Gjest Skrevet 22. oktober 2007 #1 Skrevet 22. oktober 2007 Har en venninne som tok KS for noen år siden, hun har et barn. HUn fikk KS av svært gode grunner også, fødselen stoppet opp og der var fare for liv og helse. Uansett, nå noen år senere så har hun fått problemer, store problemer og må innen få år fjerne livmoren. Sjansene hennes for å få flere barn er små..og et svangerskap vil være både risikabelt og smertefult. Hun kan ikke forstå de som frivillig går inn i dette pga at de er redde for å føde. Hun hadde heller foretrykket totalt ruptur og full pakke...enn det hun sliter med nå. Jaja...får sikkert pepper for dette her...men vil bare advare...føler det har blitt så "bagetalisert" å ta KS...
Gjest thricane Skrevet 22. oktober 2007 #2 Skrevet 22. oktober 2007 hva skjedde med snittet? fikk hun noen forklaring på hvorfor?
Tråle i Trøbbel Skrevet 22. oktober 2007 #3 Skrevet 22. oktober 2007 Uff da...ikke noe morsomt! MEN at hun heller hadde foretrukket total ruptur og full pakke...det tror jeg ikke. Jeg har selv født to barn der siste endte med totalruptur grad 4 (full pakke), og det har vært alt annet enn lett! Har fortsatt (over 2 år etter) mye plager etter dette. Nerveskader, muskelskader og mer til. Ingenting som kan fikses med en operasjon eller trening. Plagene vil i følge lege øke med årene. Dersom jeg hadde fått ks når jeg bad om det (under fødsel) ville jeg mest trolig bare hatt et arr på magen i dag...ville foretrukket det fremfor de plagene jeg nå har. Dersom jeg en gang skal ha flere barn må de forløses ved keisersnitt, da vaginal fødsel er utelukket etter fødselsskade sist. Når det er sagt mener jeg ikke at man skal velge keisersnitt uten grunn. Vaginal fødsel er jo ofte det beste alternativet for både mor og barn. Jeg ville egentlig bare fram til at selv om det er risiko forbundet med KS, så er det jammen risiko forbundet med vaginal fødsel og...
Gjest Skrevet 22. oktober 2007 #4 Skrevet 22. oktober 2007 Var vist sånt som kunne oppstå pga arvevdannelse. Kan skje flere år etter et snitt. Dette skjer selvsagt ikke alle, men faktisk flere enn mange tror. Var også en artikkel om dette i dagens lokalavis. En overleges bekymring rundt dette med planlagte keisersnitt. Han nevnte også noe om risiko for sammenvoksninger og at det var riskiko for at enkelte måtte fjerne livmor. Han mener at gravide bør ha mer svangerskaps omsorg fra jordmødre for å få ned antall ks pga fødselsangst.
ana baroma Skrevet 22. oktober 2007 #5 Skrevet 22. oktober 2007 Å få barn er en risikosport, det er jo bare å innse. Det er så mange, mange ting som KAN gå galt. Men som regel går det jo helt fint!! Jeg har ikke hatt en vaginal fødsel, men planlagt ks. Hadde jeg ikke tatt ks måtte jeg ha blitt operert uansett siden morkaka satt fast i livmorveggen. Dermed hadde jeg hell i uhell:/ Å si at man foretrekker det ene foran det andre blir litt "feil", for hva vet en som ikke har total ruptur om hvordan det er? Og hva vet en som kun har hatt vaginal fødsel om smerter osv med ks? Det er ingen bagatell å ta ks, det er ingen bagatell å føde i det store og hele. Så enkelt, og så vanskelig:) Og jeg hadde mye vondt etter mitt ks, men de smertene er glemt nå... på samme måte som de grusomme fødselssmertene glemmes av de fleste:)
Gjest Skrevet 22. oktober 2007 #6 Skrevet 22. oktober 2007 Det skjønner jeg godt. Mamma slet også et par år etter hun fikk meg pga at hun fikkk totalruptur, jeg ble tatt med tang. Men heldigvis rettet det seg med tiden og hun har født 3 barn senere uten fødselsskader utrolig nok. Tøff dame sånn sett..men hun hadde angst for å ta KS rett og slett...var nok litt mer fare forbundet med KS i hennes tid. Uansett, det er risikabelt å føde uansett hvilken måte man føder på, men helt klart og vitenskapelig bevist så er en normal fødsel det beste når det ikke er komplikasjoner uansett. Og venninna mi har enorme smerter, men smerten ved at hun kansje ikke kan få fler barn pga dette er den største sier hun. Hun er på toppen singel nå og har en nådesløs klokken tikkende over seg.
Gjest Hello Alicja, are you a car? Skrevet 22. oktober 2007 #7 Skrevet 22. oktober 2007 Heh. Nå er nok venninnen din en av sjeldenhetene. For meg var keisersnitt helt smertefritt og uten problemer i ettertid, utenom en spinalbedøvelse som har ødelagt mye for meg. Men den kunne ødelagt under fødsel også. Kanskje på tide at folk slutter å være så snever og respekterer andre..
Gjest Skrevet 22. oktober 2007 #8 Skrevet 22. oktober 2007 så hyggelig og høre om alle disse skrekkopplevelsene ... jeg som kanskje skal ta ks ...vist jeg ikke har født innen onsdag ... Men nå kan man ikke regne med at alle komme i samme situasjon som veninna di da !!!!
Gjest Hello Alicja, are you a car? Skrevet 22. oktober 2007 #9 Skrevet 22. oktober 2007 Slapp av løvinne. Det er ikke så ille. Noen er uheldig men det finnes jo de som må fjerne livmoren under vanlig fødsel og det er faktisk mer vanlig.
snowstorm73 Skrevet 22. oktober 2007 #10 Skrevet 22. oktober 2007 Alvorlige komplikasjoner som det er meget sjelden. Men når jeg leser statistikk og det som folk skriver her inne, nei takk til vaginal fødsel. Jeg er veldig fornøyd med mitt selvvalgt ks. Skremmelspropaganda du kommer med syns jeg. Forresten, ingen bagatelliserer ks. Det er en stor operasjon, som har ulemper. Men det er færre enn fordeler, for min del.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå