lykkelig jente:) Skrevet 22. oktober 2007 #1 Skrevet 22. oktober 2007 Har vært på sykehuset i dag, de prøvde å snu fosteret men han satt godt inni bekkenet så det va umulig å få han opp.. Auuuu, dette var helt jævlig..De tok tak i rompa hans som satt fast å prøvde å dra han opp mens de skyvte hodet den andre veien. Blei veldig kvalm å måtte sitte me spy beger foran meg..Tårene bare fosset ut. Seriøst jeg kan me hånda på hjerte si at dette er det værste jeg har opplevd.. Har egentlig høy smerte tærskel men dette skremte meg.. Skalv i hele kroppen av smerter.. Legen holdt ikke på sa lenge å sa at grunnen til at det var så vondt var for at han satt så godt fast.. Måtte være på sykkehuset i nesten 7 timer.. Offf ikje for å skremme dere som skal prøve å snu babyen men for meg så var det ikke en positiv opplevelse.. Men viss dere får høre på forhånd at barnet ligger veldig løst så er det nok ikke så vondt.. Så det blir keisersnitt på meg !!
theafranord Skrevet 23. oktober 2007 #2 Skrevet 23. oktober 2007 å huff....det hørtes veldig vondt ut ja....Stakkar deg og lillemann... Men å ta ks er ikke ille. Jeg har hatt en normal fødsel og et ks....neste blir også ks.... Det er en flott opplevelse....alle inne på operasjonssalen var i så godt humør...skikkelig magisk stemning....også fikk jeg lillegutten min mot kinnet mitt rett etter han var ute.. Jeg kom meg utrolig raskt i form etter ks....hadde ikke vondt i det hele tatt. Lå tom på magen sammen natta som jeg hadde tatt ks:-)) Lykke til.
Gjest Skrevet 23. oktober 2007 #3 Skrevet 23. oktober 2007 Så bra at du får ks når det ikke er annet å gjøre . Allikevel vil jeg få avromantisere dette med ks. Mine 2 gutter er tatt med ks og nå med nr.3 har jeg ikke noe valg - det blir ks uansett. Det er VONDT etterpå - man har faktisk hatt en stor operasjon! Det er kuttet gjennom mange forskjellige lag og dette skal gro sammen. Det verste er magemusklene - det er veldig vanskelig å komme seg opp av senga de første dagene... Hvis det er mulighet for det så spør etter å få "søsterhjelp" - det vil si et handtak som henger over senga slik at du kan bruke armene til hjelp . Tenkte ikke på å spørre etter slikt når jeg fikk førstemann - men 4 år etterpå spurte jeg og livet ble langt lettere . Uansett vil jeg ønske deg lykke til
*1+1=2 små* Skrevet 23. oktober 2007 #4 Skrevet 23. oktober 2007 uff jeg skal til føden for å snu baby om ca 2 uker men har følelsen av at han/hun har satt seg godt til rette i bekkenet! hehe Håper jeg ikke får så vondt da....vil jo føde vanlig fordi KS skremmer meg litt...men setefødsel er enda værre føler jeg:P Når får du KS?
mammamamut Skrevet 23. oktober 2007 #5 Skrevet 23. oktober 2007 Jeg tok ks med første pga seteleie å trange mål å fødte andre normalt. ER ikke i tvil om hvilken fødselsopplevelse jeg synes var best! Definitivt KS! Kom meg opp å gikk samme dagen å dagen etter kom jeg meg opp av sengen helt på egenhånd. Jeg hadde INGEN smerter! Derimot med vanlig fødsel tok det 3-4 mnd før jeg var kommet meg skikkelig å følte meg vel igjen. Helt enig med hun som svarte først at inne på fødestuen var det en veldig fin og rolig stemning! Alle var sååå koselige og greie. De la henne på magen min med en gang så vi fikk kose litt før samboer ble med barnepeierne ut for å veie og måle. Så fikk han noen timer for seg selv med babyen mens jeg lå på overvåkning å denne tiden har han sagt var så utrolig spesiell å fin og han kommer aldri til å glemme det! Bare han å tulla som koste seg! Hvis jeg blir gravid igjen så skal jeg ha KS!
mammamamut Skrevet 23. oktober 2007 #6 Skrevet 23. oktober 2007 PS. de prøvde ikke snu min baby. Kanskje fordi jeg var for langt på vei 37. Veldig glad for det.
Jeg har nå 2 sjefer i huset. Skrevet 23. oktober 2007 #7 Skrevet 23. oktober 2007 Har hørt det er helt jævelig. Jeg fikk førstemann i sete. Og vil heller føde nestemann i sete også enn å prøve å snu. Noen sier at akupunktur kan hjelpe. Det gir et signal til barnet om å snu seg. Men må ikke gjøres for sent hellr. Spørs litt hvordan det ligger sikkert.
lykkelig jente:) Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter #8 Skrevet 23. oktober 2007 jeg snudde i uke 37+ 3... tror det er da det er vanlig å snu..
mammaen til Andreas+Karoline Skrevet 23. oktober 2007 #9 Skrevet 23. oktober 2007 Sniker meg inn med et lite tips her jeg :-) Dere vet at dere faktisk kan si nei til snuing av babyen? Snuing innebærer en risiko for komplikasjoner, og ingen skal kunne tvinge dere til snuing hvis dere ikke vil det selv. Det er deres kropp og deres baby! Ingen overleger kan bestemme det over hodene på dere, bare komme med råd. Be i hvert fall om grundig informasjon først, både om selve prosessen og om faren for komplikasjoner før dere bestemmer dere. Lykke til.
mammaen til Andreas+Karoline Skrevet 23. oktober 2007 #10 Skrevet 23. oktober 2007 Fant forresten denne infoen på nettet: http://www.kunnskapssenteret.no/filer/Rapport3-03.pdf 2. Praktisk utførelse Ved ytre vending skal en rekke betingelser oppfylles før selve vendingsforsøket utføres. Kvinnen skal informeres om inngrepet og alternativene, samt akseptere at vendingsforsøket utføres. Det er ikke enighet om beredskapen under inngrepet, i det enkelte krever det skal skje under akutt keisersnittsberedskap (72,80) fordi det kan oppstå komplikasjoner som krever akutt forløsning, mens andre krever mindre overvåkning (75). I alle studier inngår et krav om ultralydsundersøkelse med vurdering av fosterets leie, placentas lokalisering, mengden av fostervann og undersøkelse for alvorlige misdannelser. De fleste (70-72, 75, 80-82), men ikke alle (73), krever en vurdering av fosterets tilstand i form av en non-stress-test, som skal være reaktiv, dvs vise et normalt hjertelydsmønster hos et barn som er normalt aktivt, før vendingsforsøket. Det er vanlig å følge fosterets hjerteaktivitet under vendingsforsøket, enten kontinuerlig eller med hyppige ultralydundersøkelser.
Adriansmor med tulla Skrevet 23. oktober 2007 #11 Skrevet 23. oktober 2007 håper siste innlegget her har rett... mi ligger med hode opp enda men hun kan jo snu seg selv da... men viss ikke har jeg ikke lyst å gnu å herje så det blir vondt og at de kan skade henne... kommer til å blånekte ja.. samme med setefødsel kommer ikke på tale...får håpe hun snur sg selv ja
lykkelig jente:) Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter #12 Skrevet 23. oktober 2007 Jeg fikk ingen informasjon om vendingen.. Fikk bare beskjed at de hadde satt meg opp til time den og den datoen.. Fikk ikke valg om jeg ville ha vending eller ikke,. Det var det som var rutinene på dette sykehuset sa de..
Skurvelurven Skrevet 23. oktober 2007 #13 Skrevet 23. oktober 2007 Det er mye som spiller inn når det kommer til snuing og keisersnitt. Noen sykehus vil ikke snu på grunn av risikoen for at morkaka kan løsne, andre anbefaler dette. Jeg synes egentlig at det er rart at det så stor forskjell på praksis fra sykehus til sykehus her i landet med henhold til både snuing og hvor restriktive de med keisersnitt. Man burde jo ha like muligheter og likt tilbud uansett hvor man bor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå