Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger noen andres synspunkter på en sak her.

Jenta mi på 5 år har de siste 14 dager begynt med rare bevegelser. Hun vrir ansiktet mot venstre samtidig som hun gaper høyt og sperrer øynene opp.

Først virket det som hun gjorde det når hun ble glad og ivrig og sånt, men nå legger jeg merke til at hun gjør det hele tiden, flere ganger i minuttet. Når hun sitter for seg selv og ser tv, og når vi prater/ leker. Har blitt bare verre.

Spør henne hvorfor hun gjør det, da blir hun litt flau og sier at hun må da få lov til å strekke ansiktet sitt. At hun føler at hun liksom må stekke det ut hele tiden.

Synes dette begynner å bli et problem, da andre legger merke til det. Hun sa selv at en gutt bemerket det i dag i barnehagen. Jeg prøver å overse det og ikke si noe, kanskje det gjør det verre, men vet ikke om det har noen hensikt, så vi pratet litt om det i kveld.

Er redd hun skal bli mobbet.

Noen andre som har opplevd dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville forhørt meg litt hos helsesøster, evt. fått henvisning til BUP. Men advarer deg: kjempelang ventetid, så det er like greit å stille seg i køen nå i stedet for å vente. Kan ta flere måneder før du kommer inn. Og viser det seg at det har gått over innen dere får time, så kan du jo bare avbestille. (men ville ikke påpekt eller dramatisert ticsene for jenta di, da. Ikke kommentere det.) Overfor legen du vil skal henvise, trenger du ikke å ta henne med i det hele tatt, men bare beskriv selv din bekymring og forklar hvordan ticsene arter seg, hvor ofte osv...

Skrevet

JA, vi opplever det!!!! og har ligget søvnløs å tenkt på hva det kan være- og at det i verste fall kan være tourette???? Vår datter fem og et halvt har imidlertid hatt dette i flere år (kanskje siden hun var 2-3 år??) i mer eller mindre grad. Noen perioder har det vært nesten ingenting og i andre perioder mye verre. Ticsen har også endret seg!!! Vell vi står ihvertfall på venteliste for å bli utredet, så får vi se hva det kan være???? men det sies ihvertfall at mange barn kan ha en form for tics i korte perioder- MEN hvis det overstiger 12 mnd eller ticsen hemmer dem i lek/ gjøremål el. bør det undersøkes.... så jeg ville ha kartlagt og avventet litt hvis jeg var deg!!! Lykke til!!

Skrevet

En som jeg er tante til, fikk plutselig en periode der han himlet noe fælt med øynene. Min søster trodde en stund at gutten var blitt litt frekk, skulle tøffe seg osv, for det var spesielt når han var sammen med andre og hun feks snakket litt til de/ham... Men så begynte hun å legge mer merke til n¨r og hvor det skjedde. Det var spesielt i situasjoner der han ble usikker, redd, sjenert..... Etter hvert ble det til at vi alle prøvde å ikke kommentere det (for da ble han veldig flau), lot det gå sin gang... og det gikk etter hvert over. Heldigvis. Dette ble de enige i samråd med hs. Han var 6 år da...

Skrevet

Tusen takk for svar. Er godt å høre at flere har opplevd dette, og at det kan være bare en periode. Blir litt bekymret når det dukker og slike rare ting med barna, som kan bli et problem..

Får bare avvente litt og se hva som skjer, og kanskje nevne det i barnehagen og høre hva de sier..

Skrevet

Vil ikke skremme deg, men det høres ut som epilepsi. Fins mange forskjellige former epilepsi, trenger ikke være store anfall. Sjekk absence-epilepsi eller fokale anfall uten bevissthetstap.

Skrevet

Få en henvisning til en nevrolog..

Jeg har muskelsammentrekninger etter en ulykke hvor jeg fikk ødelagt noen nerver.

Slitsomt til tider, men man lærer seg å leve med det..

Sannsynligheten for at hun ikke merker det så godt selv er stor, og det kan være vanskelig for henne å snakke om det.. Så ta det pent i svingene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...