerinnholdet i frukt, og det har jo en heldig effekt på mage osv. Men jeg blandet ikke frukt i grøten til minsten, han fikk det etterpå. Eldstemann ble så vant med at alt var søtt av frukt av vi fikk litt problem med å få i han middag osv. Kanskje det er det noen mener når de ikke vil ha frukt i grøt?
mayaya Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter #6 Skrevet 23. oktober 2007 Grunnen til at jeg spurte, er fordi jeg så at flere hadde skrevet at de ikke ville tilsette det i grøten fordi de var skeptiske til å gi ungen sukker. Jeg gir også frukt, men da helst etter grøten, eller banan alene som lunsj. Jeg har også hørt fra hs at dette var bra, og ikke tenkt videre over saken. Jeg har derimot alltid sjekket at det ikke har vært tilsatt sukker i noe av det jeg har gitt poden. Ikke vet jeg, men jeg synes da det er bra med vitaminer også :-)
manonym Skrevet 23. oktober 2007 #7 Skrevet 23. oktober 2007 Jeg prøver å gi litt frukt, men må bli mye flinkere, går for det meste i banan noe som ikke er så veldig heldig siden han er litt hard i magen.. Men vil helst ikke ha så mye frukt i grøten siden de har mye sukker i seg fra før (ikke tilsatt altså).
Mmmmmmamman Skrevet 23. oktober 2007 #8 Skrevet 23. oktober 2007 Når man skal unngå sukker er det vel sukrose som menes?? Har alltid ansett fruktsukker og melkesukker som "naturlig" og ikke noe å stresse med. De samme som unngår frukt unngår kanskje mme fra melk da, siden den inneholder laktose/melkesukker?? Nei.. det blir litt vel hysterisk:)
Gjest_1001 Skrevet 23. oktober 2007 #9 Skrevet 23. oktober 2007 Har grøten mye sukker i seg fra før? Har jeg gått glipp av noe? Uansett, jeg gav og gir fortsatt min gutt frukt hver dag. Han er 18 mnd og har et måltid med frukt og knekkebrød i barnehagen hver dag, pluss at han kan gjerne sise et halvt eple når han kommer hjem, eller en halv banan, pære, litt druel e.l.. Jeg har også alltid blandet frukt i grøten hans, mest fordi han ikke ville spise fast føde før han var 10 mnd, og etter det var grøt med frukt det eneste jeg kunne få i ham. Samt litt middag. Yoghurt og får han nesten hver dag til tross for at det er sukker i den ;-) Man trenger ikke være SÅ hysteriske hele tiden. Jeg tør ikke tenke på hvor usunt jeg faktisk spiste når jeg var baby. Babygrøtene var proppet full av sukker, middagsglassene inneholdt salt. Syltetøy på skiven var det ingen advarsler mot. Jeg mener en ting er å proppe ungene fulle av sjokolade og brus. En annen ting er å ha et naturlig forhold til mat. Man trenger ikke være så firkantet hele tiden, det kan ha uheldige virkninger å ha et for strengt kosthold på barna. Var en ekspert som var ute og advarte for litt siden, for det å være for streng på maten kunne forårsake spiseforstyrrelser i senere tid. Slapp av og ikke tenk så mye over det sier nå bare jeg :-D
Mamma til verdens beste barn Skrevet 23. oktober 2007 #10 Skrevet 23. oktober 2007 Det sukkeret som frukten inneholder er ikke det man først og fremst skal droppe, i alle fall ikke til friske mennesker. Og frukten inneholder jo en masse annet som er bra for kroppen som fiber, vitaminer og mineraler:) Vi spiser frukt hver eneste dag:)
Giftmamma med2jenter Skrevet 23. oktober 2007 #11 Skrevet 23. oktober 2007 snuppa her er veldig glad i frukt, ikke alltid lett å få i ho en skive, så da gir jeg ho mye heller, en banan ekstra eller ligninde for at ho skal få i seg noe. Nå sitter ho å spiser appelsin og storkoser seg.. er vel ikke noe baby lenger heller, 19 mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå