Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger noen andres synspunkter på en sak her.

Jenta mi på 5 år har de siste 14 dager begynt med rare bevegelser. Hun vrir ansiktet mot venstre samtidig som hun gaper høyt og sperrer øynene opp.

Først virket det som hun gjorde det når hun ble glad og ivrig og sånt, men nå legger jeg merke til at hun gjør det hele tiden, flere ganger i minuttet. Når hun sitter for seg selv og ser tv, og når vi prater/ leker. Har blitt bare verre.

Spør henne hvorfor hun gjør det, da blir hun litt flau og sier at hun må da få lov til å strekke ansiktet sitt. At hun føler at hun liksom må stekke det ut hele tiden.

Synes dette begynner å bli et problem, da andre legger merke til det. Hun sa selv at en gutt bemerket det i dag i barnehagen. Jeg prøver å overse det og ikke si noe, kanskje det gjør det verre, men vet ikke om det har noen hensikt, så vi pratet litt om det i kveld.

Er redd hun skal bli mobbet.

Noen andre som har opplevd dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg synes du burde snakke med barnehagen om dette. Hva ser de og hva tenker de er grunnen til dette? Sammen kan dere jo vurdere om noen burde komme inn og se litt på henne. PP-tjenesten i kommunen kan gjøre dette. Det kan jo være ulike grunner til at hun har begynt med dette. Lykke til!

• 4 uker senere...
Skrevet

Hei!

Da jeg var liten gjorde jeg noe lignende. Det samme gjorde broren min, og mamma da hun var liten. Og det er litt som din datter sier, en følelse av å måtte strekke ansiktet. Etter hvert som jeg blei litt eldre og folk begynnte å legge merke til det prøvde jeg å undertrykke bevegelsen. Og etterhvert klarte jeg dette bra. Nå når jeg er godt "voksen" kjenner jeg innimellom fortsatt en irritasjon i nesen som gjør at jeg vil bevege litt på den,men klarer fint å la være. Kjenner ikke noe i øynene lenger. Jeg aner ingenting til årsaken til at noen har det slik, så slik sett kunne det jo kanskje vært ok å ta kontakt med legen el, men tror nok det vil gå seg til etter hvert for din datter også. Men skjønner godt at du er redd for at hun skal bli mobbet, ingen som ønsker å skille seg ut på slike måter... Jeg blei imidlertid ikke mobbet, men fikk kanskje noen kommentarer fra dei som kjennte meg godt. Disse kommentarene var vel også med på å gjøre slik at jeg ville prøve å ikke gjøre disse bevegelsene.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...